2010-03-17, 18:58
Medlem
hottentots avatar
Politikerna kommer aldrig gå med på att släppa farten fri och jag tycker inte heller den ska släppas fri sålänge det inte finns vettiga 4filiga (åt varje håll) motorvägar som inte är sjukt hårt trafikerade.
Anledningen att det måste va minst 4filigt enligt mej är att tant agda och lastbilschaufförerna behöver 2 filer, familjen svensson behöver en fil för att köra om lastbilarna och en fil för +170km/h förarna.

Det skulle ju iof kunna finnas någon kurvig mindre väg som inte används längre med fri fart och "den som ger sej in i leken får leken tåla" men tror försäkringsbolagen ställer sej lite tveksamma till sådanna vägar.

Hur är det igt med enskilda vägar? får man bestämma att det ska va fri fart eller finns det begränsningar även på privatägda vägar?
Citera
2010-03-17, 19:02
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi
Tacka vet jag Italien...
Där ligger fanimej alla i 150 på motorvägen. Gamla som unga. Varför funkar det inte att köra snabbt i Sverige? Skyll inte på vägarna, för det stämmer inte.

intressant frågeställning faktist.
men italienare kör bil vi åker bil och pratar i mobilen,sms,ar o en massa annat idiotiskt.
dessutom har svensken jävligt svårt för att underlätta i trafiken,kör någon för fort eller ligger för nära ska det helre straffas än att man underlättar.
håller man lagstadgad hastighet,ska fan ingen komma och köra om,utan då lägger man sig mot mitten för att försvåra en omkörning istället för att hålla ut.
blixtlåskörning är ju en annan sak som svenskarna inte behärskar..
Citera
2010-03-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
intressant frågeställning faktist.
men italienare kör bil vi åker bil och pratar i mobilen,sms,ar o en massa annat idiotiskt.
dessutom har svensken jävligt svårt för att underlätta i trafiken,kör någon för fort eller ligger för nära ska det helre straffas än att man underlättar.
håller man lagstadgad hastighet,ska fan ingen komma och köra om,utan då lägger man sig mot mitten för att försvåra en omkörning istället för att hålla ut.
blixtlåskörning är ju en annan sak som svenskarna inte behärskar..
Kan man inte köra för fort utan att störa andra så ska man inte göra det, för då är man helt enkelt dålig på det.
Citera
2010-03-17, 19:15
Medlem
bongiovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
intelligent svar där.

och hur många dör varje år i trafiken i Italien per capita jämfört med i Sverige?

Eller hur

Hur många det dör i Italien vet jag faktiskt inte.
Men det jag vet är att köerna efter en krock brukar vara längre här hemma än där nere. TITTKÖER. Alla ska glo så jävligt.
Nyfikna saabägare som vrider nacken av sig.

Sverige ska försöka vara så jävla duktiga på allt. Se och lär hur trafiken flyter på i Europa.
Sverige, det enda landet som drar in trafiken i huvudstaden, istället för runt.
Citera
2010-03-17, 19:17
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kan man inte köra för fort utan att störa andra så ska man inte göra det, för då är man helt enkelt dålig på det.

grundläggande när man tog körkortet var att man skulle underlätta för andra trafikanter,alltså hålla ut när någon som kör fortare kommer..
vad är svårt med det?
Citera
2010-03-17, 19:21
Medlem
Ogres avatar
Kan kanske bero på att trafiken är för gles i sverige. Vi är helt enkelt lite ovana vid trafik.
Se bara på Danmark, det är vanligt att det går i 180 på motorvägarna på Jylland.
Ingen skulle vara gladare än jag om vi fick fri fart, gärna enligt samma modell som i Tyskland, dvs på de sträckor som går där det är långt mellan avfarterna.
Svensken är helt enkelt inte tränad att köra fort, med mig är det givetvis annorlunda eftersom tre fjärdedelar av min motorvägskörning sker i Tyskland.
Jag tror att en eventuell ökning av dödligheten på vägarna skulle vara liten om man införde detta med lite tänk bakom. miljöaspekten ser jag som försumbar eftersom de flesta inte skulle köra särskilt mycket fortare, lastbilarna kör ju så fort de kan ändå.
Citera
2010-03-17, 19:26
Medlem
Citat:
grundläggande när man tog körkortet var att man skulle underlätta för andra trafikanter,alltså hålla ut när någon som kör fortare kommer..
vad är svårt med det?
En lagstadgad trafikregel med indraget körkort som straff om denna bryts är att hålla rätt avstånd, stör man bilen framför gör man inte det, så enkelt är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
miljöaspekten ser jag som försumbar eftersom de flesta inte skulle köra särskilt mycket fortare, lastbilarna kör ju så fort de kan ändå.
Hur menar du? Lastbilar är fartspärrade på 80-90 km/t, men dom klarar av att köra fortare rent maskinellt (med extrem bränsleförbrukning som resultat).
Citera
2010-03-17, 19:29
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
En lagstadgad trafikregel med indraget körkort som straff om denna bryts är att hålla rätt avstånd, stör man bilen framför gör man inte det, så enkelt är det.

Hur menar du? Lastbilar är fartspärrade på 80-90 km/t, men dom klarar av att köra fortare rent maskinellt (med extrem bränsleförbrukning som resultat).

vilket är problemet i sverige.
I usa får man böter om man hindrar annan trafik,det börjar vara dags för det i sverige också..
Citera
2010-03-17, 19:33
Medlem
Citat:
vilket är problemet i sverige.
I usa får man böter om man hindrar annan trafik,det börjar vara dags för det i sverige också..
Då kan jag till din glädje meddela dig att det visst då är böter på samma brott i Sverige, dock så är det varken här eller i USA tolkat på så sätt att någon som kör i laglig hastighet eller lite mindre på något sätt hindrar trafiken.

Förövrigt är det nästan dubbelt så många som dör i trafiken i Italien jämfört med Sverige (procentuellt sett såklart..).
Senast redigerad av David86 2010-03-17 kl. 19:36.
Citera
2010-03-17, 19:54
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongiovi
Tacka vet jag Italien...
Där ligger fanimej alla i 150 på motorvägen. Gamla som unga. Varför funkar det inte att köra snabbt i Sverige? Skyll inte på vägarna, för det stämmer inte.

Har man bott längre perioder i Italien, Portugal eller Spanien så längtar man fan tillbaka till våra vägar och trafik.
Citera
2010-03-17, 20:03
Medlem
Ogres avatar
Citat:

Alltså, lastbilar är spärrade på 90 även i Tyskland. Jag vill inte ha fri fart för lastbilar, de är rätt besvärande i USA där de gärna far fram i 140.
Fri fart för personbilar och mc däremot vore helt ok.
Citera
2010-03-17, 20:30
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogre
Fri fart för personbilar och mc däremot vore helt ok.

Därför att?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in