2004-03-12, 11:49
Medlem
Satt precis o jobbade med ett program då felmedelandet "Okänt fel"
dök upp på skärmen. Jag började genast fundera på hur fan någonting
kan vara ett "okänt" fel. Alla fel som uppstår måste ju i samma stund
som de uppstår betraktas som kända fel?

Om någonting fel är okänt så finns det ju inte egentligen. Det är ju först
när det upptäcks som det finns? eller?
Citera
2004-03-12, 11:58
Moderator
Ruskigbusss avatar
Hehe ... filosofi ... jo ...

Okänt i det här fallet syftar till att programmeraren inte känner till att det kunde inträffa, men i felhanteringen - där man försöker hantera alla fel man känner till - också lägger till en "case else" - sats, dvs

- Något har blivit fel
- Är det fel 1?
- Är det fel 2?
...
- Är det fel 12434242 ?
- Inte det - ja - då är det fel - men vette fan vad det är - vi säger "Okänt fel"

VARFÖR är då inte alla tänkbara fel kända?
Eftersom felkällor kan vara många:
- Det kan vara hårdvarufel (disk sönder, minne sönder, cpu är cp etc)
- Det kan vara fel i operativsystemet (ny patch, annan bugg)
- Det kan vara fel i mitt program.

Om det nu är i mitt program, så kan programmet vara så komplext att det är omöjligt att beräkna alla tänkbara fall.

Vad man gör är att man (i bästa fall) låter x antal personer testa programmet med vanliga tänkbara inmatningar.
Citera
2004-03-12, 19:00
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Hehe ... filosofi ... jo ...

Okänt i det här fallet syftar till att programmeraren inte känner till att det kunde inträffa, men i felhanteringen - där man försöker hantera alla fel man känner till - också lägger till en "case else" - sats, dvs

- Något har blivit fel
- Är det fel 1?
- Är det fel 2?
...
- Är det fel 12434242 ?
- Inte det - ja - då är det fel - men vette fan vad det är - vi säger "Okänt fel"

VARFÖR är då inte alla tänkbara fel kända?
Eftersom felkällor kan vara många:
- Det kan vara hårdvarufel (disk sönder, minne sönder, cpu är cp etc)
- Det kan vara fel i operativsystemet (ny patch, annan bugg)
- Det kan vara fel i mitt program.

Om det nu är i mitt program, så kan programmet vara så komplext att det är omöjligt att beräkna alla tänkbara fall.

Vad man gör är att man (i bästa fall) låter x antal personer testa programmet med vanliga tänkbara inmatningar.

WÖRD :P
Citera
2004-03-12, 19:05
Bannlyst
"okänt fel" uppstår ofta när man inte har laddat ner hela versionen utav ett program, eller helt enkelt när programmeraren som gjort programmet inte haft med någon som alls hjälp vid felsökning.
Ofta relaterar det till en siffra, som du kan leta upp på nätet om inte programvaru tillverkaren inkluderat det..

Förresten för att låta lite mer filsofissk så kan vi säga att vi leker med en tidsrymd och en motorväg, där programmetär bilen, och OS´t är motorvägen, och du stöter på Xantal företeelser på vägen mellan Y och Z, X kan ofta bli till ett Ö, där Ö´t egentligen är en olycka, när X blir Ö, så sätts Q=1 och R=(nummer på felet), vilket får antingen programmet(litet fel tex ljusproblem i bilen) att säga till att Q=1(FEL), och om R=är okänt så är felet okänt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in