• 1
  • 2
2010-03-18, 21:52
Medlem
Tsimons avatar
Var i Stockholm i helgen med några polare och som vanligt slutade det med att någon betalat den andres pizza (bort tappad plånboken på krogen var denna anledning), någon betalade teaterbesöket, någon betalade tågbiljetten osv osv osv tills man är uppe i dryga tusenlappen per person.

Hur fan gör man upp dessa småskulder på ett smidigt sätt? De gånger vi haft detta problem så har det alltid slutat med att vi tar med oss ett antal hundralappar och tjugor och helt enkelt betalar varandra fram och tillbaka för varje enskild grej, så också denna gång. Vi satt med penna och papper men kom helt enkelt inte fram till någon bra lista eller något. Känns som att det borde vara värsta piece of cake, men kommer bara inte på något.

Hoppas på att jag klargjort problemet och att någon livserfaren/smart fb:are kan kläcka något smidigt sätt. Ledsen om samma grej vart uppe tidigare men hade inte den blekaste vad jag skulle söka på

All the best!
Citera
2010-03-18, 21:58
Medlem
miqqqas avatar
Skriv en lista med allt man betalat för en person, tex 3 personer, A, B och C.
A skriver ner allt A har betalt för B och C på varsin lista. B och C gör samma sak. Räkna ihop totalen på vad man sen lagt ut för varje person, t ex: A har lagt ut 350 kr för B och 200 för C, B har lagt ut 130 kr för A och 500 för C och C hade tappat sin plånbok och därför inte lagt ut något. Summan blir:
mellan A och B 350-130=220 kr ska B betala till A
mellan A och C 200 som C ska betala till A
mellan B och C 500 som C ska betala till B

Förstår du hur jag menar?
Citera
2010-03-18, 22:03
Medlem
Man rycker på axlarna och säger: "Äh, det är sånt som jämnar ut sig på en tioårsperiod".
Citera
2010-03-18, 22:15
Medlem
Tsimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Skriv en lista med allt man betalat för en person, tex 3 personer, A, B och C.
A skriver ner allt A har betalt för B och C på varsin lista. B och C gör samma sak. Räkna ihop totalen på vad man sen lagt ut för varje person, t ex: A har lagt ut 350 kr för B och 200 för C, B har lagt ut 130 kr för A och 500 för C och C hade tappat sin plånbok och därför inte lagt ut något. Summan blir:
mellan A och B 350-130=220 kr ska B betala till A
mellan A och C 200 som C ska betala till A
mellan B och C 500 som C ska betala till B

Förstår du hur jag menar?

hmm jag tror det, verkar nice! Ska testa lite på det Enda nackdelen är väl att det är jobbigare ju fler man blir? om jag fattat rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av sittorg
Man rycker på axlarna och säger: "Äh, det är sånt som jämnar ut sig på en tioårsperiod".

Om man inte är fattig student så kanske... Varje krona gör skillnad
Citera
2010-03-18, 22:18
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsimon
Hur fan gör man upp dessa småskulder på ett smidigt sätt?
Man skiter i dem? Som sittorg skriver så jämner det ju ändå ut sig, det är bara löjligt att hålla på att räkna med småsummor på ett par hundra kronor. Visst, om personen som lade ut pengarna har det dåligt ställt så är det klart att man är noga med att betala tillbaka, men i övriga fall är det ingen fara på taket.
Citera
2010-03-18, 22:21
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Om man inte är fattig student så kanske... Varje krona gör skillnad
I see. Om ni vill göra upp så är det väl bara att splitta på de lite större utgifterna (läs: tågbiljetter, teaterbiljetter och vad mer ni kan tänkas ha lagt pengar på). Det spelar väl ingen roll om man är student eller ej, vem fan håller på att pilla med pizzaskulder på 50 spänn?
Citera
2010-03-19, 06:50
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
hmm jag tror det, verkar nice! Ska testa lite på det Enda nackdelen är väl att det är jobbigare ju fler man blir? om jag fattat rätt.
Ja det blir det ju, men det är ju alltid mer komplicerat ju fler man är. Men oavsett så måste ju alla veta hur mycket varje person är skyldig en för att kunna få tillbaka sina pengar.
Citera
2010-03-19, 06:57
Medlem
Smålänning 1: -"Du är skyldig mig 50 öre!".
Smålänning 2: -"Vaddå? Du smakade ju popcorn av mig igår."
Citera
2010-03-19, 07:58
Medlem
Tsimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Man skiter i dem? Som sittorg skriver så jämner det ju ändå ut sig, det är bara löjligt att hålla på att räkna med småsummor på ett par hundra kronor. Visst, om personen som lade ut pengarna har det dåligt ställt så är det klart att man är noga med att betala tillbaka, men i övriga fall är det ingen fara på taket.

Men va fan, sure. Pizzor hit eller dit är ju inte så farligt. Men för att nämna allt som jag tänkte jag skulle slippa så kostade varje tågbiljett nära tusen spänn och eftersom vi var sju pers blir det en del. Det plus div krogbesök, mat, boende, dagsunderhållning, konsert osv. Det handlar om månadslöner för min del = viktiga pengar.

Är man fyrtio och har en månadslön på 30 000 kan jag tänka mig att det är piece of cake, men som jag sa. Jag är fattig student!

Det miqqqa sa är väl det bästa sättet helt enkelt. Tack!
Citera
2010-03-19, 08:00
Medlem
Tsimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Ja det blir det ju, men det är ju alltid mer komplicerat ju fler man är. Men oavsett så måste ju alla veta hur mycket varje person är skyldig en för att kunna få tillbaka sina pengar.

Det är sant. Och det enda vi hade att gå på var kontoutdrag så det blev lite problem.. Men tack och grattis till det enda vettiga inlägget i den här tråden.
Citera
2010-03-19, 09:24
Medlem
I.Doda.Korpofagers.Sallskaps avatar
Gör som sagt ett Spreadsheet (Excel, google docs, OpenOffice).
Rekommenderar google docs då du bara behöver tillgång till internet för att editera.

Ha kolumnerna
Datum Utlånare Lånare Summa Kategori Kommentar

Ex.

2010-01-01 Olof Kalle 180kr Tåg "Resan till Karlstad-mässan"

Sen behöver man ju inte driva in alla skulder som tidigare nämnt, men om t.ex. Kalles totala skulder hamnar på 2460 kr är det kanske dags att göra det.

Många människor får dock grinöga när man skall driva in skiten :/
"Jag vet att jag har lånat, men så mycket är det fan inte" eller
"Men vad fan, det är ju bara en hundralapp"

Även om du inte får tillbaka pengar är det ju en bra visare vilka vänner du kan låna till.
Citera
2010-03-19, 10:24
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Men va fan, sure. Pizzor hit eller dit är ju inte så farligt. Men för att nämna allt som jag tänkte jag skulle slippa så kostade varje tågbiljett nära tusen spänn och eftersom vi var sju pers blir det en del. Det plus div krogbesök, mat, boende, dagsunderhållning, konsert osv.
Som jag skrev i mitt förra inlägg så är det väl bara att kolla upp de lite större kostnaderna och sedan splitta dem på samtliga resenärer, även om kompis #1 kanske tog två öl fler än kompis #2 och kompis #3 tog en dyrare rätt på restaurangen än kompis #4. Min poäng är att det är både krångligt och onödigt att hålla på att bråka om småslantar.

Om det är någon i kompisgänget som ni vet mer er har lagt ut betydligt mer pengar än resten så är det klart att h*n ska få en större andel, men annars är det ju bara att dela kostnaderna rakt av. Du skrev förresten att det bara var en (av sju) personer som hade tappat bort sin plånbok. Varför betalade inte de övriga i kompisgänget sina egna utgifter?
Citat:
Jag är fattig student!
Då är väl den mest intressanta frågan varför ni tar en nöjeshelg i Stockholm och spenderar tiotusentals kronor?
Senast redigerad av antagonisten 2010-03-19 kl. 10:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in