2010-03-16, 15:22
Medlem
Tja, "alfahanne" är ett begrepp som jag upplever som väldigt vanligt här på flashback. Jag gjorde en sökning i relationer och samlevnad och fick upp några hundra trådar, dock ingen som behandlar fenomenet som sådant. Det tänkte jag göra här.

Jag vet inte exakt vad folk menar när de drar till med detta fantastiska begrepp. Jag antar att det är en anspelning på polygama flockdjur där en hanne är dominant och får ligga med samtliga honor genom att hålla övriga hannar i schack.

I vad fall har jag svårt att se varför någon skulle vilja eftersträva detta förnäma epitet. I min relation mot det motsatta könet vill jag bli utmanad. I grupper föredrar jag dynamik baserad på balans snarare än dominans. Bor man i en någorlunda befolkad del av världen är det visserligen inte särskilt svårt att omge sig med vänner och flickor man kan dominera, men hur roligt vore det egentligen?

Så det jag undrar är väl egentligen, är det verkligen det här som åsyftas med alfahanne? Vad är det som är attraktivt med att basera sin sociala interaktion med andra på dominans? Varför vill ni själva vara alfahannar och varför tror ni att andra vill vara det?

En diskussion om män, för män. Kvinnfolk göre sig alltså icke besvär Om de inte verkligen vill då, vill säga.
Citera
2010-03-16, 15:28
Medlem
Alfahannar är attraktiva och alla vill vara attraktiva.

End of thread.

edit*

* Men för att tilläga något, så är ju en man som har flera kvinnor en utmaning för andra kvinnor i den bemärkelsen, att hon vill veta ifall han är stark nog att kunna äga henne. (eller konkurrera ut dem andra honorna)

Brudar ger brudar.
Senast redigerad av wander 2010-03-16 kl. 15:31.
Citera
2010-03-16, 15:29
Bannlyst
Det finns två typer av alfahannar.

Äkta och oäkta.

En äkta alfahanne jobbar i skogen, käkar havregrynsgröt, vinner över alla i armbrytning och ynglar av sig välskapta avkommor i parti och minut.

En oäkta är vanligtvis en liten terrierliknande pryl i svart skinnjacka och BMW vilken ynglar av sig ungjävlar som får svart skäggstubb redan vid nio års ålder.

Den ena vill vara alfahanne. Den andre ÄR alfahanne.
Citera
2010-03-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealBad
Det finns två typer av alfahannar.

Äkta och oäkta.

En äkta alfahanne jobbar i skogen, käkar havregrynsgröt, vinner över alla i armbrytning och ynglar av sig välskapta avkommor i parti och minut.

En oäkta är vanligtvis en liten terrierliknande pryl i svart skinnjacka och BMW vilken ynglar av sig ungjävlar som får svart skäggstubb redan vid nio års ålder.

Den ena vill vara alfahanne. Den andre ÄR alfahanne.

Alltså inte för att glida in på alla trådar om "rasism" som haglat idag, men en äkta alfahanne är en Hederlig svensk, och en oäkta är en kebab turk ? fatta jag det rätt då..
Citera
2010-03-16, 15:34
Medlem
ni-ar-fjortisars avatar
Alfahane har inget att göra med livsstil. Det är ett state-of-mind. Man står högst i hierarkin och leder.
Det finns en hierarki i alla grupper, osynlig eller synlig.
Citera
2010-03-16, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Alfahannar är attraktiva och alla vill vara attraktiva.

End of thread.

edit*

* Men för att tilläga något, så är ju en man som har flera kvinnor en utmaning för andra kvinnor i den bemärkelsen, att hon vill veta ifall han är stark nog att kunna äga henne. (eller konkurrera ut dem andra honorna)

Brudar ger brudar.

Nu är det ju inte särskilt svårt att få ligga om det är det man vill. Det finns en uppsjö välfungerande nischer med olika för- och nackdelar. Mycket möjligt att brudar ger brudar, men flertalet är ganska lätta att prata omkull i vilket fall som helst.

Om alfahannar är attraktiva så är alltså självskärande emokillar alfahannar för de går hem hos självskärande emotjejer?
Citera
2010-03-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ni-ar-fjortisar
Alfahane har inget att göra med livsstil. Det är ett state-of-mind. Man står högst i hierarkin och leder.
Det finns en hierarki i alla grupper, osynlig eller synlig.

Ja fast grupphierarki kan ju vara hierarkisk i olika grad. Efter att ha flyttat runt lite grann och hamnat i olika grupper har jag i vart fall sett en tydlig skillnad i hur dominerade umgängeskretsar har varit av individer. I vissa fall har det varit några som tog plats och andra som agerade hackkycklingar och där bröt man grovt mot de sociala reglerna om man skämtade för elakt om de som stod högst i kurs. I andra fall har ingen kunnat hugga mot någon utan att få svar på tal, och prestigelösheten har varit närmast total. Givet att man kan påverka hur man vill ha det genom sitt val av umgänge, varför föredrar folk dominanslogiken?
Citera
2010-03-16, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unimaginative
Om alfahannar är attraktiva så är alltså självskärande emokillar alfahannar för de går hem hos självskärande emotjejer?

Nä, det är ju inga riktiga kvinnor. Jag som man vill ha en stark kvinna att föra vidare mina gener med, inte att hon ska hålla på och skära sig om dagarna, lika barn leker bäst heter det.
Citera
2010-03-16, 15:47
Medlem
kattburgares avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfahane
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Alfahannen är den dominerande hanne som är ledare för en djurflock. Vargflockar har till exempel oftast en alfahanne. I Djungelboken är Akela alfahanne. En alfahanne är högst i rang, och djur under den rangen kämpar oftast för att försöka få ledaren på fall och ta hans plats, ifall denne lett flocken dåligt.

Alfahannen är ofta muskulös och visar sig ofta vara dominant i en grupp.
Skulle vara kul att se vad en utomstående hade skrivit i en motsvarande artikel om människorasen. Jag tror att artikeln hade varit påfallande lik den ovanstående. Inte mycket mer att tillägga.
Citera
2010-03-16, 15:50
Medlem
Enzymes avatar
En äkta alfahanne är det utan att veta om det.
I alla fall så är han nog inte besatt av tanken 24/7 eller besatt av begreppet som sådant
Lite psykopatvarning på att medvetet tänka manipulativt om gruppens hierarki och vem som är ledaren etc Detta kan vara ett bevis på att man är antisocial och har ett outvecklat/trubbigt känsloregister

Man blir ju trött på folk som tror att de kan höja sin sociala status med hjälp av några simpla trick de läst i en sketen pocketbok. De som är mest intresserade av detta begrepp är nog ofta de som är jävligt långt från att va sk alfahannar.
Citera
2010-03-16, 15:50
Medlem
Dalailamas avatar
För mig är en alfahane någon som har en aura av respekt runt sig. Någon som andra automatiskt samlas kring, någon som alltid är i centrum trots att han inte gör så mycket väsen av sig.

Alfahanen är väluppfostrad, artig och trevlig men står samtidigt upp för sig själv och räds inte konflikter i skarpt läge.
Citera
2010-03-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Nä, det är ju inga riktiga kvinnor. Jag som man vill ha en stark kvinna att föra vidare mina gener med, inte att hon ska hålla på och skära sig om dagarna, lika barn leker bäst heter det.

Då antar jag att alfahanne betyder en man som mer eller mindre följer det klassiska machoidealet (beskyddande, stark, rationell, dominant, etc) och ser som "riktiga" kvinnor de som överlag följer det lite mer klassiska kvinnoidealet (lyhörd, emotionell, gillar omvårdnad, tar hand som sitt yttre). Tjej som gillar presenter och komplimanger, kille som "står på sig" och skyr allt vad vekhet heter. Men hur tänker du dig att kvinnan som attraheras av idealet skulle vara stark? Genom att hon beter sig som en hysterika om ingen sätter gränser, och därför "kräver" en handlingskraftig man?

Hur ser alfahannen på sin relation till andra män (alltså manliga vänner)? Är det dominans som gäller där med?

edit: meh, börjar bli lite väl likt "the perfect relationship"-tråden. Tanken är ju dock att detta enbart ska belysa alfahanne som begrepp och dess eventuella attraktion, men det blir såklart lite snarlikt iom det är ett alfahanne-ideal som lyfts fram i "den där andra" tråden.
Senast redigerad av Unimaginative 2010-03-16 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in