Tja, "alfahanne" är ett begrepp som jag upplever som väldigt vanligt här på flashback. Jag gjorde en sökning i relationer och samlevnad och fick upp några hundra trådar, dock ingen som behandlar fenomenet som sådant. Det tänkte jag göra här.
Jag vet inte exakt vad folk menar när de drar till med detta fantastiska begrepp. Jag antar att det är en anspelning på polygama flockdjur där en hanne är dominant och får ligga med samtliga honor genom att hålla övriga hannar i schack.
I vad fall har jag svårt att se varför någon skulle vilja eftersträva detta förnäma epitet. I min relation mot det motsatta könet vill jag bli utmanad. I grupper föredrar jag dynamik baserad på balans snarare än dominans. Bor man i en någorlunda befolkad del av världen är det visserligen inte särskilt svårt att omge sig med vänner och flickor man kan dominera, men hur roligt vore det egentligen?
Så det jag undrar är väl egentligen, är det verkligen det här som åsyftas med alfahanne? Vad är det som är attraktivt med att basera sin sociala interaktion med andra på dominans? Varför vill ni själva vara alfahannar och varför tror ni att andra vill vara det?
En diskussion om män, för män. Kvinnfolk göre sig alltså icke besvär

Om de inte verkligen vill då, vill säga.