• 1
  • 2
2010-03-18, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pai
man har ju inte kvar sitt nuvarande medvetande så de skulle man ju inte tjäna på för man skulle alltså dö och en ''ny'' människa skulle födas?

Tanken med återfödelse är ju att medvetandet går vidare.
Citera
2010-03-18, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Kanske är rätt avdelning, kan inte sätta fingret om det är det. Känns lite filosofiskt på något sätt ändå.

Men kom på en sak som inom 'återfödelse', alltså att när man dör så sägs det att man kanske föds åter på jorden.
Det jag tänkte på är om man nu vet om man nu på något avancerat sätt får svaret på om man återföds, skulle det bli mer självmord i vår värld? Om man vet sanningen att man kan födas som en ny människa och har ett liv som man ser som bedrövligt, så ger man upp och kör om på nytt?
För människan söker alltid svaret, skulle allt ses mer meningslöst/meningsfullt?
Man brukar ju säga "det man inte vet det lider man inte utav" och det här verkar just vara ett sådant område som människan kanske inte borde veta. Vad tycker ni?
Tänk det hela hypotetiskt.
Du har lite av svaret i ditt inlägg. Om vi hade visshet om en återfödelse eller att döden bara är en resa till en annan existens utan lidande bör det innebära en våg av självmord. Men det är förmodligen en mening med att vi inte har denna visshet.
Citera
2010-03-25, 09:01
Medlem
Bigmouths avatar
Citat:
om man trodde på återfödelse så skulle nästan ingen göra självmord, för att om återfödelse är sant så löser självmord ingenting. självmord använder man ju oftast om man har ett dåligt liv, så man vill fly från sina problem, så man tror att man kan fly från dom genom att ta livet av sig, men det fungerar inte för att tyvärr tar livet inte slut efter döden.

trots att jag finner denna tråd [relativt] innehållslös tar jag mig tid att komplettera ditt förslag kring en österländsk syn på självmord kontra reinkarnation.
Eftersom att "Du" inte är viktigare än någon annan levande varelse, blir det dålig karma att ta livet av dig [en markerande handlning att begå självmord], men framförallt: för att det är en självisk handlning, INTE ond [eller
Citat:
man får dålig karma i nästa liv om man gör självmord, för att det är fel att mörda. man får alltså ett sämre liv nästa gång om man tar livet av sig
], utan Självisk.

det vill säga; det moraliska ligger inte i självmordet: utan i det att man framhäver sin individualitet, vilket känns någorlunda ironiskt då t.ex. buddhismen i övrigt utgår mycket från det självständiga.
Citera
2010-03-28, 16:00
Medlem
Rekarnation och annat ser jag mer som religion.
Citera
2010-03-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Klurig fråga. Om du vet att det är "du" som kommer att födas, men inte kommer att minnas något, är det inte då som att du själv dör? Intressant fråga faktiskt.

Först måste man veta vad det är som definerar "du", dig, ditt jag. Alltså vad det är som utgör att man är den man är.
Vi är inte vår kropp, den består bara av exakt samma ämnen som finns i alla andra himlakroppar där ute, stjärnor, planeter.
Vi är minnen, man definera den man är genom minnen registrerade i hjärnan. Planer som man har framför sig. Och vad man har varit med om vid liv, alltså upplevelser och erfarenheter.
Alla människor är ett och samma, vi kommer från ett och samma, allt är ett och samma, planeter, stjärnor, hela universum, vårt universum, ja, det är egentligen inte så svårt att förstå. Första cellen kom från vattnet sägs det? Den delade på sig, blev fler och en utveckling började ske. Vi kommer alla därifrån. Vi är alla ett och samma medvetande splittrat och förvirrat.
När vi människor har fattat det och släpper våra egon kommer vår värld att se underbar ut.
Citera
2010-03-28, 23:35
Medlem
Megiradesads avatar
Om man utgår ifrån att man inte har det gamla medvetandet kvar och att man kunde bevisligen säga att när du dör så återföds du.

Den spontana tanken jag får är att om jag hamnade i den sitsen där jag tänker att nu liknar livet skit så skulle jag ändå inte göra det!

För man vet aldrig vad livet bär med sig. Vi har det alla tufft nån gång i livet men det är ju en del av att leva, den formar dig och leder dig in på nya stigar som i slutändan kan bli något helt fantastiskt. Så i risk av att missa något så skulle jag leva mitt liv som det kommer för vi ska ju alla dö ändå.

En dålig liknelse är att du har ett favoritspel sen får du tag i alla cheats till det... då spelar man inte det spelet mycke länge till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in