• 1
  • 2
2010-03-16, 19:06
Medlem
Hemmabygges avatar
Jag har en HP DX2200 med Dual Core 2.96Ghz (Tror jag?) och min CPU ligger ALLTID runt 60~80 grader, fläktarna går på högvarv! Jag har 3 fläktar inne i burkan (minus EL-agget)..

Vad är felet?!?!
Citera
2010-03-16, 19:08
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmabygge
Jag har en HP DX2200 med Dual Core 2.96Ghz (Tror jag?) och min CPU ligger ALLTID runt 60~80 grader, fläktarna går på högvarv! Jag har 3 fläktar inne i burkan (minus EL-agget)..

Vad är felet?!?!

Om CPUn är för varm så kör du den antingen för hårt, har den för hårt överklockad, eller så har du för dålig kylning. Ofta en blandning.
Citera
2010-03-16, 20:12
Medlem
Hemmabygges avatar
Startar jag datorn, sätter igång programmet som kollar CPU-värmen, den ligger på 10~30% och inte överklockad, så ligger temperaturen på de graderna ändå... förstår inte..

Fläktarna (2 stycken!!) går på högvarv, jag har en stor bordsfläkt som står jämte o blåser ibland, men fortfarande förstår jag inte varför den blri så varm, den går aldrig ner heller..
Citera
2010-03-16, 21:29
Medlem
SirKnasens avatar
Kolla i aktivitetshanteraren vad det är som drar de där 10-30%
En nyuppstartad dator ska efter några minuter i det närmaste ligga på 0% cpu-användning.
Kan ju iochförsig vara schemalagd defragg eller virusscanning som går igång när du startar datorn men det ser du i aktivitetshanteraren.
Citera
2010-03-16, 22:03
Medlem
Hemmabygges avatar
Jag stängde av alla program.. (Steam, Mozilla, MSN och annat) då låg den på cirka 1~5 (Och systemets vänteprocess såklart)

Ändå går fläktarna på högvarv och processorn är smokin' hot
Citera
2010-03-16, 22:21
Medlem
SirKnasens avatar
Testa att rengöra kylflänsen till processorn.
Citera
2010-03-17, 00:20
Medlem
kan bero på följande:
defekt processor. beror på om den alltid vatt sådär (medium risk)
defekt nätagg - ger processorn för mycket volt (liten risk)
dam i kylflänsarna som är den kopparn som är bakom processor fläkten som gör så den inte kyls ordentligt.
kylpastan kass under fläkten mellan processorn o fläkten. du kan testa att byta pasta kosat runt 100kr för en liten tub. damma av datorn. jag brukar ta en lövblås från ca 3m håll. inget går sönder sålänge allt e fast. annars blåsa/damsugare eller luft på burk eller det man köper på biltema. att fläktarna som sitter i datorn som blåser in o ut luft är på full varv kan bero på detta. men om det inte hjälper när du fått ner tempen är det för dem sitter dirket i nätagget eller för modekortet är efterblivet. då får du inskaffa en fläktkontroll.
Citera
2010-03-17, 15:07
Medlem
Hemmabygges avatar
Nätagget ligger på 250 watt.. det tror jag inte är fel.. Kanske är det fel på processorn? Skulle vara väldigt tråkigt dock.. Men på senaste tiden har jag märkt att Heroes of newerth har laggat mer och mer.

Kan vara kylflänsen, ska jag ta och köpa lite kylpasta och kanske en ny fläkt? Eller räcker det med kylpasta till att börja med?

Borde jag köpa nytt nätagg också?
Citera
2010-03-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AzZ0r
kan bero på följande:
defekt processor. beror på om den alltid vatt sådär (medium risk)
defekt nätagg - ger processorn för mycket volt (liten risk)
dam i kylflänsarna som är den kopparn som är bakom processor fläkten som gör så den inte kyls ordentligt.
kylpastan kass under fläkten mellan processorn o fläkten. du kan testa att byta pasta kosat runt 100kr för en liten tub. damma av datorn. jag brukar ta en lövblås från ca 3m håll. inget går sönder sålänge allt e fast. annars blåsa/damsugare eller luft på burk eller det man köper på biltema. att fläktarna som sitter i datorn som blåser in o ut luft är på full varv kan bero på detta. men om det inte hjälper när du fått ner tempen är det för dem sitter dirket i nätagget eller för modekortet är efterblivet. då får du inskaffa en fläktkontroll.

60-80C är inte särskilt farligt om det aldrig går över 80C. Om det är över 80 borde du börja oroa dig men det kan fortfarande vara en bra ide att rensa kylaren från eventuellt damm.
Citera
2010-03-17, 18:37
Medlem
Babovands avatar
Tippar på att fläkten till cpu'n inte sitter. Kolla det.

Fläkten ska sitta så hårt att den inte ska kunna röra sig 1mm om du håller i den medan du lyfter på moderkortet. Orginal kylaren till intel core 2 dou kan vara en bitch att sätta i ibland,
Citera
2010-03-18, 07:11
Medlem
Hemmabygges avatar
Hehe, igår så glömde jag stänga av den när jag gick ner för att kolla på TV, så jag gick ner runt 6, somnade och vaknade vid 8, sen gick jag upp och hörde att fläktarna gick på extremt och otroligt höga varv!

Jag slängde mig fram och drog ut sladden

Måste finnas något jag kan göra?! Ska försöka få tag på kylpasta imorgon, vet någon en guide på hur man sätter på kylpasta? Ska man lägga det på CPU:n eller under fläkten osv.?
Citera
2010-03-18, 13:28
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmabygge
Hehe, igår så glömde jag stänga av den när jag gick ner för att kolla på TV, så jag gick ner runt 6, somnade och vaknade vid 8, sen gick jag upp och hörde att fläktarna gick på extremt och otroligt höga varv!

Jag slängde mig fram och drog ut sladden

Måste finnas något jag kan göra?! Ska försöka få tag på kylpasta imorgon, vet någon en guide på hur man sätter på kylpasta? Ska man lägga det på CPU:n eller under fläkten osv.?

Jaså, det där låter som min Dator, kring 12 fläktar med Vatten Kylning (Fulltower)

En kompis till mig har exakt samma problem som dig!

Han bytte Kylpasta + Nätagg, perfekt i ungefär 3 veckor. Sedan kommer det tillbaka. kan ge mer info
efter han har slutat på jobbet. Han kanske har samma Cpu som dig. då vet man vad det är för fel i sin helhet. Återkommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in