2010-03-17, 16:12
Medlem
När jag är i mitt rum och gör andra saker än att sitta vid datorn så tycker jag det är rätt irriterande att ha skärmen på, distraherande på något sätt. Dock så brukar jag snabbt kolla om någon har skrivit nått eller liknande då och då. Med min gamla skärm gick det bra att stänga av den och sätta på den när jag var i rummet. Men min nya skärm tar så långt tid att starta, kommer upp någon ful stor lila bild innan jag får se windows igen.

Vad jag undrar är alltså: kan jag fixa så att jag snabbt som attan får en svart bild och sedan tillbaka till windows när jag vill snabbt? Gärna via en knapptryckning på tangentbordet eller liknande.
Citera
2010-03-17, 16:14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Låter som energialternativ går in och stryper detta. Hur ser detta ut som du finner under kontrollpanelen?

Sätt off på detta och slår på skärmsläckare istället.
Citera
2010-03-17, 16:19
Medlem
estecos avatar
Använd en helsvart skärmsläckare! Skapa en genväg på skrivbordet som ser ut ungefär så här:
C:\WINDOWS\system32\scrnsave.scr

Sen är det bara att dubbelklicka på genvägen när man vill att skärmen ska bli svart. Väldigt smidigt om man tex spelar musik via datorn och sitter och läser framför skärmen.
Citera
2010-03-17, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Låter som energialternativ går in och stryper detta. Hur ser detta ut som du finner under kontrollpanelen?

Sätt off på detta och slår på skärmsläckare istället.
Ja, anledningen till att det tar långt tid att starta skärmen är nog för att det är något med lågenergi på den här nya skärmen. Det står till och med "ENERGY STAR quilified LCD-monitor" på den lila skärmen när jag startar den. Det är en BenQ 24" LCD G2420HD btw. Vad jag hittar i inställningarna så går det inte att göra något åt den fula lila bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av esteco
Använd en helsvart skärmsläckare! Skapa en genväg på skrivbordet som ser ut ungefär så här:
C:\WINDOWS\system32\scrnsave.scr

Sen är det bara att dubbelklicka på genvägen när man vill att skärmen ska bli svart. Väldigt smidigt om man tex spelar musik via datorn och sitter och läser framför skärmen.
Aha smart. Jag lyckades fixa en ikon så att jag får skärmen svart med skärmsläckaren. Den blir dock inte lika svart som om jag stänger av skärmen, men jag tror att det ska funka bra! Finns det dock någon möjlighet att göra ett snabbkommando till ikonen? Så att slipper "leta upp" och klicka med musen. Det hade hjälpt att göra det snabbt och smidigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in