Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det kan hända mycket med min ekonomi på 8 månader.
Precis, och därför är det ju
extra viktigt att ha koll på utgifterna. Tänk om du köper något med kort för 2.000 idag men skiter i att kolla om pengarna dras, om sex månader, när du är arbetslös och har en snäv ekonomi, är det kanske inte så kul om de drar pengarna då.
Jag vet bekanta som kan handla för en tusing eller två med kortet precis när de har fått lön, men har ingen som helst koll på kontot, och mot slutet av månaden när de är som fattigast, dras de pengarna. De gnäller, men har ingen annan att skylla på än sig själv. Är lite samma princip som med hyran/Telia etc. Man kan inte skylla på utebliven betalning av hyran/andra räkningar för att man inte har fått en faktura, utan det är ens eget ansvar att fixa det genom att höra av sig till vederbörande företag och berätta att man inte har fått hem fakturan. Gärna
innan den ska vara betald.

Ber om ursäkt att jag kom lite åff-tåppick.
Citat:
Dessutom så har jag inte mer pengar på mitt lönekonto än vad jag har behöver.
Men om du köper något med kort för 1.000 spänn, måste du ju se till att det finns det beloppet på kortet tills det dras. Är ju inte svårare än så.
Citat:
Om det fungerat så att pengar på kortköp dras mellan dag 1 till 8 månader så hade jag valt att använda mig av kontanter istället.
Du är säkert duktig och skriver upp dina utgifter men de flesta tror jag inte gör det. Problemet är att du inte vet När pengarna dras. Tänk om ICA hade haft detta system.... då skulle nog många få problem med sina betalningar.
Jo, fast det hör väl snarare till undantagen att de inte drar pengarna förrän en tid efter köpet? I de allra flesta fall jag har varit med om, har de dragits samma dag eller så reserveras pengarna direkt, så de inte går att använda.
Din sista mening är intressant. Har folk verkligen så dålig koll på sin ekonomi att de inte har koll på hur mycket de handlar för med kort?
Och nej, jag skriver inte upp alla mina utgifter, men om jag köper något med kort som inte dras direkt (eller reserveras) så skriver jag upp det. Händer kanske en gång varannan månad att saker inte dras direkt, om ens så ofta. Just därför föredrar jag kontanta medel, det blir lättare att hålla koll och man slipper "roliga överraskningar" när de är som minst välkomna.