• 1
  • 2
2010-03-17, 17:17
Medlem
En fråga..

Har fått ett erbjudande om ett förstahandskontrakt på en tvåa i Gamla Staden i Malmö.

Läget är perfekt eftersom att jag vill bo så centralt som möjligt och ha nära till allt.

Problemet är hyran. Lite över 6000 för en tvåa på 68kvm.. Går det att få en hyreslägenhet lika centralt med lägre hyra eller är det vad man får vara beredd på att betala så centralt för en hyreslägenhet i den storleken i Malmö?

Finns det några nackdelar med att bo i Gamla staden är någon annan central stadsdel att föredra och isåfall varför?

Tack på förhand.
Senast redigerad av Balthazor 2010-03-17 kl. 17:26.
Citera
2010-03-17, 17:45
Medlem
Namters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazor
En fråga..

Har fått ett erbjudande om ett förstahandskontrakt på en tvåa i Gamla Staden i Malmö.

Läget är perfekt eftersom att jag vill bo så centralt som möjligt och ha nära till allt.

Problemet är hyran. Lite över 6000 för en tvåa på 68kvm.. Går det att få en hyreslägenhet lika centralt med lägre hyra eller är det vad man får vara beredd på att betala så centralt för en hyreslägenhet i den storleken i Malmö?

Finns det några nackdelar med att bo i Gamla staden är någon annan central stadsdel att föredra och isåfall varför?

Tack på förhand.
ja det går. dock mindre lägenhet. Bor ovanför tasty house (mitt emot Triangeln) i en 2a på 50 ngt kvadratmeter o betalar 5500, Nybyggda lägenheter på 2 våningar i huset (2008) har bott där sedan dess
Citera
2010-03-17, 17:57
Medlem
Trinnits avatar
Tacka och ta emot om du får en lägenhet i gamla staden, tycker jag. Lite beroende på exakt var den ligger. 6000 är inte ohemult dyrt, dessutom är det en stor lägenhet. Det går säkert att hitta billigare, men det är inte lätt att få en hyresrätt där till att börja med, och en lägenhet där med lägre hyra blir såklart ännu svårare.

Nackdelar... Beror på exakt vad som förmedlaren menar med gamla staden. Beroende på var man drar gränserna så kan vissa delar vara ganska högljudda, och man kanske inte ska bo rakt ut mot vägarna med trafik.
Annars inget.

Fördelen är såklart att det är centralt, och det finns en hel del fina gamla lägenheter där. Andra områden som kan vara trevliga är davidshall, som även det är centralt, ribersborg som inte är lika centralt, och områden kring hästhagen/fågelbacken och liknande som inte heller är supercentrala (men för all del ändå är nära centrum). Även västra hamnen då, men heller inte bästa läget. Prismässigt får du räkna med lite högre hyra i davidshall, västra hamnen och ribersborg, lite lägre i de andra nämnda.
Senast redigerad av Trinnit 2010-03-17 kl. 18:00.
Citera
2010-03-17, 21:09
Medlem
Ja låter som om jag fått ett bra erbjudande, 6300 i hyra och då ingår elen också som ju brukar vara typ 400 i månaden annars (el plus nätavgift då).

Kanske är ganska låg omsättning på lägenheterna i Gamla Staden så att jag bör ta den o inte vänta på nått billigare? (eller svårt att veta kanske hur det är om det brukar bli ledigt ofta där? Den ligger på Stora Trädgårdsgatan)
Citera
2010-03-25, 00:57
Medlem
Citat:
Ja låter som om jag fått ett bra erbjudande, 6300 i hyra och då ingår elen också som ju brukar vara typ 400 i månaden annars (el plus nätavgift då).

Kanske är ganska låg omsättning på lägenheterna i Gamla Staden så att jag bör ta den o inte vänta på nått billigare? (eller svårt att veta kanske hur det är om det brukar bli ledigt ofta där? Den ligger på Stora Trädgårdsgatan)

Ny i Malmö?
Citera
2010-03-25, 02:22
Medlem
prudenss avatar
Jag tycker du ska slå till.
Det finns knappt några hyresrätter kvar i Malmö och speciellt inte i centrum.
Om du inte trivs eller tycker hyran är för hög kan du alltid byta lägenheten mot något mer passande.

Om lägenheten ligger upp intill Lilla torg kan det bli rättså livat på sommarhalvåret. Det har varit många klagomål från de boende genom åren. Är du själv en festare är det minst sagt guldläge, men var beredd på att sova med öronproppar och på att hoppa mellan piss och spypölarna...
Citera
2010-03-25, 03:29
Medlem
Igloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Jag tycker du ska slå till.
Det finns knappt några hyresrätter kvar i Malmö och speciellt inte i centrum.
Om du inte trivs eller tycker hyran är för hög kan du alltid byta lägenheten mot något mer passande.

Om lägenheten ligger upp intill Lilla torg kan det bli rättså livat på sommarhalvåret. Det har varit många klagomål från de boende genom åren. Är du själv en festare är det minst sagt guldläge, men var beredd på att sova med öronproppar och på att hoppa mellan piss och spypölarna...

Haha, ja fyfan när det är Malmöfestivalen. Kan inte vara många ställen som är torra på gatorna runt Gamla Staden.
Citera
2010-03-25, 15:44
Medlem
Citat:

Det är absolut inget du ska tacka nej till. Det är sjukt svårt att få tag i en lägenhet så centralt. Du kan som sagt byta senare framöver ifall du inte trivs. Men jag har svårt att se något bättre område i Centrum. Du har nära till allt och just stora trädgårdsgatan är en tvärgata med lite trafik.

Vissa betalar 2+ miljoner för något större lägenheter på samma gata så visst är det attraktivt.
Citera
2010-03-25, 16:14
Medlem
EugeneHutzs avatar
Klart värt, om du har råd!
Själv betalade jag 5500+el för en tvåa på 60 kvm vid värnhem, som ju inte är alls lika centralt.
Och vad jag har sett då jag bodde andrahand i Malmö så är 5-6 tusen vad man får ge för en två i Malmö oavsett om det ligger centralt som din eller lite off som i Kirseberg.
Citera
2010-03-25, 16:16
Medlem
Carl Serungs avatar
Vad menar TS med "Gamla staden"?

Edit: såg att det var Stora Trädgårdsgatan, då är det ju korrekt.
Senast redigerad av Carl Serung 2010-03-25 kl. 16:28.
Citera
2010-03-25, 18:38
Medlem
cercinas avatar
Jag betalar 4500 för 42 kvadrat i samma område, 100kr per kvm är minimum för området inom kanalen.
Citera
2010-03-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vad menar TS med "Gamla staden"?

Edit: såg att det var Stora Trädgårdsgatan, då är det ju korrekt.

Satt och fundera på samma sak. Men jag tror TS menar Gamla Väster..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in