• 1
  • 2
2010-03-19, 15:35
Medlem
Kurt.Stubins avatar
Jag raljerar sällan över individers intressen och förehavanden. Däremot finner jag det intressant att betrakta samhälleliga fenomen som närmast tar sig kollektiva uttryck, och därmed blir mer av en kulturell yttring; med egenskaper som delas utav flertalet. Givetvis syftar jag nu på mat.

Under min tid som levande människa har mat som intresse och diskussionsämne genomfört en klart statusresa. För enbart tiotalet år sedan var mat ett basalt behov och behandlades därefter i den offentliga sfären. Mat kunde vara gott, osmakligt, mättande och omättande. Man kunde laga en schysst middag till kalaset, eller äta på en god restaurang; ibland köpa hem någon fin köttbit. Fine, super.

Men sedan inträffade något. Likt en magnet sögs alla svenska själar till matprogram och näringslära. Förmodligen berodde detta på en kombination med den nya hälsoivern, men det är inte den aspekten jag vill diskutera. Utan främst den som behandlar mat. Jag menar att mat som intresse och diskussion har nått smått löjeväckande höjder.

Som exempel. Det är lördag och man är ett större sällskap som träffas hemma hos någon. Givetvis har det lagats mat som det bjudes på. Maten är god och allt är frid och fröjd. Men då börjar det. Först ges det komplimanger över maten som tillagats. Det är bra, det tillhör god sed. Men det tar inte stopp där, utan det fortsätter. Folk börjar fråga var maten har inhandlats. Okej det kanske själva vill laga den någon gång. Men det fortsätter, hur har maten tillagats? Oj, fantastiskt gott. Sedan följer inte alltför sällan en diskussion över ställen där man kan handla god mat, vilka som har fina råvaror, och vilken fantastiskt liten butik som finns på hörnan osv. Detta leder till diskussioner om restauranger, om vilken fantastisk rätt någon restaurang lagar. Om hur maten tillagats på restauranger, vilken mat som serveras där osv. Sedan följer anekdoter om utlandssemestrar; oj vilken god mat det fanns där. Och hur den lagas, äts, köps, hackas, kokas, steks, hur råvarorna odlas, plockas, vad de innehåller, smakar, luktar osv.

Jag har märkt detta fenomen flertalet gånger. Visst, fest och mat hör intimt samman. Man lagar god mat för att bjuda in vänner. Men sedan; spendera timtal med att diskutera mat? Jag vet inte om det finns en föreställning om att det är kultiverad och socialt påtvingat att diskutera just maten som äts och dess ursprung, men ska det verkligen utgöra en central del av festen? I mitt stilla sinne brukar jag tänka för mig själv; har vi inget intressantare att diskutera än det vi äter? Det som är föremålet för deltagarna att stoppa i sig för att inte vara bli hungriga blir festens centrala diskussionsämne?

Mat är ett basalt behov och jag förstår att det hör till god sed att tacka. Jag kan även uppskatta tips om "den restaurangen är god och prisvärd". Men låt det stanna där? Vad är meningen med att diskutera detta in absurdum, råder det generellt detta intresse; eller enbart jag som känner mig alienerad inför detta? För mig framstår det främst som parodiskt när ett gäng kalasdeltagare sitter och tuggar och hummar i mässande kör om hur förträfflig maten är och vad gott det är med mat. Oooh, vad mat är gott! Var har den handlats? Gott med mat. Hur har den grillats? Gott med mat. Den fina lilla butiken med god potatis. Å så gott det är med MAAAAAAT!

Så, är det bara jag som upplever detta och känner ett visst oförstående inför att diskutera mat så mycket? Menar, det finns väl viktigare och mer intressantare saker? Mat är väl oftast en bisak när man möts, och inte centralt diskussionsämne?
Citera
2010-03-19, 18:06
Medlem
vaselines avatar
Ditt inlägg kan sammanfattas i två ord: Landet Brunsås.
Citera
2010-03-19, 18:20
Medlem
Beror väl vad man har för intressen? Själv så känner jag inte särskilt många människor som är matintresserade, så jag skulle gärna spendera ett par timmar på att snacka mat med folk på en middag.

Har aldrig upplevt det du snackar om att alla är matintresserade. Skulle gilla om det var så, men har inte upplevt det. Så jag tror igen att det helt enkelt handlar om individuella intressen - du måste råkat hamna i en krets med mycket matintresserade människor. Eller så är dem helt enkelt jävligt prentiösa och bara "stylar".

Mat är gott. Det är inte ett behov för att leva för mig, det är en anledning till att leva.
Citera
2010-03-19, 19:28
Medlem
rayraviolis avatar
Mat är ju ett ypperligt samtalsämne i sociala sammanhang, i synnerhet när folk inte känner varandra så väl. Är det olika nationaliteter närvarande så finns det alltid kul trådar att plocka upp. Alla har en relation till mat, det finns få kontroversiella punkter och är det en middag så är ju maten dessutom konkret närvarande. Det är väl inte så konstigt att det pratas mat?
Citera
2010-03-19, 20:23
Medlem
Tjyvass avatar
Tror att det är ett fenomen främst bland stadsmänniskor. På landet har vi alltid vetat var maten kommer ifrån, för oss är det inget mysterium.
Citera
2010-03-19, 22:58
Medlem
zepofans avatar
Det är väl fan så mycket roligare att prata mat än väder, sjukdomar eller läget i Haiti.
Citera
2010-03-20, 13:15
Medlem
My©s avatar
Jag tycker nog att många kommentarer efter Kurt.Stubins inlägg skjuter lite bredvid målet och förenklar frågeställningen något.

Jag är inte helt enig i att mat är ointressant att diskutera men jag håller med om att det idag blivit ganska trendigt med matlagning och kunskap om råvaror. Frågan är om det verkligen är negativt?

Jag har vänner som för, säg, 5 år sen knappt visste att det fanns lagrad balsamico. Idag är de först med att ställa fram en eklagrad 20-åring på bordet vid sammankomster. Med tanke på den ofantliga mängd matprogram och den status TV/Kändis-kockar uppnått är det kanske inte konstigt? Man tar intryck av det man ser och hör i massmedia. Man intresserar sig...

Uppväxt på landet med eget kött och grönsaksland och med ett tidigt matintresse är jag mer fascinerad över vilka enorma proportioner "matlagningen" har tagit. Idag live-lagar Jamie mat på teatrar, Gordon får limousinservice och erkända och välrennomerade kockar tävlar i tv. De har blivit rockstjärnor! Det har blivit ballt att kunna sitt kök. Alla vill ju hänga på "det nya" så visst tar folk intryck, följer efter...
Återigen, är det negativt? Med tanke på vad många av dessa nya "stjärnor" proklamerar så är jag inte så säker på det. Många förespråkar vikten av kökshygien, omsorg om råvaror, seasonal cooking, ekologiskt tänk osv... Jag tror att detta i en förlängning faktiskt leder till något gott. Jag tror nog att min matlagning idag är både nyttigare och mer miljövänlig än min mors på 80-talet (då var det egna lantbruket historia och frekventa besök på ICA ersatte detta). Då var det minsann inte tal om ekologiska biffar eller närodlad sallad. Ju mer kunskap vi har om vår mat desto mer intresserar den naturligtvis, och diskuteras.

Om Kurt.Stubin nu tycker att vänkretsen aldrig håller käft om mat så (med all respekt) byt samtalsämne! Jag vet bara att i min mycket mångsidiga krets ser jag hellre att man diskuterar mat än politik! I synnerhet, som någon tidigare påpekade, det är gränsöverskridande och alla kan ha en åsikt.

Mat förenar, mat intresserar. Låt folk diskutera den, men visst - inte tjata om den... Personligen tycker jag att det är jätteroligt att se vänner intressera sig mer och mer för sina råvaror. Det finns undantag som blivit pretto i överkant, men de är få. Det finns också de som tagit så mycket intryck att de faktiskt blivit vegetarianer med hänsynt till klimatfrågan - också få, tack gode gud. Men huvudsaken är, och måste förbli, att vi alla med vår matlagning försöker sträva efter en hälsosammare attityd, både inför vår personliga hälsa och vår miljö.

Det pratar jag gärna om! Dessutom får jag jävligt god mat på vännernas middagar!
Citera
2010-03-20, 16:50
Medlem
buyzabas avatar
Det är ju klart mer intressant att prata om mat än om jobb, inredning, vitvaror och sånt (såna ämnen dyker faktiskt upp vid ibland släktmiddagar o mer formella sammanhang).

Sitter och slötittar lite på tv och det är sjukt mycket matprogram i repriser. Gästabud, Stjärnkockarna, Den nakne kocken, Kitchen Nightmare.......Fast som matintresserad ser jag allt detta positivt att matintresset har fått ett uppsving och precis som My tror jag att det leder till ngt gott i förlängningen.

Tips till trådstartaren, byt ämne. Ta upp något som du tycker är intressant, eller mer intressant. Det är inte så svårt.... : http://www.youtube.com/watch?v=ZFlqS8J1sUM
Citera
2010-03-20, 17:33
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaseline
Va?
Citera
2010-03-21, 02:39
Medlem
Monkeyspanks avatar
Trodde det stod "masturbation" har inget att tillägga i det ämnet.
Annars skulle det varit en intressant tråd.
Citera
2010-03-21, 04:29
Medlem
ozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaseline

Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Va?

http://svtplay.se/v/1854139/landet_b...p123573,2,f,-1
Citera
2010-03-21, 15:24
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozc
http://svtplay.se/v/1854139/landet_b...p123573,2,f,-1
Min internetuppkoppling är tyvärr alldeles för långsam för att jag ska kunna kolla, men det är alltså ett tv-program? Ska googla och se vad det handlar om då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in