2010-03-18, 01:44
Medlem
Himens avatar
Hej,
Jag kör med WinVista och tänkte nedgradera till WinXP.
Jag har skapat en XP skiva med nLite och streamat in de rätta drivrutinerna för SATA anpassade för mitt moderkort, RAID och för XP.
Trots detta går det ej att boota från skivan (har testat att bota med skivan från andra datorer och det funkar).
DVD är en SATA
Några ideer?
Citera
2010-03-18, 01:50
Medlem
- Kolla i BIOS att den försöker starta från CD:n först och inte från hårddisk eller annat.
- Testa att bränna med den datorns CD-brännare om du inte redan gjort det.
Citera
2010-03-18, 01:55
Medlem
Himens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
- Kolla i BIOS att den försöker starta från CD:n först och inte från hårddisk eller annat.
- Testa att bränna med den datorns CD-brännare om du inte redan gjort det.

DVDn har jag lagt som nr 1 i startordningen i BIOS men det funkar inte trots det. Har det någon betydelse om DVDn är master/slave?

Jag brände skivan från en annan dator men skivan fungerar i den aktuella datorn men det går inte att starta upp ifrån den.
Citera
2010-03-18, 09:48
Medlem
Jadu går det på andra datorer så borde den ju vara bootbar iaf.. DVD'n är ikopplad då?
Citera
2010-03-18, 11:52
Medlem
Himens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpt.ahab
Jadu går det på andra datorer så borde den ju vara bootbar iaf.. DVD'n är ikopplad då?

DVDn är inkopplad. Jag hittar den i BIOS och skivan fungerar i windows men den går inte att boota ifrån. Några fler ideer?
Citera
2010-03-18, 12:56
Medlem
skapa en windows installtion på en usb. Funkar nog.
Citera
2010-03-18, 13:03
Medlem
Himens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanCo
skapa en windows installtion på en usb. Funkar nog.

Jag vill gärna ha den på CD, men jag ska testa detta alternativ också.
Citera
2010-03-18, 15:19
Medlem
Himens avatar
Har hittat problemet nu. Det hade med BIOS o göra.

Jag har två hd och en DVD i datorn.
I BIOS hittade jag en ATAPI-CD och två övriga enheter. Jag antog då att de två övriga var mina två hd. Men eftersom jag kör RAID så var hd ihopslagna så det bara var en hd enhet som syntes i BIOS. Den andra enheten som jag trodde var min andra hd var egentligen min DVD spelare.

Varför en enhet med namn "ATAPI CD-Rom" syntes när jag inte har ngn CD-Rom kan jag inte förstå, det var det som var orsak till hela problemet, en bugg ifrån moderkorttillverkaren ASUS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in