2012-12-23, 01:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av variegata
Detta är något man har undersökt, men baserar sig inte undersökningarna själva på vad vi upplever? Man kan ju se att vi inte kan se utan ljus, eller om ögonen inte fungerar. Men det är inte nödvändigtvis svaret till varför vi upplever något.

Om till exempel vi upplever något på grund av att någon källa ger oss information... till exempel en typ av dator... så innebär det inte att där är en faktisk värld utanför oss... Men denna "värld" vi upplever kan ändå följa lagar. T.ex. gör att vi inte ser om inte det sinnet i kroppen fungerar som det ska. Det är dock inte svaret på varför vi upplever något.
?

Anser du att du VET att det du upplevt hänt eller finns, så är du ute och cyklar. Punkt.
Citera
2012-12-23, 01:51
Medlem
variegatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
?

Anser du att du VET att det du upplevt hänt eller finns, så är du ute och cyklar. Punkt.

Det jag upplever finns på något vis. Hur/varför det finns är en annan sak. Mina upplevelser finns. När jag säger att något finns, så menar jag inte att det nödvändigtvis måste vara som jag beskriver nedan:

att det finns en värld "utanför" oss som ligger till grund för våra upplevelser. För att något ska finnas, så måste det vara i den världen.

Det kanske inte ens finns en värld utanför oss av sig självt, utan enbart våra upplevelser som vi inte vet var de kommer ifrån. Att anta att det finns en "självständig värld utanför oss själva" och att det är endast här som "saker finns" är att lägga till en idé på vad det innebär att något finns. Mina upplevelser finns på något vis. Extremt svårt att uttrycka bra vad jag menar...
Citera
2012-12-23, 01:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Mina upplevelser finns på något vis.
Någon som betvivlat det?
Citera
2012-12-23, 02:00
Medlem
variegatas avatar
Citat:
Någon som betvivlat det?

Som sagt, jag säger inte varför det finns... Mitt påstående "Mina upplevelser finns på något vis." är lika mycket sant som mitt påstående "Jag upplever något." Det är innebär samma sak.
Citera
2012-12-23, 02:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Som sagt, jag säger inte varför det finns... Mitt påstående "Mina upplevelser finns på något vis." är lika mycket sant som mitt påstående "Jag upplever något." Det är innebär samma sak.
Och om du upplever ett spöke eller att jorden är ihålig, då är det så.

Hoppas du inte upplevde att jorden gick under i går, för då kan du inte skriva mer här.
Citera
2012-12-23, 02:16
Medlem
variegatas avatar
Citat:
Och om du upplever ett spöke eller att jorden är ihålig, då är det så.

Hoppas du inte upplevde att jorden gick under i går, för då kan du inte skriva mer här.

Du behöver inte vara ohövlig bara för att vi kanske inte förstår varandra helt
Citera
2012-12-23, 02:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Du behöver inte vara ohövlig bara för att vi kanske inte förstår varandra helt
Jag upplevde att jag var trevlig, och enligt dina teorier kan jag inte ha fel.

Du kan väl återkomma om du ändrar dig.
Citera
2012-12-23, 02:31
Medlem
variegatas avatar
Citat:
Jag upplevde att jag var trevlig, och enligt dina teorier kan jag inte ha fel.

Du kan väl återkomma om du ändrar dig.

Nej, du missförstår mig... Det hela är mycket simpelt och inget konstigt, men man har en tendens att förvirra saker...
Citera
2012-12-23, 02:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Nej, du missförstår mig...
Näe, enligt dig kan man inte missförstå. Det jag upplevt är vad som hänt. Punkt.

Återkom om du ändrar dig.
Citera
2012-12-23, 02:44
Medlem
variegatas avatar
Citat:
Näe, enligt dig kan man inte missförstå. Det jag upplevt är vad som hänt. Punkt.

Återkom om du ändrar dig.

Detta visar att du inte förstår vad jag menar. Nåja, du vill uppenbarligen inte diskutera mer, så jag ska inte upprepa mig flera gånger i sådant fall.
Citera
2012-12-23, 11:11
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Detta visar att du inte förstår vad jag menar. Nåja, du vill uppenbarligen inte diskutera mer, så jag ska inte upprepa mig flera gånger i sådant fall.
Vi vet du uppleveler sakerna och att det finns. Problemet är att du inte vill fördjupa dig mer än just detta. Du gör det otydligt och är lätt att missförstå dig då du tror det är enkelt men egentligen ska du vara extra tydlig så vi vet vad du tycker. Vad är skillnaden på upplevelser i drömmar och i verkligenheten? Som jag fått det från constant så är detta lite av poängen med det han skriver men kommer aldrig riktigt dit.

På ämnet är just dessa otydligheter som gör att man tar drömmar som riktiga. Du säger att dina upplevelser är riktiga, men vågar inte kalla dessa drömmar istället då det då underminerar betydelsen av dessa. Gisssar jag då. Man drömmer mycket och om faktiskt allt möjligt. Hjärnan är även skapad att skilja dessa från verkligheten på många olika sätt.
Citera
2012-12-23, 14:32
Medlem
variegatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Vi vet du uppleveler sakerna och att det finns. Problemet är att du inte vill fördjupa dig mer än just detta. Du gör det otydligt och är lätt att missförstå dig då du tror det är enkelt men egentligen ska du vara extra tydlig så vi vet vad du tycker. Vad är skillnaden på upplevelser i drömmar och i verkligenheten? Som jag fått det från constant så är detta lite av poängen med det han skriver men kommer aldrig riktigt dit.

På ämnet är just dessa otydligheter som gör att man tar drömmar som riktiga. Du säger att dina upplevelser är riktiga, men vågar inte kalla dessa drömmar istället då det då underminerar betydelsen av dessa. Gisssar jag då. Man drömmer mycket och om faktiskt allt möjligt. Hjärnan är även skapad att skilja dessa från verkligheten på många olika sätt.

Jag talade generellt om alla upplevelser, därför jag inte har använt ordet "drömmar". Drömmar har vi när vi sover, inte upplevelser från "verkligheten". Drömmar kan ofta vara mer "suddiga" och "otydliga" än upplevelser här. De är mer osammanhängande än upplevelser härifrån (här är ju saker "linjära" så att säga). Där är lite skillnader på upplevelser av drömmar och upplevelser härifrån. Fast jag vet personligen fortfarande inte varför jag har alla dessa typer av upplevelser. Drömmar verkar dock ofta vara kopplade till automatiska känslor och tankar, till skillnad från fysiska världen. Ju mer de delarna av psyket som orsakar omedvetenhet har dominans under dagen, desto mer omedveten blir jag när kroppen sover. Ibland är jag medveten när jag har de andra upplevelserna också, men det som då är drömmarna tenderar att försvinna när jag blir medveten. Det är som att vakna upp ur en dagdröm, fast "där" så lever man liksom mer i drömmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in