2010-03-19, 21:46
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Problemet med denna frågeställning är att det inte finns ett enda vettigt argument till att förbjuda en piercing. Om man ångrar sig, tar man ut den. Går man till en vettig studio och man sköter hygienen så är chansen obetydlig att man ska ta skada av den.

Enda som man kan säga är att det är fult, men den syns inte
det är fult, och det syns på dom som visar det http://images.google.com/images?as_q=tungpiercing&um=1&hl=sv&btnG=Google-s%C3%B6kning&as_epq=&as_oq=&as_eq=&imgtype=&imgsz= &imgw=&imgh=&imgar=&as_filetype=&imgc=&as_sitesear ch=&as_rights=&safe=images&as_st=y
den enda anledningen att skaffa en pircing är att visa den för andra. moment 22
Senast redigerad av stillton 2010-03-19 kl. 21:48.
Citera
2010-03-19, 23:52
Medlem
toizs avatar
Jag tycker att ts ska pierca sin tunga. Ingen unge vill göra som sina föräldrar.
Citera
2010-03-20, 00:29
Medlem
Rattpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustaf
"Prinsessan" påstår att det ser "coolt ut", att Aztekerna har gjort det samt att det skulle leda till en personlig utveckling för henne. ????!

Nej, hon saknar helt andra piercingar och tatueringar. Jag har dock föreslagit henne att hon kan tatuera in "Jag älskar Kungen" på armen. Hon var dock påtagligt tveksam till det.

Du menar alltså att anledningen till att du inte låter henne pierca sig är för att du inte finner detta tilltag estetiskt tilltalande? Men en tatuering funkar?

Du märker själv var pedagogiken brister...
Citera
2010-03-20, 00:34
Medlem
ähh låt henne pierca tungan. jag finner det ganska märkligt att du tillåter henne tatuera sig men inte pierca sig. en piercing går att ta ut, en tatuering är permanent. dessutom "jag älskar kungen". herregud alltså....
Citera
2010-03-20, 00:42
Medlem
MisterToms avatar
Inlägg på ämnet "varför piercar man sig?" är flyttade till rätt tråd. Här: https://www.flashback.org/t258464p3 /mod
Citera
2010-03-20, 15:09
Medlem
CarlGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattpung
Du menar alltså att anledningen till att du inte låter henne pierca sig är för att du inte finner detta tilltag estetiskt tilltalande? Men en tatuering funkar?

Du märker själv var pedagogiken brister...

Jag skrev att det skulle vara OK för min "prinsessa" att tatuera in "Jag älskar Kungen" på sin arm. Jag vet att det är svårt att ironisera i skrift och skämta i undertexter. Jag borde ha varit tydligare i det avseendet.
Citera
2010-03-20, 15:17
Medlem
CarlGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiz
Jag tycker att ts ska pierca sin tunga. Ingen unge vill göra som sina föräldrar.

På allvar kan jag tänka mig det. Jag skadar hellre mig själv än att låter min "prinsessa" att göra det.
Gör det ont?
Går det att bedöva tungan innan håltagning?
Hur länge är tungan svullen?
Vad kostar det, inklusive en "mjuk" piercing?
Hur lång tar det innan hålet läker ihop (gör de´ det)?
Citera
2010-03-20, 15:19
Medlem
CarlGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det är fult, och det syns på dom som visar det http://images.google.com/images?as_q=tungpiercing&um=1&hl=sv&btnG=Google-s%C3%B6kning&as_epq=&as_oq=&as_eq=&imgtype=&imgsz= &imgw=&imgh=&imgar=&as_filetype=&imgc=&as_sitesear ch=&as_rights=&safe=images&as_st=y
den enda anledningen att skaffa en pircing är att visa den för andra. moment 22

Fult? Ja!
Enda anledning att skaffa en picering är ju att visa den? Japp!
Citera
2010-03-20, 15:34
Medlem
CarlGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Problemet med denna frågeställning är att det inte finns ett enda vettigt argument till att förbjuda en piercing. Om man ångrar sig, tar man ut den. Går man till en vettig studio och man sköter hygienen så är chansen obetydlig att man ska ta skada av den.

Enda som man kan säga är att det är fult, men den syns inte

Edit: Kanske dags att tänka på att "din lilla princessa" inte vill vara det hela livet. Hårt att höra som pappa, men så är det.

Jodå, det finns flera sakliga skäl till att INTE pierca sig. Det har ju med all önskvärd tydlighet framgått av tråden, eller hur. Frågan blir istället hur tungt dessa skäl är i förhållande till nyttan av att pierca sig.

Det är klart att jag/vi älskar min/vår dotter å vi har försökt att uppfostra henne till en demokratisk, ifrågasättande och självständig individ. Vi tar hennes olika önskemål i allehanda frågor på största allvar. Vi vill också så långt det är möjligt försöka uppfylla de önskemålen. Om vi inte kan så vill vi att hon åtminstone kan förstå varför. Vår dotter lever definitivt i en verklighet som inte medför några automatiskt stekta sparvar, hon är ändå vår "prinsessa".
Citera
2010-03-20, 15:48
Medlem
CarlGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missR247
Om hon är påläst så vet hon att hon kan sätta i en retainer som inte syns vid arbetsintervju eller då hon arbetar. Så att hon skulle få svårare att få jobb är ett dåligt argument..

Det där skulle nog funka! Skulle inte ha funkat för skit på mig när jag var i tonåren iofs. Jag skulle tycka att det var jättekul om min pappa piercade tungan! Fast om hon gör det för att det är "coolt" så verkar hon ju vara en sådan som bryr sig om vad andra tycker, och alltså borde ogilla om hennes pappa piercade tungan. Bästa tipset hittills!

Jag biter på min väldigt sällan, men som du säger så känns det som att man bitit sönder minst två tänder när jag väl gör det, haha. Jag kör dock med plastkulor vilket är bättre för tänder och tandkött, plus att det känns lite mjukare när man väl råkar bita i skiten! Dom flesta jag känner som har piercat tungan säger precis som du (och jag) att det inte gör speciellt ont. Men det är ju en bra grej att skrämma med!

Du kan ju även pröva med att visa henne bilder som denna, så hon får se vad som kan hända. Förstår att du vill vänta tills hon är mogen nog att i alla fall kunna inse riskerna med det hon vill göra. I yngre tonåren så är man ju ganska spontan oftast inte så bra på att se framåt och bedöma risker. Speciellt inte när man blir förbjuden att göra något. Då finns det inga risker i ens värld, då är man bara inriktad på att göra det där man inte får göra. Men att använda argument som "Jag tycker inte att du är tillräckligt mogen för att inse riskerna med det du vill göra och ta ett moget beslut" lär ju inte gå hem!
Min pappa lät mig pierca läppen när jag var 17 efter att jag tjatat i flera år. Han sa "Okej då. Men sen vill jag inte höra ETT ORD TILL om piercing förrän du fyller 18!", och det behövde han inte heller Innan körde han med argument som "Jag skulle inte kunna leva med mig själv om du fick en infektion eller något. Det vore en mardröm om du kom till mig när du blivit äldre och sa: Hur kunde du låta mig göra en sådan sak? Jag var ju bara ett barn!" Det argumentet funkade på mig eftersom jag tyckte så synd om honom när han sa så, haha.

Jättebra kommentar, insiktsfullt och moget. Absolut inga jämförelser i övrigt och utan att kunna veta exakt vad som hänt den 13-åriga pojke som föll ned i det 30 meter djupa ventilationsschaktet under ett UE-äventyr, men visst är det så att spontanitet och litet risktänkande kan vara typiska drag hos unga människor.

Som jag redan nämnt så ska jag på allvar överväga om jag själv ska pierca mig. Jag ska i vart fall pröva det där med att jag/vi inte kan ta på mig/oss detta ansvar. Hon får själv bestämma sig när hon är myndig, vi hoppas då att hon har mognat lite till och kan fatta ett beslut som är mer underbyggt. Hon får då själv väga risker och nytta mot varandra. Under det dryga året som är kvar tills dess hinner hon dessutom inhämta mer saklig (?) information kring detta.

Jag ska också visa henne bilden på den svullna och infekterade tungan du länkade till.
Senast redigerad av CarlGustaf 2010-03-20 kl. 15:52. Anledning: Komplettering
Citera
2010-03-20, 15:59
Medlem
CarlGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leathermouth
Så otroligt löjligt. Låt ungen pierca tungan på en seriösstudio. Annars kommer hon garanterat göra det själv eller med hjälp av en kompis.

Det är löjligt att påstå att det är löjligt!

Hon kommer garanterat INTE göra det nu efter att vår diskussion har börjat kring det här. Vill Du slå vad? Det skulle vara ett överskridande av en gräns som skulle vara väldigt främmande och skulle leda till allvarliga konsekvenser för vår relation. Om hon hade gjort det innan vår diskussion startade hade det också varit ett allvarligt avsteg från vad som gäller, men det hade enklare att hantera än om hon gjorde det nu.
Citera
2010-03-20, 16:09
Medlem
CarlGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infirmus
Jag försöker inte argumentera emot dig, jag försöker bara förklara att risken finns, att hon går till blodsvente med skitiga kanyler och gör något dumt i hans smutsiga kök, istället för en studio med en erfaren piercare.

Så om hon verkligen är bestämd, och risken att hon går till en hemmapulare finns, låt henne göra det hos vettigt folk istället. Det blir inga synliga ärr, ingen skada skedd.

Det kommer aldrig hända. Om vi kommer fram till att det skulle vara OK att pierca tungan, så ska hon gå till någon som är erfaren och ansvarsfull. Men just nu är det inte aktuellt. Om jag själv skulle pierca tungan av pedagogiska skäl så återkommer jag med önskemål om förslag på professionella håltagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in