• 1
  • 2
2010-03-17, 02:09
Medlem
SwingKidds avatar
Hej, vad betyder kcalunderskott egentligen i praktiken? Är det att om jag har ätit 3000 kcal och gjort av med 3500 kcal så har jag gått ned i vikt? Jag använder http://www.piggelino.se/nutrition.aspx och vissa knep som Axiom eller vad han heter har skrivit ihop här på forumet för att räkna ut hur mycket kcal man får i sig, men hur ska man veta hur mycket man gör av med? :S Hur är kcalunderskott till viktminskning? Dumma frågor kanske ...
Citera
2010-03-17, 02:18
Medlem
trosfuktarns avatar

du ligger på ca 500kcal under vad du behöver under ett dygn. så går du ner 1kg i veckan. det jag kan råda dig att göra för att ha kolla på allt är att skaffa hälsovakten aktiv till datorn. där fyller du i allt och den räknar ut allt åt en. riktigt bra program
Citera
2010-03-17, 02:29
Medlem
SwingKidds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trosfuktarn

du ligger på ca 500kcal under vad du behöver under ett dygn. så går du ner 1kg i veckan. det jag kan råda dig att göra för att ha kolla på allt är att skaffa hälsovakten aktiv till datorn. där fyller du i allt och den räknar ut allt åt en. riktigt bra program

Tack så otroligt mycket. Försökte kolla upp det på PB men där stod det att den inte riktigt var komplett.

Tyvärr fungerar inte "översikten" i denna versionen av Hälsovakten (fungerar inte heller i den köpta). Det finns dock en work around! Ställ tillbaka datorns datum (dubbelklicka på klockan nere i högra hörnet) till ett datum som är tidigare än då ni installerade programmet. Sedan går det bra att klicka på översikten. När ni har tittat färdigt så kan ni ställa tillbaka datumet igen Man behöver inte stänga av programmet medans man ändrar.

Låter drygt? Någon som vet något annat bra ställe än PB där man hitta en trevlig gratisversion?
Citera
2010-03-17, 19:52
Medlem
SwingKidds avatar
Citat:

Det är ju "lätt" att ha koll på hur mycket kcal man får i sig genom att äta men hur ska man veta hur mycket man gör av med? Om man inte springer på band dvs. då står det ju på maskinen ...
Citera
2010-03-17, 19:55
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:

Vill bara klargöra att ett underskott av 500kcal ger inte en viktnedgång på 1kg i veckan utan .5kg.
Citera
2010-03-17, 20:01
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwingKidd
Det är ju "lätt" att ha koll på hur mycket kcal man får i sig genom att äta men hur ska man veta hur mycket man gör av med? Om man inte springer på band dvs. då står det ju på maskinen ...

Det finns en formel för att beräkna ditt ungefärliga basala behov. sök lite på forumet så hittar du den
Citera
2010-03-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Vill bara klargöra att ett underskott av 500kcal ger inte en viktnedgång på 1kg i veckan utan .5kg.

Är inte 1 kg 7500 kalorier? Då borde man ju gå ner ca ett halvt kg i veckan.
Citera
2010-03-17, 20:55
Medlem
enoutarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolen

1 kg FETT motsvarar något sådant ja, och då borde man gå ner cirka 0,5kg/ vecka precis som Thomaspunkt skrev.
Citera
Medlem
SwingKidds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoutarn
Det finns en formel för att beräkna ditt ungefärliga basala behov. sök lite på forumet så hittar du den

Det gör jag gärna men jag vet inte riktigt vad jag ska söka på?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skolen

Och skrev han inte det ?
Citera
2010-03-17, 20:56
Medlem
enoutarns avatar
Citat:

Börja med att läsa Axons "Guide för viktminskning" eller vad den kallas (ligger under :Viktiga länkar) eller något sånt som det heter (ligger klistrat)
Citera
2010-03-17, 21:10
Medlem
victor.bs avatar
Citat:

http://www.kaloritabell.com/kaloriraknare.php

Räknar ut ditt BMR/RMR

Sen får du multiplicera med en aktivitetsfaktor 1.2-2.0
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in