Citat:
Ursprungligen postat av LuckyPeopleCenter
Som någon sa så kan man inte per automatik säga att en partiledare eller VD är en alfahanne. Han kanske har en massa rådgivare som ligger bakom och som stödjer upp.
Precis, VD, alfahanne och partiledare är tre olika roller, men en person kan vara alla tre. Är man VD eller partiledare så är chanserna rätt stora att man även har rollen som alfahanne om man nu måste använda ett begrepp för ledare bland flockdjur på människor.
Att ledaren har rådgivare eller "stödjer upp" har ingen betydelse så länge makten och statusen ligger hos alfahannen. Tror du inte i djurriket att medlemmar ur flocken stödjer upp alfahannen i vissa lägen?
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyPeopleCenter
Vissa företagsledare är definitivt ledarhannar, men andra är det inte. Du kan ju få ärva bolag eller hamna på högsta posten av andra anledningar. Det behöver inte nödvändigtvis göra dig till den naturlige ledaren. Det tycker jag även går att applicera på en politiker. En programledare leder ett program, men det är andra bakom som ligger bakom iden, som styr upp manus osv. De är i mina ögon mer ledare än han som bara gör som de säger. Detta kan appliceras på detta andra ovan också.
Nu drar du in dina värderingar om vad en bra ledare är vilket inte har med rollen som alfahanne att göra. Du nämner naturlig ledare vilket inte är det samma som alfahanne.
Programledare är en titel som innehåller ordet ledare, det är ett namn/titel/roll och säger inget om rang.
Alfahanne är något som man som sagt benämner högsta rang i en flock bland djur. Ofta tittar man på just vargar när man talar om alfahannar. Många i den här tråden verkar sakna kunskaper om just alfahannar bland vargar.
En vargflock består av det parande paret och deras avkomma, ev. någon äldre släkting och i sällsynta fall någon främling. Men på det stora hela så är det som en vanlig familj. Alfaparet är alltså som människans mamma och pappa. Alfaparet leder flocken och tar ofta men inte alltid alla besluten för flocken.
"Calling a wolf an alpha is usually no more appropriate than referring to a human parent or a doe deer as an alpha. Any parent is dominant to its young offspring, so alpha adds no information."
- L. David Mech, wolf biologist.
En varg är alltså inte född till alfahanne, en alfahanne är inte nödvändigtvis den största, starkaste och snabbaste vargen i flocken.
Avkomman som har lägre rang än alfaparet brukar lämna flocken runt två års ålder för att hitta en varg att para sig med. De två parande vargarna skapar därmed en egen flock med sin avkomma och blir alfaparet i den nya flocken.
Det är inte alltid alfahannen tar alla beslut i en flock. Vilken varg som är tillräckligt motiverad kan göra detta. Flocken kan även följa rena impulser och alfahannen kan likt demokrati göra det resten av flocken gör.
Rangförhållande i en flock brukar ändras när en varg i flocken dör och en ny position blir ledig, om en främmande varg får ansluta till flocken eller vid parningssäsong.
Alfahannen brukar visa sin dominans/rank genom att stirra, visa tänder etc. mot rebelliska vargar.
Något många kan missuppfatta är att vargar skulle hela tiden visa ett visst beteende för att hålla uppe sin rang, vilket är helt felaktigt.
Det sker inte så ofta vilket också gör vargflocken stabil. Ofta sker det inte "dominanstävlingar" då underordnade vargar oftast lämnar flocken innan de blivit könsmogna.
Alfa har ingenting med beteende eller personliga egenskaper att göra!
Det finns inga naturliga alfahannar, det finns inga äkta alfahannar, det finns alfahannar.
En alfahanne är bara alfahanne så länge han innehar rollen.
Folk här drar in begrepp som naturlig ledare, dominant ledare, mesar och coola snubbar, men då diskuterar ni andra begrepp än alfahanne.
Om man nödvändigtvis måste använda en rangtitel för djur på människor så är det förälder som ligger närmast som begrepp. Vill man dra det längre så är det en person med mycket makt eller social status.
Den enda anledningen jag kan tänka mig att varför folk vill dra in ett begrepp för djur på människor är för att det tycker att det är en
cool titel.
"Se på mig, jag är alfahanne, jag är grym, stark, får alla kvinnor, frukta mig!!!".
Man skapar sig en sk. perfekt bild av vad en alfahanne är för att det ska vara en cool titel istället för att se på vad det egentligen är.
Källor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_(biology)
http://www.freewebs.com/alphawolfsab...randvisual.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Gray_Wolf
(PS. En lampa är en ljuskälla.)