2010-03-17, 20:17
Bannlyst
Hej!

Har satt mig in rejält i midsommarkrisen på sistone. Troligtvis är det väl inte som min "konspirationsteori" lyder, men man kan inte undgå att tänka tanken. Troligtvis delade väl Günther och Gustav V samma åsikt, men men...

Min teori bygger helt enkelt på att Günther haft någon form av komplott med kungen, troligtvis för att förstärka och få sin vilja i genom (dock kan det även ha andra motiv än detta) I sånna fall tror jag att de vid deras möte på slottet kl. 10 den 22:a juni 1941 måste ha kommit överens om denna komplott att alltid hålla med varandra, för Sveriges bästa (eller andra motiv)! Grejen är att ingen vet säkert vad som sades mellan kungen och Günther just där i och med att det inte finns några egentliga vittnen.

Vid 10.30 kommer Per Albin Hansson dit, då är kungen och Günther väldigt sammansvärjade och Günther har lyckats att få kungen på sin sida vilket underlättar att få regeringen på sin sida. Och här kommer det omtalade adbikationshotet in i bilden. Kungen sade troligtvis ngt som tolkades av PAH som ett abdikationshot. Följande mening står i Per Albin Och Kriget av Alf W. Johansson:

Han tog då hellre sin ställning under övervägande

Detta är alltså det som PAH ska ha tolkat som ett abdikationshot. Frågan är, var detta en sammansvärjning mellan Günther och Kungen för att få deras vilja i genom, eller hade inte Günther något med kungens "Abdikationshot" att göra?

Så frågan är kortfattat om det fanns en form av hemlig konspiration mellan utrikesminister Günther och Gustav V under midsommarkrisen
Citera
2010-03-19, 16:51
Medlem
Al_Coholics avatar
Jag har din lösning som ett tänkbart alternativ. Günther var ju icke bunden till något politisk parti och kunde därför köra en mer som en spelstrateg, till skillnad ifrån P A Hansson som var tvungen ett genomdriva transiteringsfrågan genom partiet. En annan lösning skulle ju kunna vara att P A Hansson från början var för transiteringen och utnyttjade kungens ord som ett abdikationshot för att sen passivt driva sin politik för ett "ja". Men dessa lösningar utesluter inte varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in