• 1
  • 2
2010-03-17, 01:13
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Kanske är rätt avdelning, kan inte sätta fingret om det är det. Känns lite filosofiskt på något sätt ändå.

Men kom på en sak som inom 'återfödelse', alltså att när man dör så sägs det att man kanske föds åter på jorden.
Det jag tänkte på är om man nu vet om man nu på något avancerat sätt får svaret på om man återföds, skulle det bli mer självmord i vår värld? Om man vet sanningen att man kan födas som en ny människa och har ett liv som man ser som bedrövligt, så ger man upp och kör om på nytt?
För människan söker alltid svaret, skulle allt ses mer meningslöst/meningsfullt?
Man brukar ju säga "det man inte vet det lider man inte utav" och det här verkar just vara ett sådant område som människan kanske inte borde veta. Vad tycker ni?
Tänk det hela hypotetiskt.
Citera
2010-03-17, 01:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
skulle det bli mer självmord i vår värld?

Är du dum? Klart som fan.
Jag skulle fortsätta ta livet av mig så många gånger ända tills jag föds med den där silverskeden i mun och lyxvilla i Beverly Hills.
Citera
2010-03-17, 01:21
Medlem
boostankans avatar
Att återfödas som människa på jorden igen skulle jag se som otroligt jobbigt. Om "återfödelse" är möjligt så ska det fan betyda att man kommer någonvart, inte att man börjar om och står o stampar på samma jävla ställe.

Edit: Fint nick + avatar på TS.
Citera
2010-03-17, 01:28
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balltazzar
Är du dum? Klart som fan.
Jag skulle fortsätta ta livet av mig så många gånger ända tills jag föds med den där silverskeden i mun och lyxvilla i Beverly Hills.

Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Att återfödas som människa på jorden igen skulle jag se som otroligt jobbigt. Om "återfödelse" är möjligt så ska det fan betyda att man kommer någonvart, inte att man börjar om och står o stampar på samma jävla ställe.

Edit: Fint nick + avatar på TS.

Jo precis, skulle tro att det skulle inträffa många fler självmord så fort något verkar hopplöst. Eller för att man har vetskapen att man kan födas hos rätt familj.
Men lite annat jag tänkte på var om man kanske kämpar extra hårt om man vet att man föds tillbaka till jordelivet igen så att man känner att man kan 'förbättra för sig själv sen när man föds igen', utan att begå självmord. Eller om man nu skulle säga om att man föds åter till alla människor, annars är det en ganska dum mening med livet att säga att "meningen med livet är att få reda på vad som händer om man dör", om vi då säger att man föds åter igen.

Ps. Haha en till anka på Flashback.
Citera
2010-03-17, 02:13
Medlem
Pais avatar
man har ju inte kvar sitt nuvarande medvetande så de skulle man ju inte tjäna på för man skulle alltså dö och en ''ny'' människa skulle födas?
Citera
2010-03-17, 02:14
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pai
man har ju inte kvar sitt nuvarande medvetande så de skulle man ju inte tjäna på för man skulle alltså dö och en ''ny'' människa skulle födas?
Klurig fråga. Om du vet att det är "du" som kommer att födas, men inte kommer att minnas något, är det inte då som att du själv dör? Intressant fråga faktiskt.
Citera
2010-03-17, 03:02
Bannlyst
man får dålig karma i nästa liv om man gör självmord, för att det är fel att mörda. man får alltså ett sämre liv nästa gång om man tar livet av sig.
Citera
2010-03-17, 03:12
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
man får dålig karma i nästa liv om man gör självmord, för att det är fel att mörda. man får alltså ett sämre liv nästa gång om man tar livet av sig.
Gör man självmord?

Hur vet du allt detta? Dela gärna med dig till oss oupplysta.
Citera
2010-03-17, 03:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Gör man självmord?
ja, det kan hända att man gör det om man är dum, eller om man vill få dålig karma.

Citat:
Hur vet du allt detta?
jag har levt väldigt många liv, så jag har lärt mig mycket. det som jag säger står också i många religioner, som hinduism.
Citera
2010-03-17, 09:50
Medlem
Jag kan tänka mig att det hade bivit fler spontana självmord, om ett självmord nånsin kan kallas spontant. Hela det här "du lever bara en gång, ta vara på det"-konceptet blir ju ganska intetsägande. Dock tror jag inte att de verkligt genomtänkta självmorden hade ökat. Jag orsakar ju fortfarande min omgivning smärta, visserligen kan också de ta självmord men då hade den värld jag återfötts i varit lika mörk som den jag lämnade. Rikedom är precis som lycka något relativt, om alla tar livet av sig tills de når toppen så är toppen inte längre någon topp. Dessutom finns risken att jag hade fötts som någon som inte ens kan förändra sin situation, jag skjuter gärna upp det liv där jag föds förlamad i hela kroppen så långt som möjligt.
Citera
2010-03-18, 03:49
Bannlyst
om man trodde på återfödelse så skulle nästan ingen göra självmord, för att om återfödelse är sant så löser självmord ingenting. självmord använder man ju oftast om man har ett dåligt liv, så man vill fly från sina problem, så man tror att man kan fly från dom genom att ta livet av sig, men det fungerar inte för att tyvärr tar livet inte slut efter döden.
Citera
2010-03-18, 06:33
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
om man trodde på återfödelse så skulle nästan ingen göra självmord, för att om återfödelse är sant så löser självmord ingenting. självmord använder man ju oftast om man har ett dåligt liv, så man vill fly från sina problem, så man tror att man kan fly från dom genom att ta livet av sig, men det fungerar inte för att tyvärr tar livet inte slut efter döden.
Nej, men du får en ny chans, vilket är vad de flesta är ute efter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in