Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Ja, det där instämmer jag ju med. "Hemlöshet" är en komplex fråga som innefattar många olika faktorer, speciellt psykiatriska. Många hemlösa har ju nån sorts blandmissbruk, men anledningen att de har svårt att få bo kvar i en lägenhet beror på många olika faktorer: ensamhet (man hänger hellre med polarna i city än i sin etta i förorten), missbruk (man super bort soss-pengarna), oförmågan att ansvara (efter åratal av missbruk och hemlöshet kanske man har svårt att betala räkningar i tid och sånt), bostadsbrist (soss kan inte alltid fixa lägenhet, inte ens till icke-missbrukarel..) osv..
Jo. Tycker det är konstigt, fast det är kanske ofta frivilligt, att narkomaner direkt utgågna från ett behandlingshem får en liten lägenhet i samma stad de punda/söp i. Där kommer det där med ensamhet, som du påpekade, lite in. Som gammal pundare tycker man sig inte kunna mycket mer än att just punda, dessutom är ju ens kompisar pundare. Då är man snabbt tillbaka igen.
Det bästa, enligt mig, är att de hamnar i en ny stad och inte ges för mycket ansvar över räkningar, iaf inte till en början. Jag vet inte riktigt vad som gäller i just detta. Numera går ju räknesbetalningar smidigt och snabbt så det kan säkert soss sköta helt å hållet. Fast de kan ju tyvärr bli vräkta ändå.
Konstigt att inte soss har fler lägenheter att erbjuda. Inbillar mig att de hade betydligt fler att erbjuda förr om åren?. Vet inte om du såg Dokument innifrån om s k Turistbostäder men jisses vilket slöseri med pengar. Kostar soss många hundralappar per dag för små sketna lägenheter som inte liknar någonting.