• 1
  • 2
2010-03-19, 01:07
Medlem
pnGus avatar
kikade nyss kontot och fick en lite smått otrevlig chock... låg helt plötsligt över 300:- back och detta pga 2st taxiresor som jag tog i juli (!?) Vet ju att det kan ta ett tag innan pengarna dras från kontot när man betalar med kort i taxin, men 8 månader?

Undrar helt enkelt ifall dom verkligen får göra såhär?
Citera
2010-03-19, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pnGu
Det är väl ganska självklart att de får göra det? Du har ju köpt en tjänst av dem. Är upp till dig att hålla koll på ditt saldo.
Citera
2010-03-19, 07:39
Medlem
pnGus avatar
jo att jag ska betala för tjänsten är ju självklart! glömde väl nämna att jag fick en övertrasseringsavgift pga dom 2 betalningarna som känns lite surt att betala :/
Citera
2010-03-24, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pnGu
jo att jag ska betala för tjänsten är ju självklart! glömde väl nämna att jag fick en övertrasseringsavgift pga dom 2 betalningarna som känns lite surt att betala :/

Övertrasseringsavgiften är vell på 75kr eller liknande belopp ?
Citera
2010-03-24, 15:20
Medlem
burfogels avatar
Klart som korvspad att de får göra såhär, det är helt ditt fel.

Låt mig förklara:

1. Du köper en tjänst (taxiresa) och betalar med kort.
2. Ditt ansvar är att se till att kostnaden för taxiresan finns på ditt kort tills den dras.
3. De drar pengarna (inom fem år).

Att du har gjort av med pengarna som var öronmärkta till taxiresan är ingen annans fel än ditt.

Jag kan förstå att det känns surt att pengarna dras när du inte har dem på kontot för tillfället, men du kan ju inte handla för pengar du inte har. När jag själv betalar något med kort ser jag till att öronmärka pengarna tills de dras (läs: skriver upp i Anteckningar att x ska dra y pengar, om de inte dras direkt) så slipper jag därmed sådana här mindre roliga överraskningar.

Citat:

Du undrar om taxibolaget får dra pengar för en tjänst du köper av dem? Vad tror du själv?
Citera
2010-03-24, 16:01
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Klart som korvspad att de får göra såhär, det är helt ditt fel.

Låt mig förklara:

1. Du köper en tjänst (taxiresa) och betalar med kort.
2. Ditt ansvar är att se till att kostnaden för taxiresan finns på ditt kort tills den dras.
3. De drar pengarna (inom fem år).

Att du har gjort av med pengarna som var öronmärkta till taxiresan är ingen annans fel än ditt.

Jag kan förstå att det känns surt att pengarna dras när du inte har dem på kontot för tillfället, men du kan ju inte handla för pengar du inte har. När jag själv betalar något med kort ser jag till att öronmärka pengarna tills de dras (läs: skriver upp i Anteckningar att x ska dra y pengar, om de inte dras direkt) så slipper jag därmed sådana här mindre roliga överraskningar.

Du undrar om taxibolaget får dra pengar för en tjänst du köper av dem? Vad tror du själv?

Fast jag kan hålla med TS att få vänta 8månader är ganska dåligt... Om alla gjorde så skulle det vara väldigt svårt att få en bra överblick. Ts hade kanske pengar till taxiresan för 8månader sedan.
Citera
2010-03-24, 16:29
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Fast jag kan hålla med TS att få vänta 8månader är ganska dåligt... Om alla gjorde så skulle det vara väldigt svårt att få en bra överblick. Ts hade kanske pengar till taxiresan för 8månader sedan.

Vadå svårt? Man får väl hålla koll på sina inkomster och utgifter.

Jag åker taxi, vilket kostar 800 kr och dras på kortet. Jag kollar kontot de närmaste dagarna och ser att pengarna inte dras, då skriver jag upp det någonstans så jag vet att pengarna kommer att dras. Om jag spenderar de pengarna på annat är jag en idiot.

Så nej, det är inte svårt. Har man bara koll på sin ekonomi så fungerar det finfint.

Citat:
Ts hade kanske pengar till taxiresan för 8månader sedan.

Och valde att istället för att öronmärka pengarna slösade han dem på annat. Nästa fråga?
Citera
2010-03-24, 22:27
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Vadå svårt? Man får väl hålla koll på sina inkomster och utgifter.

Jag åker taxi, vilket kostar 800 kr och dras på kortet. Jag kollar kontot de närmaste dagarna och ser att pengarna inte dras, då skriver jag upp det någonstans så jag vet att pengarna kommer att dras. Om jag spenderar de pengarna på annat är jag en idiot.
Och valde att istället för att öronmärka pengarna slösade han dem på annat. Nästa fråga?

Jag håller inte med dig. Att ett företag väntar 8 månader med att dra på kortet anser jag är helt fel.
Om alla som tar betalt med kort skulle göra så skulle det vara helt omöjligt att få det att fungera.

Det kan hända mycket med min ekonomi på 8 månader. Dessutom så har jag inte mer pengar på mitt lönekonto än vad jag har behöver. Om det fungerat så att pengar på kortköp dras mellan dag 1 till 8 månader så hade jag valt att använda mig av kontanter istället.

Du är säkert duktig och skriver upp dina utgifter men de flesta tror jag inte gör det. Problemet är att du inte vet När pengarna dras. Tänk om ICA hade haft detta system.... då skulle nog många få problem med sina betalningar.
Citera
2010-03-24, 23:03
Medlem
Dra pengarna åtta månader senare är taskigt.
Citera
2010-03-24, 23:07
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Det kan hända mycket med min ekonomi på 8 månader.

Precis, och därför är det ju extra viktigt att ha koll på utgifterna. Tänk om du köper något med kort för 2.000 idag men skiter i att kolla om pengarna dras, om sex månader, när du är arbetslös och har en snäv ekonomi, är det kanske inte så kul om de drar pengarna då.

Jag vet bekanta som kan handla för en tusing eller två med kortet precis när de har fått lön, men har ingen som helst koll på kontot, och mot slutet av månaden när de är som fattigast, dras de pengarna. De gnäller, men har ingen annan att skylla på än sig själv. Är lite samma princip som med hyran/Telia etc. Man kan inte skylla på utebliven betalning av hyran/andra räkningar för att man inte har fått en faktura, utan det är ens eget ansvar att fixa det genom att höra av sig till vederbörande företag och berätta att man inte har fått hem fakturan. Gärna innan den ska vara betald. Ber om ursäkt att jag kom lite åff-tåppick.

Citat:
Dessutom så har jag inte mer pengar på mitt lönekonto än vad jag har behöver.

Men om du köper något med kort för 1.000 spänn, måste du ju se till att det finns det beloppet på kortet tills det dras. Är ju inte svårare än så.

Citat:
Om det fungerat så att pengar på kortköp dras mellan dag 1 till 8 månader så hade jag valt att använda mig av kontanter istället.

Du är säkert duktig och skriver upp dina utgifter men de flesta tror jag inte gör det. Problemet är att du inte vet När pengarna dras. Tänk om ICA hade haft detta system.... då skulle nog många få problem med sina betalningar.

Jo, fast det hör väl snarare till undantagen att de inte drar pengarna förrän en tid efter köpet? I de allra flesta fall jag har varit med om, har de dragits samma dag eller så reserveras pengarna direkt, så de inte går att använda.

Din sista mening är intressant. Har folk verkligen så dålig koll på sin ekonomi att de inte har koll på hur mycket de handlar för med kort?

Och nej, jag skriver inte upp alla mina utgifter, men om jag köper något med kort som inte dras direkt (eller reserveras) så skriver jag upp det. Händer kanske en gång varannan månad att saker inte dras direkt, om ens så ofta. Just därför föredrar jag kontanta medel, det blir lättare att hålla koll och man slipper "roliga överraskningar" när de är som minst välkomna.
Citera
2010-03-24, 23:07
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkivN
Dra pengarna åtta månader senare är taskigt.

Möjligt, men helt enligt lagen. Tre eller fem (är lite osäker) år har ett företag på sig.
Citera
2010-03-24, 23:49
Medlem
Citat:
Jag håller inte med dig. Att ett företag väntar 8 månader med att dra på kortet anser jag är helt fel.
Om alla som tar betalt med kort skulle göra så skulle det vara helt omöjligt att få det att fungera.

Det kan hända mycket med min ekonomi på 8 månader. Dessutom så har jag inte mer pengar på mitt lönekonto än vad jag har behöver. Om det fungerat så att pengar på kortköp dras mellan dag 1 till 8 månader så hade jag valt att använda mig av kontanter istället.

Jag håller med Burfogel.
Tänk åt andra hållet, alla räkningar du får som du betalar i efterhand. Om företagen skulle vilja börja få betalt direkt för varje samtal du gör, dagligen för elen du förbrukar etc. DET skulle bli ett problem för många. Om du köper en tjänst och vid det tillfället har pengar tillgängliga så är det ju bara att låta de pengarna vara tills de väl dras. Vare sig det tar 1 dag eller 8 månader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in