• 1
  • 2
2010-03-18, 16:23
Medlem
Apocryphas avatar
Jag var på grund av rent slarv sen med att betala hyran och fick inkassokrav med en gång.
Får räkningen på e-faktura eller vad det kallas. Ser räkningen när jag loggar in på min bank.

Tycker det är lite smådrygt att lägga till 160 spänn utan att skicka påminnelse först.

Är det okej att de skickar inkassokrav med en gång utan någon påminnelse?
Jag hade betalat innan jag fick brevet från inkasso, måste jag fortfarande betala inkassoavgift och ränta?
Citera
2010-03-18, 18:44
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Är det okej att de skickar inkassokrav med en gång utan någon påminnelse?

Som jag förstår det är det inget som säger att företagen måste skicka en påminnelse innan de drar det vidare till inkasso, men brukar göra det för att få in pengarna lite smidigare. Och jag tror att de flesta företag inser att kunderna kan glömma/missa det någon gång, och det är alltid bättre med goodwill än badwill. Fast som svar på din fråga: Jag är tämligen säker på att de inte måste skicka påminnelse, för ni har ett avtal. Den x ska du betala in x kronor, gör du inte det bryter du avtalet och de kan ta det vidare.
Citera
2010-03-18, 19:04
Medlem
Korrekt. De behöver inte skicka en påminnelse.
Angående avgiften så är det väl bara att ringa upp inkassobolaget och påpeka att du betalde innan inkassokravet var dig tillhanda. Om de går med på att makulera fakturan har jag dock ingen aning om.
Varför har folk så svårt att lyfta på luren?
Citera
2010-03-18, 19:53
Medlem
Apocryphas avatar
Jag har betalat in inkassoavgiften och räntan redan, räkningen var ju redan betald. Det är inte så mycket pengar och det är inte pengarna det handlar om. Jag vet att de inte är tvungna att skicka påminnelse, enda undantaget jag känner till är p-böter.

Själv tycker jag att man ska få en påminnelse innan de skickar till inkasso. Hade det varit något annat än hyran hade hag bytt bolag att köpa tjänsten av.
Med god sed menar jag att det ofta finns riktlinjer för respektive bransch. Så jag undrar framför allt vad som gäller för hyran och vad lagen säger om inkassoavgift, om räkningen redan är betald dock försent.
Citera
2010-03-19, 12:34
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Med god sed menar jag att det ofta finns riktlinjer för respektive bransch. Så jag undrar framför allt vad som gäller för hyran och vad lagen säger om inkassoavgift, om räkningen redan är betald dock försent.
Jag har frågat något inkassobolag det själv någon gång och har för mig att jag fick till svar att om det var betalt innan de skickade ut inkassobrevet så behövdes inkassoavgiften inte betalas, annars skulle den betalas.

Ang obetald hyra så kan hyresvärden skicka ärendet direkt till kronofogden om de vill om hyran är försenad minst 7 dagar, dock blir det ett jäkla krångel och badwill för dem att göra så.
Citera
2010-03-19, 13:15
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Jag har betalat in inkassoavgiften och räntan redan, räkningen var ju redan betald. Det är inte så mycket pengar och det är inte pengarna det handlar om. Jag vet att de inte är tvungna att skicka påminnelse, enda undantaget jag känner till är p-böter.

Själv tycker jag att man ska få en påminnelse innan de skickar till inkasso. Hade det varit något annat än hyran hade hag bytt bolag att köpa tjänsten av.

Finns ingen skyldighet att skicka en påminelse.

När det dessutom gäller hyra så finns det dessutom ett avtal (även reglerat i lag) när hyran skall betalas. Hyresvärden är inte ens skyldig att skicka en avi eftersom förfallodagen är bestämd och
du skulle vara skyldig att betala både dröjsmålsränta och kostnad för inkassokrav även om hyresvärden inte skickat en avi till dig.
Citera
2010-03-19, 13:19
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Finns ingen skyldighet att skicka en påminelse.

När det dessutom gäller hyra så finns det dessutom ett avtal (även reglerat i lag) när hyran skall betalas. Hyresvärden är inte ens skyldig att skicka en avi eftersom förfallodagen är bestämd och
du skulle vara skyldig att betala både dröjsmålsränta och kostnad för inkassokrav även om hyresvärden inte skickat en avi till dig.
Där ser man. Hårda bud
Citera
2010-03-19, 16:38
Medlem
Ett tips, använd dig av autogiro
Citera
2010-03-20, 16:00
Medlem
wwtfsmds avatar
Eller ställ in e-fakturan att automatisk betalas på förfallodatumet, vet att i alla fall handelsbanken har den funktionen.

Men ja, det är god sed att skicka påminnelse, många företag skickar till och med 2-3st och väntar flera månader innan de skickas vidare till inkasso.
Citera
2010-03-21, 11:50
Medlem
Torrisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Ang obetald hyra så kan hyresvärden skicka ärendet direkt till kronofogden om de vill om hyran är försenad minst 7 dagar, dock blir det ett jäkla krångel och badwill för dem att göra så.

Har en betalning inte skett inom förfallotiden, till exempel en hyresinbetalning, kan fodringsägaren skicka skulden till kronofogden direkt. Dock brukar man ju vänta några dagar efter förfallodag eftersom betalningar iband kan ta lite tid på banken innan de syns på kontot.

Det enda specialregeln som gäller kring hyror är att om hyresvärden säger upp hyreskontraktet med hänvisning till obetalda hyror kan man återvinna kontraktet om man betalar skulden inom 3 veckor.

Det är vare sig ett "jäkla krångel" (en enkel blankett samt att man får ligga ute med några hundralappar i administrativ avgift som gäldenären, dvs den som är skyldig pengar sedan får betala) - och de flesta hyresvärdar ger nog fullständigt f-n i vilken "badwill" som skapas hos hyresgäster som inte betalar för sig.
Citera
2010-03-21, 12:17
Medlem
Apocryphas avatar
Nu var det en försenad betalning det gällde för mig. Att de inte är tvungna att skicka påminnelse är en sak. Däremot brukar det finnas branschregler eller riktlinjer som företag i allmänhet har för avsikt att följa. Detta benämns mig veterligen ofta som "god sed".

En hyresvärd skiter säkert i om jag flyttar, oavsett om jag har en försenad räkning eller inte, med tanke på bostadssituationen. Jag får ge igen på annat sätt om jag känner mig småsint.
Citera
2010-03-21, 12:28
Medlem
appe-s avatar
jag lånar tråden till en sak här. om en påminnelfaktura betalas, men inkasso drar igång (det händer ibland att papper kan gå om varandra). kan inkassoföretaget ändå kräva att räntan betalas. eller har jag så att säga stått för min del av avtalet?

anledningen till att jag frågar är att jag för ett tag sedan noterade att påminnelsefakturor (med påminnelseavgift) från vissa företag inte har ett nytt förfallodatum. således tycker jag mig kunna bestrida inkassoavgiften om orginalsumman (eller med påminnelseavgiften) blir betald .. "i tid".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in