Det blir med andra ord väldigt svårt att isolera enskilda variabler som genomsnittshastighet eller hastighetsbegränsningar.
Vad gäller Montana så har delstaten mindre än en miljon invånare och är väldigt glest befolkat. Antalet allvarliga olyckor per år på Montanas motorvägar torde vara så lågt att det är helt meningslöst att jämföra från ett år till ett annat.
De exakta siffrorna redovisas och en signifikant skillnad har identifierats. Vad mer kräver du?
Om det däremot kan appliceras på svenska förhållanden är naturligtvis mer svårbedömt. Jag kan bara konstatera att ingen av fri fart-motståndarna i denna tråd givit ett enda exempel på att medelhastigheten ökar signifikant vid fri fart. Så länge ingen kan ge belägg för detta så är genomsnittshastighetsdiskussionen helt irrelevant i denna tråden.
Efter en snabb googling så visade det sig att Montana inte hade fri fart utan att bilister skulle hålla en fart som var "reasonable and prudent" (ungefärlig översättning "rimlig och måttfull). Dessutom ökades bötesbeloppen.
Anledningen till att ingen kan bevisa att hastigheten ökar om fri fart införs är helt enkelt att det saknas exempel. Du kan således heller inte bevisa motsatsen.
det säger väl sig själv att fri fart här skulle skapa kaos. Vi har en av världens äldsta vagnpark. sämst skött heller för den delen. Vi är inte vana med högre tempo än va det är nu. Vårat vägnät är uselt.
Samt ni kan ju gissa själva vad som händer om "Sture 75år och vägrar köra fortare 80km/h, och vägrar titta i backspegeln" är ute och åker på motorvägen samtidigt som "Balla Bengt 20år som tror han är odödlig" kommer farandes i 180km/h.....
Fri fart skulle aldrig funka i Sverige. Här sitter alla och babblar i mobiltelefon och t o m smsar medan dom kör bil. I länder med högre hastighetsgränser är detta strängt förbjudet och renderar böter på tusentals kronor.
Vidare har svenskar i gemen ingen träning på att köra fort. Man märker ofta ett klart underligt beteende på många svenskregistrerade bilar på kontinenten. Man ligger kvar och såsar i högfartsfilen, man byter till den snabbgående filen utan att kolla bakåt, varvid andra bilar får panikbromsa samt det sinnesrubbade beteendet att köra om i innerfil.
Visst kan jag hålla med om en del av det du skriver, men tro mig, det är inte alls så ovanligt att på Autobahn få bromsa håååårt för tyskar som svänger ut i högfartsfilen. Händer många gånger varje gång jag kör genom Tyskland.
Helt klart är de generellt mer vana vid högre hastigheter än svensken i gemen, men trots det så gör de ungefär samma fel och tabbar som vi råkar ut för här hemma, och inte så sällan heller.
Visst kan jag hålla med om en del av det du skriver, men tro mig, det är inte alls så ovanligt att på Autobahn få bromsa håååårt för tyskar som svänger ut i högfartsfilen. Händer många gånger varje gång jag kör genom Tyskland.
Helt klart är de generellt mer vana vid högre hastigheter än svensken i gemen, men trots det så gör de ungefär samma fel och tabbar som vi råkar ut för här hemma, och inte så sällan heller.
Dr Tinnitus
Fast på autobahn har dom vana att handskas med förare som plötsligt byter fil. Det är min känsla och som sagt dom har inte fri fart överallt heller för den delen. Och dom har haft fri fart väldigt länge. Tror det är sedan 1929.... Det gick ju inte undan då direkt. Utan det har stegvis ökat. Och en annan sak som många missar är på vägar utan hastighetsbegränsning rekommenderas dock förarna att inte ens vid goda förhållanden överskrida 130 km/h.
Det första har jag ingen anledning att tvivla på. Det andra väntar jag med spänning på att du ska styrka med empiriska data ikväll.
Har ju endast de data som Elvik et al samlat ihop angående från fri fart till max tillåten, och att gå från fri till max tillåten (över 100km/h) så minskar ju hastigheterna med 5-7 km/h och vilken effekt det har på olyckorna får du leta reda på själv.
Citat:
Ursprungligen postat av Saken
De exakta siffrorna redovisas och en signifikant skillnad har identifierats. Vad mer kräver du?
Om det däremot kan appliceras på svenska förhållanden är naturligtvis mer svårbedömt. Jag kan bara konstatera att ingen av fri fart-motståndarna i denna tråd givit ett enda exempel på att medelhastigheten ökar signifikant vid fri fart. Så länge ingen kan ge belägg för detta så är genomsnittshastighetsdiskussionen helt irrelevant i denna tråden.
Baserat på de siffrorna så ser iaf inte jag någon som helst trend när det kommer till att kunna säga om ett år sticker ut. 2000 ligger något över trendlinjen, men 1997 ligger långt över. Hade man observerat samma trend över 20 år istället för över 6 år hade jag varit beredd att hålla med dig. Sen att den sammanställning som redovisas inte tar hänsyn till några andra faktorer än fri fart eller ej visar ju vilken nivå man lagt undersökningen på.
Om hastighetsgränsen ökar från <90 till >90 så ökar ju medelhastigheten med 5-6km/h, och dessa data är signifikant skilt från 0 med 95% signifikansnivå.
Hur vore det med en undersökning där utförare inte är en motororganisation liknande motormännen här i Sverige? Valfritt universitet duger för mig.
Fast på autobahn har dom vana att handskas med förare som plötsligt byter fil. Det är min känsla och som sagt dom har inte fri fart överallt heller för den delen. Och dom har haft fri fart väldigt länge. Tror det är sedan 1929.... Det gick ju inte undan då direkt. Utan det har stegvis ökat. Och en annan sak som många missar är på vägar utan hastighetsbegränsning rekommenderas dock förarna att inte ens vid goda förhållanden överskrida 130 km/h.
Här kan du läsa lite om Autobahn, den första biten blev färdig 1931.
Har ju endast de data som Elvik et al samlat ihop angående från fri fart till max tillåten, och att gå från fri till max tillåten (över 100km/h) så minskar ju hastigheterna med 5-7 km/h och vilken effekt det har på olyckorna får du leta reda på själv.
Jag försökte hitta stöd för detta påståendet i artikeln men hittade den inte. Kan du citera eller ange sidnummer vart detta framgår.
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Hur vore det med en undersökning där utförare inte är en motororganisation liknande motormännen här i Sverige? Valfritt universitet duger för mig.
Jag hittar ingen undersökning på fri fart, däremot hittade jag denna artikel som bygger på ett antal studier som menar att hastighet inte kan kopplas till antalet olyckor, däremot hur allvarliga de blir.
This paper draws on the results of studies conducted around the world on the effect of speed limits on speed and safety. It is observed that, generally, motorists do not adhere to speed limits but instead choose speeds they perceive as acceptably safe. Perceptions of safety are influenced by the environment in which travel takes place such as whether the road is a controlled access facility, the nature of adjoining land use, the geometry of the road and existing weather conditions. The relationship between speed and safety is influenced by factors such as the type of road, driver age and vehicle safety devices. Research shows that speed cannot be linked statistically to the incidence of accidents, although it is statistically significant in accident severity. If speed limits are increased only on controlled-access facilities, while retaining lower speed limits on other facilities, system-wide safety may not be adversely affected. The main benefits of increasing speed limits seem to be in improving their credibility with the public and regaining control of speed behaviour on highways.
Återigen, dessa undersökningar och Elvik et al. är inte relevanta för denna diskussion eftersom de inte säger något om hur genomsnittshastigheten påverkas vid fri fart. (om det nu inte är så att jag missar den uppgiften) Vilket lämnar oss med erfarenheterna från Montana som enda relevanta inlagan, som förvisso är behäftad med stora brister, men ändock stödjer min tes.
Efter en snabb googling så visade det sig att Montana inte hade fri fart utan att bilister skulle hålla en fart som var "reasonable and prudent" (ungefärlig översättning "rimlig och måttfull). Dessutom ökades bötesbeloppen.
Anledningen till att ingen kan bevisa att hastigheten ökar om fri fart införs är helt enkelt att det saknas exempel. Du kan således heller inte bevisa motsatsen.
Ja det är ett problem, men jag anser erfarenheterna från Montana tillför diskussionen mer än diskussioner om hur medelhastighet ev. förändras förändringar i hastighetsbegränsning. Det som är mest intressant med Montana är väl att medelhastigheten inte förändrades marginellt vid fri fart jämfört med hastighetsbegränsning.
Jag försökte hitta stöd för detta påståendet i artikeln men hittade den inte. Kan du citera eller ange sidnummer vart detta framgår.
Jag hittar ingen undersökning på fri fart, däremot hittade jag denna artikel som bygger på ett antal studier som menar att hastighet inte kan kopplas till antalet olyckor, däremot hur allvarliga de blir.
This paper draws on the results of studies conducted around the world on the effect of speed limits on speed and safety. It is observed that, generally, motorists do not adhere to speed limits but instead choose speeds they perceive as acceptably safe. Perceptions of safety are influenced by the environment in which travel takes place such as whether the road is a controlled access facility, the nature of adjoining land use, the geometry of the road and existing weather conditions. The relationship between speed and safety is influenced by factors such as the type of road, driver age and vehicle safety devices. Research shows that speed cannot be linked statistically to the incidence of accidents, although it is statistically significant in accident severity. If speed limits are increased only on controlled-access facilities, while retaining lower speed limits on other facilities, system-wide safety may not be adversely affected. The main benefits of increasing speed limits seem to be in improving their credibility with the public and regaining control of speed behaviour on highways.
Återigen, dessa undersökningar och Elvik et al. är inte relevanta för denna diskussion eftersom de inte säger något om hur genomsnittshastigheten påverkas vid fri fart. (om det nu inte är så att jag missar den uppgiften) Vilket lämnar oss med erfarenheterna från Montana som enda relevanta inlagan, som förvisso är behäftad med stora brister, men ändock stödjer min tes.
Det står inte i någon artikel, utan i boken "The handbook of road safety measures", Elvik & Vaa (2004)
Kapitlet är 3.11 "Speed limits".
Kopplingen till antal olyckor är svår att göra, dels hänger det ju ihop med antal konfliktpunkter (en fyrvägskorsningar har 32 stycken om jag inte har helt fel, en CPL har 8?). Samt om det är urban/rural miljö i övrigt (många korsningar och mjuka trafikanter, eller bara en lång huvudled utan några som helst anslutande vägar).
Olyckans följder brukar beskrivas med en potens av hastigheten, V^4 för att beskriva dödsolyckorna. Detta har bl.a Carlsson 1996 skrivit en del om.
Ser inte riktigt hur den artikeln du länkat till (lyckas inte få ner den i fulltext just nu, ska försöka mer imorgon) är relevant till detta. Abstracten säger ju bara att folk kör den hastighet de bedömer vara lämplig oavsett vad som står skyltat (till en viss gräns).
Den andra rapporten tyder ju på samma sak, att människor kör den hastighet de bedömer lämplig (i stort sett utan att titta på skyltarna), det bästa är ju när de hastigheterna överensstämmer med varandra. Kanske inte så lyckat med åtta filer totalt i en stad med 50km/h som högsta tillåtna.
Elvik et al. har i sina data inte med några siffror kring att gå från begränsad hastighet till fri hastighet. Normalt kan man ju extrapolera data, och det skulle ge de följderna jag pratar om. Särskilt när indatat är av den kvaliten som finns i boken.
Samt: Undersökningen du länkat till säger ju följande, en höjd gräns ger inte en ökad hastighet på ALLA vägar runtomkring (Vilket ingen har påstått heller, däremot får man en förskjutning med högre hastigheter på många av vägarna).
Sen tycker i alla fall jag det är konstigt att man inte fått något som helst data signifikant skilt från noll med tanke på att man mätt i 7 år (angående olycksutvecklingen vid förändrade hastigheter), men nu när jag inte har fulltextversionen så vågar jag mig inte på att säga om man tagit hänsyn till regression, utliggare mm. Samma sak gäller denna rapport, ska försöka hitta den i fulltext under morgondagen.
EDIT: Som sagt, utan att veta HUR vägsektionen ser ut är det svårt att bilda sig uppfattning om Montanarapporten. ÄR det så att sektionen överensstämmer väl med den hastighet som var så spelar det ingen roll vilken hastighet man valt som max. I Tyskland ligger V85 på ungefär 130-140 på de vägar som har fri fart, och de är ofta dimensionerade för den hastigheten, på samma sätt som dimensionerande hastighet på våra 110-vägar är 110. Och normalt så ligger folk däromkring, oavsett om det är skyltat 120 eller 100. Allt handlar om vägens utformning.
Senast redigerad av henrik21 2010-03-20 kl. 00:35.