2004-03-12, 02:09
Bannlyst
Ursäkta att jag sätter upp en sån här tråd för att utnyttja er.. Skäms faktist över det men jag behöver verkligen hjälp med ett sånt 100poängs projektarbete.

Projektarbetet handlar om uteliggare och droger.
Hur droger "tvingar" människan att bli hemlös, missbrukare.

Någon som har arbetat med något liknande?
Någon som känner till någon el några bra länkar om ämnet?
Någon som själv har suttit i "träsket" men kämpat sig tillbaka till livet där man har tillgång till dator å flashback?

All sorts hjälp är tacksam.

Jag försöker inte göra det lätt för mig å låta er göra mitt arbete, vi har införtskaffat oss en hel del information själv etc.
Men vi har dock lite klent av det och arbetet är stort och resultatet ska bör bli detsamma.

Tacksam för svar /F
Citera
2004-03-12, 22:09
Medlem
Hej

Droger "tvingar" knappast någon att bli hemlös eller missbrukare. Det vore som att säga att alkoholen tvingar folk till att bli alkoholister.

Beroende är en sjukdom som uppstår när människan använder drogerna för att uppväga sådant som saknas i dennes liv. Att säga att narkotikamissbruket är ett socialt och medicinskt problem snarare än ett kriminellt är inte på något vis radikalt. Det är accepterat bland experterna men inte hos allmänheten eller politiskt.

Att ge drogerna all skuld i problemet vore som att skylla våldet i världen på vapnen. Faktiskt.

Ovanstående motsäger inte på något vis att droger dock är en faktor som förvärrar människors utslagning avsevärt. Droger kan bli din baneman men man måste gå lite djupare än så för att förstå missbruksproblem.

www.rfhl.se finns vettiga människor som arbetar med sådant här. Spola Hassela, RNS och resten av sekterna när ni letar fakta. De hjärntvättar folk in i mallar de anser vara de rätta istället för att arbeta med de verkliga frågorna.

Lycka till med arbetet. Det är viktiga saker.

Patrik
Citera
2004-03-18, 01:45
Medlem
Kashmirs avatar
En viktig punkt är att en stor del av uteliggarna i grunden är psykiskt sjuka och det blandat med missbruk går liksom hand i hand. Exakta dagsfärska siffror har jag inte men över 10 000 är idag hemlösa. 80 % av dem är män, ca 75% Svenskar, runt 15% finnar och ca 10% utomnordingar. Det var iofs ett tag sedan jag läste dessa siffror så årsfärska är de inte. Men jag vågar nog påstå det inte är någon invandringsproblematik bakom. Snarare blandmissbruk kombinerat med psykisk sjukdom.

För att inte bli långrandig staplar jag upp några bakomliggande orsaker.

1. Klimatet på bostadsmarknaden.
2. Psykiatrins misslyckanden.
3. Alkohol och narkotika.
4. Psykisk sjukdom eller handikapp. Något som oftast glöms bort men som var ganska intressant att läsa om (eller om jag såg ett program om det?) är den stora andelen värstingar med ADHD som hamnar riktigt snett och som aldrig fått diagnosen ADHD. Det var ju vanligt att man inte fick det förr om åren. ADHD betyder naturligtvis inte att de oftast blir missbrukare, värstingar och/eller hemlösa men stor mycket andel har visat sig ha det.
5. Narkotikavården är usel i Sverige. Behandlingshem finns det inte gott om och är dessutom en gigantisk kö till. Jag vet unga missbrukare som blivit nekad behandling för att de ännu inte är tillräckligt nergågna.
6. Taskiga hemförhållanden.
7. Hemlösa har ofta svårt att själva få bukt med sin hemlöshet. Dels såklart pga missbruk och psykisk sjukdom men även att det förväntas att de själva beställer tid med vårdgivare, ringer dem, har hand om papper etc etc. Något de många gånger inte är kapabla till.

Sen kan man disskutera huruvida alkoholismen är en sjukdom eller inte men det tycker jag du ska hoppa över. Det finns risk att det blir för omfattande.
Citera
2004-03-18, 01:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kashmir
En viktig punkt är att en stor del av uteliggarna i grunden är psykiskt sjuka och det blandad med ett missbruk går liksom hand i hand. Exakta siffror har jag inte men över 10 000 är idag i sverige hemlösa. 80 % av dem är män, ca 75% Svenskar, runt 15% finnar och ca 10% utomnordingar. Det var iofs ett tag sedan jag läste dessa siffror så årsfärska är dem inte. Men jag vågar nog påstå det inte är någon invandringsproblematik bakom. Snarare blandmissbruk kombinerat med psykisk sjukdom.

För att inte bli långrandig staplar jag upp några bakomliggande orsaker.

1. Klimatet på bostadsmarknaden.
2. Psykiatrins misslyckanden.
3. Alkohol och narkotika.
4. Psykisk sjukdom eller handikapp. Något som oftast glöms bort men som var ganska intressant att läsa om är den stora andelen värstingar med ADHD som hamnar riktigt fel och som aldrig fått diagnosen ADHD. Det var ju vanligt att man inte fick det förr om åren. ADHD betyder naturligtvis inte att de oftast blir missbrukare, värstingar och/eller hemlösa men stor andel har visat sig ha det.
5. Narkotikavården är usel i Sverige. Behandlingshem finns det inte gott om och är dessutom en gigantisk kö till. Jag vet unga missbrukare som blivit nekad behandling för att de ännu inte är tillräckligt nergågna.
6. Taskiga hemförhållanden.
7. Hemlösa har ofta svårt att själva få bukt med sin hemlöshet. Dels pga missbruk och psykisk sjukdom men även att det förväntas att de själva beställer tid med vårdgivare, ringer dem, har hand om papper etc etc. Något de många gånger inte är förmögna till.

Sen kan man disskutera huruvida alkoholismen är en sjukdom eller inte men det tycker jag du ska hoppa över. Det finns risk att det blir för omfattande.

Ja, det där instämmer jag ju med. "Hemlöshet" är en komplex fråga som innefattar många olika faktorer, speciellt psykiatriska. Många hemlösa har ju nån sorts blandmissbruk, men anledningen att de har svårt att få bo kvar i en lägenhet beror på många olika faktorer: ensamhet (man hänger hellre med polarna i city än i sin etta i förorten), missbruk (man super bort soss-pengarna), oförmågan att ansvara (efter åratal av missbruk och hemlöshet kanske man har svårt att betala räkningar i tid och sånt), bostadsbrist (soss kan inte alltid fixa lägenhet, inte ens till icke-missbrukarel..) osv..
Citera
2004-03-18, 02:14
Medlem
Kashmirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Ja, det där instämmer jag ju med. "Hemlöshet" är en komplex fråga som innefattar många olika faktorer, speciellt psykiatriska. Många hemlösa har ju nån sorts blandmissbruk, men anledningen att de har svårt att få bo kvar i en lägenhet beror på många olika faktorer: ensamhet (man hänger hellre med polarna i city än i sin etta i förorten), missbruk (man super bort soss-pengarna), oförmågan att ansvara (efter åratal av missbruk och hemlöshet kanske man har svårt att betala räkningar i tid och sånt), bostadsbrist (soss kan inte alltid fixa lägenhet, inte ens till icke-missbrukarel..) osv..

Jo. Tycker det är konstigt, fast det är kanske ofta frivilligt, att narkomaner direkt utgågna från ett behandlingshem får en liten lägenhet i samma stad de punda/söp i. Där kommer det där med ensamhet, som du påpekade, lite in. Som gammal pundare tycker man sig inte kunna mycket mer än att just punda, dessutom är ju ens kompisar pundare. Då är man snabbt tillbaka igen.

Det bästa, enligt mig, är att de hamnar i en ny stad och inte ges för mycket ansvar över räkningar, iaf inte till en början. Jag vet inte riktigt vad som gäller i just detta. Numera går ju räknesbetalningar smidigt och snabbt så det kan säkert soss sköta helt å hållet. Fast de kan ju tyvärr bli vräkta ändå.

Konstigt att inte soss har fler lägenheter att erbjuda. Inbillar mig att de hade betydligt fler att erbjuda förr om åren?. Vet inte om du såg Dokument innifrån om s k Turistbostäder men jisses vilket slöseri med pengar. Kostar soss många hundralappar per dag för små sketna lägenheter som inte liknar någonting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in