Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Du förstår fortfarande inte. För att du ska kunna använda ökningen av medelhastigheten som argument måste du påvisa att medelhastigheten kommer att öka med fri fart. Om vi studerar Montana så kan vi konstatera att det finns en viktig psykologisk skillnad mellan fri fart och ökad maxhastighet. Du bevisar X när vi diskuterar Y.
Jag citerar igen:
5. As predicted by the engineering models, traffic speeds did not significantly change and remained consistent with other western states with like conditions.
6. The people of Montana and its visitors continued to drive at speeds they were comfortable with, which were often speeds lower than their counter parts on high density urban freeways* with low posted limits.
Nu har jag påvisat en källa som styrker min tes. Dvs. medelhastigheten kommer inte att signifikant påverkas. Påvisa en källa som styrker din.
Jag citerar igen:
5. As predicted by the engineering models, traffic speeds did not significantly change and remained consistent with other western states with like conditions.
6. The people of Montana and its visitors continued to drive at speeds they were comfortable with, which were often speeds lower than their counter parts on high density urban freeways* with low posted limits.
Nu har jag påvisat en källa som styrker min tes. Dvs. medelhastigheten kommer inte att signifikant påverkas. Påvisa en källa som styrker din.
För det första, det är inte direkt av intresse att läsa en undersökning genomförd av en partsinlaga i målet (Motsvarigheten till motormännen i USA).
De konstaterar ju att hastigheterna har ökat, även om de inte har ökat till den grad att det orsakar några problem i sig. Hastighetsspridningen torde ha minskat något.
Samt att de siffror som presenteras där man påstår att det med säkerhet blivit sämre inte på något sätt tar hänsyn till att ett år som ligger extremt åt något håll slår igenom otroligt när man baserar det på året före samt ett första år. Vill ha längre mättider för att kunna säga något som helst om trenderna. Samt ingen som helst hänsyn tas till ökningen av trafikmängd som normalt ligger på 4-6% per år.
Normalt så ökar Vmedel med 2.5km/h om hastighetsgräns ökar med 10km/h. Och detta ger en effekt på olyckor (statistiskt säkerställd). Ska ta och leta igenom Elviks bok efter styckena som behandlar fri fart på vägar. Bör kunna återkomma med det ikväll.