2010-03-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ejahn
Jag håller med om att diskussionen är helt korkad då det redan finns en definition, problemet är att folk inte tar reda på den utan börjar omdefinera redan definerade begrepp efter sitt eget tycke.

Alfahanne handlar om rangförhållande i en grupp där alfahannen rankas högst. Rollen är inte statisk utan går att utmana. Alfahanne är alltså inte en benämning på en typ av person utan på en typ av roll någon innehar.

Hur alfahannen beter sig mot sin omgivning, hur han är som person definerar inte rollen som alfahanne utan det visar bara vilka medel alfahannen använder för att bibehålla sin rang.

Börja med att läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_(biology)

Vad ska vi börja omdefinera härnäst? Vad är en lampa?

Haha, touché

Men det roliga med flashback är ju att man får käfta om det mesta, även om svaren går att hitta på fler platser
Citera
2010-03-20, 22:38
Medlem
så om jag av en slump blir vd för ett företag blir jag per automatik alfahanne?
och om du vill dra paraleller till vargar blir det fel. vargen är ledare för flocken för att han är mest dominant. och en varg kan utmana positionen
i dagens samhälle kan vem som helst bli chef för ett företag. woops jag vann på lotto jag köper detta företaget och gör mig själv till vd. hur ska någon kunna utmana min position? med aggresevitet? kanske döda mig? det gör inte någon till alfahane.
fatta att det är inte alfahannar som nödvändigtvis är chefer eller partiledare. för ingen kan utmana positionen på ett naturligt sätt. det går inte att tillämpa i företag och dylikt.
Citera
2010-03-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
så om jag av en slump blir vd för ett företag blir jag per automatik alfahanne?
och om du vill dra paraleller till vargar blir det fel. vargen är ledare för flocken för att han är mest dominant. och en varg kan utmana positionen
i dagens samhälle kan vem som helst bli chef för ett företag. woops jag vann på lotto jag köper detta företaget och gör mig själv till vd. hur ska någon kunna utmana min position? med aggresevitet? kanske döda mig? det gör inte någon till alfahane.
fatta att det är inte alfahannar som nödvändigtvis är chefer eller partiledare. för ingen kan utmana positionen på ett naturligt sätt. det går inte att tillämpa i företag och dylikt.

Du menar på fullt allvar att ingen kan utmana rollen som partiledare, att ett helt parti skulle välja en idiot som de ska följa och var medvetna om att han är en idiot när de väljer honom som partiledare?

En alfahanne är roll, en chef är en annan roll, en chef kan både ha rollen som alfahanne och som chef. Rollen som alfahanne handlar om att ha hög social rang och mycket makt. En usel chef har sällan hög social rang, och kommer få svårt att utöva sin makt om folk inte har respekt för honom. Väljer den usle chefen att hota med uppsägningar ja, då får han troligtvis mer makt och rädsla från sin anställda då det är han som bestämmer, och skulle då kunna ses som alfahanne i företaget tills han får sparken av styrelsen eller företaget går under.

Anledningen till att man jämför med djur är att begreppet kommer ifrån att definera rangförhållandet bland djur. Gillar man inte det så kan man istället prata om sin drömsuperduperchef, men det har inte med rollen alfahanne att göra.

Om ingen kan utmana rollen som alfahanne, ja då har ju alfahannen lyckats riktigt bra med hur han ska bibehålla sin roll.

Du har snöat in dig på att alfahanne är ett personlighetsdrag vilket det inte är. Om Reinfelt är en mes har ingen betydelse så länge han har stor makt och hög social rang inom sin flock.
Citera
2010-03-20, 23:16
Medlem
DDKs avatar
Men kom igen nu. "Alfa" är första bokstaven i det grekiska alfabetet och "alfa-hanne" betecknar en individ av mankön som leder en grupp, och som gruppen accepterar som ledare. Svårare än så är inte grunddefinitionen.

Det som skiljer människan från djuren är att vi är korkade nog att även acceptera fittiga ledare som leder oss rakt i fördärvet, eftersom vi förvillas av en massa ovidkommande pladder och lockbeten, och vi låter dem hållas alldeles för länge (ā la Peters Princip). Bland djuren är det överlevnad som gäller, och en kass alfahanne skulle snabbt detroniseras om han inte förmådde leda gruppen på ett ändamålsenligt sätt. Å andra sidan blir djur inte promotade till alfahannar utan vidare, utan får kämpa sig fram till positionen i stenhård konkurrens. Och när de blir för gamla och/eller ineffektiva åker de ut.

En sann alfahanne drivs inte av egoism utan av omsorg om sin "flock" och har oftast högre ideal än genomsnittsindividen. Han låter sig inte styras av känslor och lyssnar på vad andra säger, men fattar sina beslut själv. Han drar sig inte för att ta obekväma beslut om det gynnar Saken. Han är självsäker och harmonisk, och får människor att känna sig trygga i hans sällskap. Han backar inte i konflikter men tar han fel beslut kan han erkänna det och ser till att han lär sig något av misstaget.

Det finns människor som föds till alfahannar, men andra kan utvecklas till att bli det, dock inte alla. Samhället skulle inte fungera utan alfahannar, men det skulle inte heller fungera om alla var det eller ville bli det. Sen är det en sak att vara alfahanne eller alfahannewannabe på gatan och en annan sak att vara det i det etablerade samhället.
Citera
2010-03-21, 01:10
Bannlyst
Som någon sa så kan man inte per automatik säga att en partiledare eller VD är en alfahanne. Han kanske har en massa rådgivare som ligger bakom och som stödjer upp. Vissa företagsledare är definitivt ledarhannar, men andra är det inte. Du kan ju få ärva bolag eller hamna på högsta posten av andra anledningar. Det behöver inte nödvändigtvis göra dig till den naturlige ledaren. Det tycker jag även går att applicera på en politiker. En programledare leder ett program, men det är andra bakom som ligger bakom iden, som styr upp manus osv. De är i mina ögon mer ledare än han som bara gör som de säger. Detta kan appliceras på detta andra ovan också.

Annars tycker jag DDK får till det riktigt bra ovan.
Citera
2010-03-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuckyPeopleCenter
Som någon sa så kan man inte per automatik säga att en partiledare eller VD är en alfahanne. Han kanske har en massa rådgivare som ligger bakom och som stödjer upp.

Precis, VD, alfahanne och partiledare är tre olika roller, men en person kan vara alla tre. Är man VD eller partiledare så är chanserna rätt stora att man även har rollen som alfahanne om man nu måste använda ett begrepp för ledare bland flockdjur på människor.
Att ledaren har rådgivare eller "stödjer upp" har ingen betydelse så länge makten och statusen ligger hos alfahannen. Tror du inte i djurriket att medlemmar ur flocken stödjer upp alfahannen i vissa lägen?

Citat:
Vissa företagsledare är definitivt ledarhannar, men andra är det inte. Du kan ju få ärva bolag eller hamna på högsta posten av andra anledningar. Det behöver inte nödvändigtvis göra dig till den naturlige ledaren. Det tycker jag även går att applicera på en politiker. En programledare leder ett program, men det är andra bakom som ligger bakom iden, som styr upp manus osv. De är i mina ögon mer ledare än han som bara gör som de säger. Detta kan appliceras på detta andra ovan också.

Nu drar du in dina värderingar om vad en bra ledare är vilket inte har med rollen som alfahanne att göra. Du nämner naturlig ledare vilket inte är det samma som alfahanne.
Programledare är en titel som innehåller ordet ledare, det är ett namn/titel/roll och säger inget om rang.

Alfahanne är något som man som sagt benämner högsta rang i en flock bland djur. Ofta tittar man på just vargar när man talar om alfahannar. Många i den här tråden verkar sakna kunskaper om just alfahannar bland vargar.

En vargflock består av det parande paret och deras avkomma, ev. någon äldre släkting och i sällsynta fall någon främling. Men på det stora hela så är det som en vanlig familj. Alfaparet är alltså som människans mamma och pappa. Alfaparet leder flocken och tar ofta men inte alltid alla besluten för flocken.

"Calling a wolf an alpha is usually no more appropriate than referring to a human parent or a doe deer as an alpha. Any parent is dominant to its young offspring, so alpha adds no information."
- L. David Mech, wolf biologist.

En varg är alltså inte född till alfahanne, en alfahanne är inte nödvändigtvis den största, starkaste och snabbaste vargen i flocken.
Avkomman som har lägre rang än alfaparet brukar lämna flocken runt två års ålder för att hitta en varg att para sig med. De två parande vargarna skapar därmed en egen flock med sin avkomma och blir alfaparet i den nya flocken.

Det är inte alltid alfahannen tar alla beslut i en flock. Vilken varg som är tillräckligt motiverad kan göra detta. Flocken kan även följa rena impulser och alfahannen kan likt demokrati göra det resten av flocken gör.

Rangförhållande i en flock brukar ändras när en varg i flocken dör och en ny position blir ledig, om en främmande varg får ansluta till flocken eller vid parningssäsong.

Alfahannen brukar visa sin dominans/rank genom att stirra, visa tänder etc. mot rebelliska vargar.
Något många kan missuppfatta är att vargar skulle hela tiden visa ett visst beteende för att hålla uppe sin rang, vilket är helt felaktigt.
Det sker inte så ofta vilket också gör vargflocken stabil. Ofta sker det inte "dominanstävlingar" då underordnade vargar oftast lämnar flocken innan de blivit könsmogna.

Alfa har ingenting med beteende eller personliga egenskaper att göra!

Det finns inga naturliga alfahannar, det finns inga äkta alfahannar, det finns alfahannar.

En alfahanne är bara alfahanne så länge han innehar rollen.
Folk här drar in begrepp som naturlig ledare, dominant ledare, mesar och coola snubbar, men då diskuterar ni andra begrepp än alfahanne.

Om man nödvändigtvis måste använda en rangtitel för djur på människor så är det förälder som ligger närmast som begrepp. Vill man dra det längre så är det en person med mycket makt eller social status.

Den enda anledningen jag kan tänka mig att varför folk vill dra in ett begrepp för djur på människor är för att det tycker att det är en cool titel.
"Se på mig, jag är alfahanne, jag är grym, stark, får alla kvinnor, frukta mig!!!".
Man skapar sig en sk. perfekt bild av vad en alfahanne är för att det ska vara en cool titel istället för att se på vad det egentligen är.

Källor:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_(biology)
http://www.freewebs.com/alphawolfsab...randvisual.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Gray_Wolf

(PS. En lampa är en ljuskälla.)
Citera
2010-03-21, 11:50
Bannlyst
Med all respekt för dina paralleller med vargarna, men det blir lite för mycket. Det finns givetvis paralleller till vargarna och uttrycket härstammar väl därifrån, men vi är inga vargar, det finns klara skillnader, så jag tror inte man ska dra parallellen fullt så långt. Men intressant diskussion anyway.
Citera
2010-03-21, 11:57
Medlem
Citat:
Med all respekt för dina paralleller med vargarna, men det blir lite för mycket. Det finns givetvis paralleller till vargarna och uttrycket härstammar väl därifrån, men vi är inga vargar, det finns klara skillnader, så jag tror inte man ska dra parallellen fullt så långt. Men intressant diskussion anyway.

Klart det finns klara skillnader. Men många här diskuterar den perfekta ledaren vilket är ett annat begrepp och har inget med begreppet alfahanne att göra.

Jag skriver det igen så att du inte missar:

Det finns inga naturliga alfahannar, det finns inga äkta alfahannar, det finns alfahannar.

En alfahanne är bara alfahanne så länge han innehar rollen.
Folk här drar in begrepp som naturlig ledare, dominant ledare, mesar och coola snubbar, men då diskuterar ni andra begrepp än alfahanne.

Om man nödvändigtvis måste använda en rangtitel för djur på människor så är det förälder som ligger närmast som begrepp. Vill man dra det längre så är det en person med mycket makt eller social status.

Den enda anledningen jag kan tänka mig att varför folk vill dra in ett begrepp för djur på människor är för att det tycker att det är en cool titel.
"Se på mig, jag är alfahanne, jag är grym, stark, får alla kvinnor, frukta mig!!!".
Man skapar sig en sk. perfekt bild av vad en alfahanne är för att det ska vara en cool titel istället för att se på vad det egentligen är.
Citera
2010-03-21, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SteveZissou
Jag har hög läsförståelse och jag förstår inte vad du menar med djurens alfahanne. Det finns typ 100 miljoner arter på jorden, tror du att alla alfahannar beter sig likadant? Eller att skiljer sig nämnvärt från människan ifråga om funktion?

En alfahanne är en hanne som lyckas bättre med att ligga med honor än andra hannar därför torde en mänsklig alfahanne vara exakt samma sak som en alfahanne inom andra djurarter med ungefär samma sexuella spel som människan.

Jag syftade på vargarnas alfahanne vilket diskuterats i tråden, och det är problematiskt att bara försöka applicera djurens beteende på människans eftersom människan är betydligt mer komplicerad och mångfacetterad som art.

Om du bara tror att alfahanne-begreppet hos människor handlar om sexuella bedrifter borde du bredda dina vyer, istället för att snacka om att andra är nonchalanta.
Citera
2010-03-21, 12:05
Bannlyst
Citat:
Det tycker jag definitivt att det har. Det är ju de utmärkande egenskaperna som utgör honom till den han är.
Citat:
Det finns inga naturliga alfahannar, det finns inga äkta alfahannar, det finns alfahannar
Så tycker jag inte heller att man kan säga. Klart det finns de som är äkta, alltså de riktiga, och de som försöker vara det.

Citat:
Eller så kanske du ska se det som det är, att man diskuterar alfas egenskaper, det som utmärker honom. Det är ju genom hans egenskaper som man kan urskilja honom.
Citera
2010-03-21, 12:14
Medlem
Citat:
Det tycker jag definitivt att det har. Det är ju de utmärkande egenskaperna som utgör honom till den han är.

Jag vet att texten var lång, men läs gärna det jag skrev om vargarna. Det är ingen glamorös titel, den är ganska lik titeln pappa i en människofamilj där familjen är intakt.

Citat:
Så tycker jag inte heller att man kan säga. Klart det finns de som är äkta, alltså de riktiga, och de som försöker vara det.

Igen, var får du den här informationen ifrån? Källa på det! Alfahanne och perfekta ledare är två skilda begrepp!

Citat:
Eller så kanske du ska se det som det är, att man diskuterar alfas egenskaper, det som utmärker honom. Det är ju genom hans egenskaper som man kan urskilja honom.

Det som utmärker alfahannen är hur de andra flockmedlemmarna behandlar honom.

Jag bygger mina slutsatser på fakta om vad en alfahanne är, varför drar du upp åsikter som egentligen beskriver något annat begrepp?
Citera
2010-03-21, 12:37
Bannlyst
Citat:
Igen, var får du den här informationen ifrån? Källa på det! Alfahanne och perfekta ledare är två skilda begrepp!
Jag vet att det är/kan vara olika saker, men en alfahanne är en perfekt ledare. Det är därför han kallas? Alfahanne.

Citat:
Det som utmärker alfahannen är hur de andra flockmedlemmarna behandlar honom.
Ja, och varför behandlar de honom som de gör, hur har de fått intryck av honom? Jo, pga hur han är, alltså hans personliga egenskaper. Det är de som utgör hans personlighet och därefter blir han behandlad. Precis som med alla andra. Har man inga man utmärkande egenskaper är man typ anonym.

Citat:
Jag bygger mina slutsatser på fakta om vad en alfahanne är, varför drar du upp åsikter som egentligen beskriver något annat begrepp?
Jag beskriver också min uppfattning om vad det är, men du verkar faktiskt dra det för många snäpp åt vargens håll. Det finns flera klockrena beskrivingar i tråden som jag tycker passar mycket bättre än vargparallelellen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in