2010-03-20, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicerpm
Okej som sagt jag skrev att jag inte visste och chansa.. men du förstod poängen i mitt argument? eller?

Jodå, och du hade väl inte fel i det heller. Klart att de som har levt med frifartssträckor på Autobahn länge har blivit mer vana vid det än de som inte har gjort det.

Dr Tinnitus
Citera
2010-03-21, 16:10
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det står inte i någon artikel, utan i boken "The handbook of road safety measures", Elvik & Vaa (2004)
Kapitlet är 3.11 "Speed limits".

Ah sorry, jag hittade en artikel av Elvik genom google och fick av någon anledning för mig att det var den du hänvisade till.

Citat:
Kopplingen till antal olyckor är svår att göra, dels hänger det ju ihop med antal konfliktpunkter (en fyrvägskorsningar har 32 stycken om jag inte har helt fel, en CPL har 8?). Samt om det är urban/rural miljö i övrigt (många korsningar och mjuka trafikanter, eller bara en lång huvudled utan några som helst anslutande vägar).

Olyckans följder brukar beskrivas med en potens av hastigheten, V^4 för att beskriva dödsolyckorna. Detta har bl.a Carlsson 1996 skrivit en del om.

Ser inte riktigt hur den artikeln du länkat till (lyckas inte få ner den i fulltext just nu, ska försöka mer imorgon) är relevant till detta. Abstracten säger ju bara att folk kör den hastighet de bedömer vara lämplig oavsett vad som står skyltat (till en viss gräns).

Man måste ha access till artikeln. Här har jag tankat upp fulltexten http://data.fuskbugg.se/skalman01/713867953.pdf

Den hävdar att hastighetens betydelse för antalet olyckor inte kan styrkas. Vilket stödjer ditt påstående om att fart inte spelar roll, utom för följderna.

Det som är mer intressant är att hastighetsgränser inte verkar påverka förarnas medelhastighet, eftersom de anpassar den efter den hastighet de finner lämplig.

Citat:
Elvik et al. har i sina data inte med några siffror kring att gå från begränsad hastighet till fri hastighet. Normalt kan man ju extrapolera data, och det skulle ge de följderna jag pratar om. Särskilt när indatat är av den kvaliten som finns i boken.

Men hur ska man extrapolera Elviks data på fri fart? Så att det stödjer din tes eller min tes? Du måste argumentera/ge stöd för den tolkningen. Jag lutar mig mot erfarenheterna i Montana för hur vi ska extrapolera dvs. vi får ingen förändring i genomsnittshastighet.

Citat:
Allt handlar om vägens utformning.

Ska jag tolka det som att du kan tänka dig fri fart på t.ex. dagens 120-sträckor? Isåfall är vi ju eniga.
Citera
2010-03-21, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Ah sorry, jag hittade en artikel av Elvik genom google och fick av någon anledning för mig att det var den du hänvisade till.

Man måste ha access till artikeln. Här har jag tankat upp fulltexten http://data.fuskbugg.se/skalman01/713867953.pdf

Den hävdar att hastighetens betydelse för antalet olyckor inte kan styrkas. Vilket stödjer ditt påstående om att fart inte spelar roll, utom för följderna.

Det som är mer intressant är att hastighetsgränser inte verkar påverka förarnas medelhastighet, eftersom de anpassar den efter den hastighet de finner lämplig.

Men hur ska man extrapolera Elviks data på fri fart? Så att det stödjer din tes eller min tes? Du måste argumentera/ge stöd för den tolkningen. Jag lutar mig mot erfarenheterna i Montana för hur vi ska extrapolera dvs. vi får ingen förändring i genomsnittshastighet.

Ska jag tolka det som att du kan tänka dig fri fart på t.ex. dagens 120-sträckor? Isåfall är vi ju eniga.

Ingen fara, lätt hänt.

Tycker bara det är konstigt att ingen av de litteraturtjänster jag nyttjar och har tillgång till visade upp artikeln.

Vilket får mig att än en gång säga att fri fart kan vara lämpligt på vissa sträckor. (Har dock svårt att se några sådana här i Sverige när dimensioneringen är för 110km/h).

Vad jag fick det till så hänvisar man till att det kan finnas samband mellan antal olyckor och hastighet, även om det inte är lika klart som korrelationen hastighet och olycksföljder.

Att folk kör i de hastigheter de bedömer lämpliga är ju precis vad jag försökt få fram. Sen att normfallet för MV i Sverige är 110km/h. Främst är det vägrenar och sidoområdena som inte stödjer högre hastigheter. Kurvradierna (horisontal samt vertikalkurvor) är normalt inga problem.

Extrapolering av resultat utanför mätdata är alltid svårt. Jag ser att hastigheterna i Montana ökat, vilket också rapporterna visat. Däremot har hastigheterna inte ökat i den utsträckning man förväntat sig. (Och hastighetsspridningen har minskat, vilket var huvudmålet vad jag förstår). Det går inte att göra någon tolkning (egentligen) vem som får stöd av forskningen.

Det skulle vara en väg att gå, förutsatt att de är dimensionerade för 120-130km/h, och inte 110 som är normen. Samt att man får liknande lagstiftning i som Tyskland har, dvs större möjligheter till åtal för vårdslöshet i trafik för de som fördas i hastigheter över "rekommenderade".

Skoj iaf med någon på forumet som letar källor till sina teser
Citera
2010-03-21, 17:52
Medlem
Om man tänker sig en lämplig motorväg för farter i 160 plus så borde följande kriterier vara uppfyllda:

1. Rejält avstånd mellan vägbanorna så att en sladdande eller voltande bil inte kan kollidera med mötande trafik.

2. Gärna någon form av punkteringsanordning vid avfarter så att inga senila pensionärer och polska rattfyllon kör på motorvägen åt fel håll.

3. Rejäla avåkningsytor på båda sidor utan träd, rigida stolpar etc.

4. Rejäla viltstängsel.

5. Inga skarpa kurvor eller backkrön.

6. Bra asfaltsyta.

7. Breda filer med vingelutrymme.

E4an har en sträckning söder om Ljungby (om jag inte minns fel) som uppfyller dessa krav. Delar av E6an är också riktigt bra. Av de 180 mil motorväg vi har så är iaf 80% olämpliga för höga hastigheter.
Citera
2010-08-15, 18:26
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Välvillig
Om man tänker sig en lämplig motorväg för farter i 160 plus så borde följande kriterier vara uppfyllda:

1. Rejält avstånd mellan vägbanorna så att en sladdande eller voltande bil inte kan kollidera med mötande trafik.

2. Gärna någon form av punkteringsanordning vid avfarter så att inga senila pensionärer och polska rattfyllon kör på motorvägen åt fel håll.

3. Rejäla avåkningsytor på båda sidor utan träd, rigida stolpar etc.

4. Rejäla viltstängsel.

5. Inga skarpa kurvor eller backkrön.

6. Bra asfaltsyta.

7. Breda filer med vingelutrymme.
Med de sju punkterna uppfyllda borde en bra bit av nybyggd motorväg i Sverige kunna ha en högre hastighetsgräns än på sin höjd 120 km/h som vi har idag.
Citera
2026-08-01, 12:15
Medlem
Om jag kommer ihåg rätt, så betyder vägmärket till höger i bilden att det råder fri fart.

Jag tror ändå att jag inte skulle vilja åka snabbare än 50-60 km/h efter den vägen.

https://maps.app.goo.gl/jMQQA7q7531NcY879
Citera
2026-08-01, 12:42
Medlem
Kungliga väg och vattenbyggnadsstyrelsen måste ha klantat sig ordentligt. Från andra hållet så står det 50 km/h på vägmärket.
Citera
2026-08-01, 13:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Amagadwat
Det verkar inte som en bra idé. Folk kan inte köra bil i Sverige.

Har du tänkt på vad som kommer hända när gamla kärringarna ska upp på motorvägen i 60 km/h och alla ligger o blåser 200?
Då får väl polisen börja göra sitt jobb och åtgärda de kärringarna?
Citera
2026-08-01, 21:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Motorcyklar och mopeder --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto