2010-05-12, 21:48
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av die-kristina
...
Du talar om sannolikheter och att det från den synpunkten skulle vara stor skillnad mellan 14 miljarder och 100 miljarder år. Kan du utveckla dina tankar runt just den "detaljen"?

Kika gärna på:

https://www.flashback.org/sp19062230

för att få lite idéstart!
Citera
2010-05-13, 09:10
Medlem
Citat:
Nej, klart att mina "känslor" i sig inte övertygar. Men det är bland annat dessa, samt viljan som avgör hur man ställer sig i frågan menar jag. Det är för övrigt inget fel i det. Slutsatsen var och en kommer fram till är med stor sannolikhet ett resultat av ens livserfarenhet och hur den har präglat ens personligthet. Det är inte så enkelt att man kort och gott drar en slutsats enbart på grund av argumenten.

Jag kommer med antaganden, du kommer med antaganden.

Håller inte med. För att ta till en jämförelse, då jag är ute på sjön ser jag alltid till att följa med kartplottern, men också sjökortet, och dessutom håller jag ögonen öppna för att alltid kunna kolla var jag faktiskt är. För det är otroligt lätt att se fel på färgen på en remmare, eller tro att en klippa är någon annan än den faktiskt är. Och det särskilt i kända vatten. Håller med om att erfarenhet naturligtvis är till nytta, eftersom den gör att jag är medveten om hur lätt det är att ta fel. Men den är också farlig, för den kan göra mej blind. Du låter dina efarenheter förblinda dej, istället för att noggrant granska observationer och fakta och konstatera var du faktiskt är. Så noga det nu är möjligt, lite missvisning och osäkerhet finns ju alltid . Men baserar jag min navigation enbart på antaganden ränner jag på grund fort som blixten. Tappar jag bort mej stannar jag omedelbart upp och verifierar min position. Troende ångar på av bara farten.

Har du någonsin försökt hålla rak kurs i dimma bara genom att lita på dina sinnen och din känsla? Det går inte.

Edit: Dessutom, alla har vi ju olika livserfarenheter och olika personligheter, så då drar vi enligt dej olika slutsater. Menar du då att det dinns olika sanningar också?

Citat:
Nej, jag har inte valt titeln på denna tråd pga "förutfattade" meningar. Vad jag ursprungligen ville få var information om hur ateisterna tror i vissa existentiella frågor, vad man kan tro för att fortfarande kunna kalla sig ateist etc. Det finns exempelvis ateister som tror att det mycket väl kan finnas ett liv efter döden. Det var bland annat sådant jag ville höra era tankar om.

Ok.

Citat:
Det finns ju mer som tyder på att en eventuell Gud har ett annat slags intelligens än vårt. Hur är det att vara fladdermus? Tänk på den frågan så kanske du vet vart jag försöker komma...

Fladdermusen är ett däggdjur, så jag tror personligen att skillnaden i intelligens mera handlar om gradskillnad i det fallet. Du talar om någon helt annan slags intelligens utan att ens kunna säga något om hur den skulle se ut i så fall i jämförelse med vår. Visst kan en sån vara möjlig, men nog behöver du mera kött på benen för att kunna basera någonting på den hypotesen.
Senast redigerad av pegasos 2010-05-13 kl. 09:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in