• 1
  • 2
2010-03-17, 21:21
Medlem
[quote=Exxus]Och skrev han inte det ?[/QUOTE

Det stog ju 5kg men nu såg jag .5 så han mena väl 0.5kg då.
Citera
2010-03-17, 21:23
Medlem
enoutarns avatar
[quote=skolen]
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Och skrev han inte det ?[/QUOTE

Det stog ju 5kg men nu såg jag .5 så han mena väl 0.5kg då.

.5 brukar oftast betyda 0.5 såvitt jag vet
Citera
2010-03-17, 23:13
Medlem
SwingKidds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victor.b
http://www.kaloritabell.com/kaloriraknare.php

Räknar ut ditt BMR/RMR

Sen får du multiplicera med en aktivitetsfaktor 1.2-2.0

Jag fick fram att mitt kaloribehov är 1844.124 / dag. Jag har ett VÄLDIGT stillasittande jobb men nu försöker jag ju gymma så mycket som möjligt så jag vet inte riktigt vilken aktivitetsfaktor som vore bäst det är ju omöjligt och säga tycker jag?
Citera
2010-03-17, 23:31
Medlem
victor.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwingKidd
Jag fick fram att mitt kaloribehov är 1844.124 / dag. Jag har ett VÄLDIGT stillasittande jobb men nu försöker jag ju gymma så mycket som möjligt så jag vet inte riktigt vilken aktivitetsfaktor som vore bäst det är ju omöjligt och säga tycker jag?

Lägg dig på 2000kcal per dag på ett ungefär och utvärdera efter 2 veckor.
Ta vikten (på morgonen, nybajsad och kissad) samt mått lite varstans på kroppen (såsom lår, midja, höft, bröst och panna kanske?)

Hade jag varit du hade jag kört 1.4 som aktivitetsfaktor, prova dig fram lite.
Citera
2010-03-17, 23:47
Medlem
SwingKidds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trosfuktarn

du ligger på ca 500kcal under vad du behöver under ett dygn. så går du ner 1kg i veckan. det jag kan råda dig att göra för att ha kolla på allt är att skaffa hälsovakten aktiv till datorn. där fyller du i allt och den räknar ut allt åt en. riktigt bra program

Jag behöver enligt vad tidigare sagts alltså 2800 kcal / dag. Då ska jag försöka göra av mig 3300 kcal / dag om jag förstår saken rätt nu? Verkar svårt då jag på maskinen på gymmet har gjort av med runt 650 då jag har sprungit ett rejält tag. Jag har iofs ingen koll på vad andra sorters aktiviteter ger för energiförbrukning.
Citera
2010-03-18, 07:29
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Jag behöver enligt vad tidigare sagts alltså 2800 kcal / dag. Då ska jag försöka göra av mig 3300 kcal / dag om jag förstår saken rätt nu? Verkar svårt då jag på maskinen på gymmet har gjort av med runt 650 då jag har sprungit ett rejält tag. Jag har iofs ingen koll på vad andra sorters aktiviteter ger för energiförbrukning.
Behöver du 2800 kcal dag med en basalförbrukning om ca 1800 så antar jag att du har inkluderat din träning i ditt kcalbehov. Alltså att med nuvarande träningsmängd så står du stilla i vikt om du äter 2800 kcal/dag. Då måste du äta mindre än 2800 kcal för att gå ner i vikt.
Citera
2010-03-18, 07:41
Medlem
Katatonisks avatar
Citat:

3300 kcal per dag gör du inte av med så vida du inte vill sluta äta helt, maten måste räknas med i ekvationen. Med träning ligger säkert din kaloriförbrukning på 2800 kcal/dag, annars snarare runt 2300-2500. Det är alltså vad du gör av med automatiskt genom att bara sköta dina vardagssysslor. För att gå ner ett halvt kilo i veckan behöver du alltså ligga på 500 kcal mindre än ditt dagliga energibehov, vilket på en träningsdag innebär runt 2300 och annars något lägre, säg 2000, om vi utgår från siffrorna ovan.

Som någon sade: ligg på 2000 eller något lägre ett tag, med eller utan träning, och se vad som händer.

EDIT: Kan förresten rekommendera http://matdagboken.se. Som Hälsovakten fast gratis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in