2010-03-16, 11:54
Medlem
En intressant twist på det här är: Låt säga samma scenario, fast Achmed nu heter Ronald, kommer från USA(Eller något annat i-land) och är jude.

Skulle den här diskussionen ens äga rum? Skulle man tycka samma sak, etc?
Citera
2010-03-16, 11:57
Medlem
Dogdylans avatar
1. Ahmed flydde från Iran till Sverige – Eftersom jag inte tycker att Sverige skall ta emot några flyktingar borde inte denna man ha fått sätta sin fot i Sverige.

2. Ahmed har bott 15 år i Sverige men talar ingen svenska, och celebrerar sitt iranska arv, han är muslim och hans fru går hemma i slöja och arbetar inte – Den svenska välfärdsstaten kräver att båda arbetar och en städarlön kan knappast försörja dem. Ahmed är alltså ovillig att assimileras och anpassa sig till det svenska samhället. Det är ett ännu starkare argument till varför denne berikare skall sättas på första plan hem till Persiska viken.

3. Ahmed jobbar 80 timmar i veckan – även om detta mot förmodan var lagligt så skulle ingen annan människa mäkta med ett sådant arbete eftersom det innebär att man arbetar 16 timmar om dagen. Det ett oresonligt antagande att det finns någon som Ahmed som klarar av en sådan arbetsbörda. Om fler var som Ahmed och hans fru så skulle det vara ett kriterium för att fler skulle tvingas arbeta 16 timmar om dagen för att vi skulle klara välfärden. Sedan är det naturligtivs en svensk som behöver det där jobbet som nu denne lyckosökare har tagit. Ahmed behövs helt enkelt inte. Sedan undrar ju en annan hur hans fru skall fixa med sin pensionen - det blir fattigpension för henne och det blir vi vita kristna svenskar som får betala för denna beslöjade arbetskygga individ.

4. Om Ahmed är muslim, inte kan svenska och firar sina traditioner – hur i helvete kan han då ”kulturellt” acceptera våra svenska lagar. Han kanske inte bryter mot dem – men så fort denna bananskalle får sin chans skulle han aktivt rösta för att förändra samhället i en muslimsk eller persisk inriktning. Det skulle vara irrationellt annars.

Är Ahmed integrerad i Svenska samhället?
Absolut inte och han skulle inte vara här från början. Möjligen skulle han kunna få bo i ett flyktingläger utanför Europa som vaktas av Europiska soldater.

Om inte vad är han då?
Han är en iransk-muslimsk lyckosökare som inte har i Sverige att göra.

Borde Ahmed få vara i Sverige och få bo här eller borde han sickas tillbaka till Iran?
Ahmed skall deporteras tillbaka eftersom han från början inte skulle ges tillträde till Sverige eller Europa.
Senast redigerad av Dogdylan 2010-03-16 kl. 12:05.
Citera
2010-03-16, 11:57
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
En intressant twist på det här är: Låt säga samma scenario, fast Achmed nu heter Ronald, kommer från USA(Eller något annat i-land) och är jude.

Ja men vi får väl vara lite realistiska också? Hur många medborgare i USA kommer hit för att städa?
Citera
2010-03-16, 11:58
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:

Ja, samma sak gäller för amerikaner och speciellt för judar. Hade jag fått bestämma så skulle inte icke-kristna kunna få PUT i Sverige.
Senast redigerad av Dogdylan 2010-03-16 kl. 12:08.
Citera
2010-03-16, 11:58
Medlem
Grandmaster-Ms avatar
Citat:

En jude? Då skulle han helst inte få komma innanför gränsen. Judar klarar vi oss utan i Sverige.
Citera
2010-03-16, 12:00
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Achmed hör inte hemma i västerlandet och definitivt inte i nordiska Sverige. Punkt slut.

Sedan kan man respektera att han gör rätt för sig ekonomiskt etc. men han är fortfarande inte svensk.

Vad måste han göra för att vara Svensk och få stanna här då? Bättre motiveringar än han är inte svensk hade varit bra. Jag lyssnar på amerikansk musik, ser på amerikanska filmer, ser på amerikanska tv serier jag firar väll högtider då och då men är inte kristen och gör det inte av kristna anledningar utan mest för man träffar släkt och vänner om detta sedan är under påsk eller om det varit i februari bryr jag mig i princip inte om. Är jag heller inte svensk då och borde sickas ut från Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Så det enda Ahmed har gjort här är att städa.

Har han PUT? Är han medborgare?

Jag lämnade medvetet ute den informationen eftersom jag vill att människor skall bedöma Ahmed för vem han är och vad han har gjort och inte för vilka eventuella papper han har.
Citera
2010-03-16, 12:01
Medlem
Pushtigbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Per definition menas integrerad att man tar del av den svenska kulturen, språket och normerna. Ahmed har inte gjort något av detta. Därför är han inget annat än arbetskraftsinvandring.

Nej, du tänker på ordet "assimilerad" nu.
Enligt TS beskrivning om "Ahmed" så är han integrerad i samhället...
Senast redigerad av Pushtigban 2010-03-16 kl. 12:04.
Citera
2010-03-16, 12:07
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pushtigban
Nej, du tänker på ordet "assimilerad" nu.
Enligt TS beskrivning om "Ahmed" så är han integrerad i samhället...

Jag har alltid undrat vad som menas med integrering. Kan du förklara det för oss?
Citera
2010-03-16, 12:11
Medlem
Jag är inte säker på om integration kräver någon kunskap i landets språk, men annars verkar denne person följa definitionen av integrerad.
Citera
2010-03-16, 12:12
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
1. Ahmed flydde från Iran till Sverige – Eftersom jag inte tycker att Sverige skall ta emot några flyktingar borde inte denna man ha fått sätta sin fot i Sverige.

2. Ahmed har bott 15 år i Sverige men talar ingen svenska, och celebrerar sitt iranska arv, han är muslim och hans fru går hemma i slöja och arbetar inte – Den svenska välfärdsstaten kräver att båda arbetar och en städarlön kan knappast försörja dem. Ahmed är alltså ovillig att assimileras och anpassa sig till det svenska samhället. Det är ett ännu starkare argument till varför denne berikare skall sättas på första plan hem till Persiska viken.

3. Ahmed jobbar 80 timmar i veckan – även om detta mot förmodan var lagligt så skulle ingen annan människa mäkta med ett sådant arbete eftersom det innebär att man arbetar 16 timmar om dagen. Det ett oresonligt antagande att det finns någon som Ahmed som klarar av en sådan arbetsbörda. Om fler var som Ahmed och hans fru så skulle det vara ett kriterium för att fler skulle tvingas arbeta 16 timmar om dagen för att vi skulle klara välfärden. Sedan är det naturligtivs en svensk som behöver det där jobbet som nu denne lyckosökare har tagit. Ahmed behövs helt enkelt inte. Sedan undrar ju en annan hur hans fru skall fixa med sin pensionen - det blir fattigpension för henne och det blir vi vita kristna svenskar som får betala för denna beslöjade arbetskygga individ.

4. Om Ahmed är muslim, inte kan svenska och firar sina traditioner – hur i helvete kan han då ”kulturellt” acceptera våra svenska lagar. Han kanske inte bryter mot dem – men så fort denna bananskalle får sin chans skulle han aktivt rösta för att förändra samhället i en muslimsk eller persisk inriktning. Det skulle vara irrationellt annars.

2 Hans städarlön försörjer dem de har inga höga utgifter ingen bil, inga barn och bor i en billig lägenhet.

3 Ahmed har fortfarande jobbat i hoppa tillräkligt för att Sverige skall gå med plus även om hans fru får fattigpension.

4 Sluta bestämma vad min fiktiva person skall rösta på

Borde vi slänga ut alla kristna med? Jag är inte kristen eller firar kristna högtider för de är kristna och jag delar inte tanken om den svenska välfärdstaten och många av våra lagar och om jag kunde skulle jag förändra samhället drastiskt till ett klassiskt liberalt samhälle. Vad skall vi göra med mig?
Citera
2010-03-16, 12:12
Medlem
DRPOEs avatar
Bra skrivet.

Ahmed är en bra snubbe. Han tar ansvar och beter sig på ett juste sätt.

Han är inte integrerad, detta är inte konstigt eftersom han inte lägger någon effort på att bli integrerad.

Han agerar mer som en gästarbetare, då vi har väldigt hög arbetslöshet och han inte utför något kvalificerat arbete som eftersökts, så är han ingalunda oersättlig.

Om Ahmed borde få vara här?
Svår fråga. Det är alltid enkelt att bara säga att man skall slänga ut folk, men det är inte så lätt att göra, särskillt inte liknande människor man träffar. Dom har sina livsöden, sin rädsla.
Att ta beslutet att fly till en okänd miljö är nog inget som är lätt.

När jag läser din text, så ställer jag mig frågan, finns det verkligen inget land närmare iran, som lämpar sig bättre? Där kulturkrocken inte behöver vara så enormt stor?
Där folk har mer förståelse för slöja, bönetimme etc etc etc? Där man kan få jobb som även kräver den sociala/kulturella tuning som krävs för jobb där man mer interagerar och skall känna av en motpart/säljare/köpare.

Vad händer när Ahmed skaffar barn och dessa upptäcker att dom med sin kulturella bakgrund fötts/fostrats in i en grupp som ses annorlunda och avvikande och som med svenska ögon mätt också defacto är det?
Börjar dom bränna bilar?
Slår dom sönder saker i skolan?

jag tror inte på det multikulturella samhället, lite har jag sett som fått mig att ändra den åsikten.
Detta betyder inte att jag inte känner för Ahmed, eller inte tycker det är ok att hjälpa.
Jag är bara inte på något vis övertygad om att det är bra att han bor här.
Citera
2010-03-16, 12:13
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Man kan resonera som så att Achmed sköter sig och har då rätt att upprätthålla sig här eller rätt att stanna, men då måste man komma ihåg att om man ger Achmed rätten att stanna, så ger man även Muhammed och Selim och x antal andra araber och negrer rätt att stanna. Rent statistiskt och faktiskt, så kommer dessa Muhammeds och Selims med stor sannolikhet begå sextrackasserier, våldtäkter, våld mot oskyldiga, leva på socialbidrag och hänge sig åt annan typisk mångkulturell verksamhet.

Man kan ju inte ge enbart Achmed rätt att stanna utan att även ge hans mörka kusin Muhammed rätt att stanna och då måste man komma till en slutsats, antingen bägge eller ingen. Ur det svenska folkets intresse sett så blir det mindre utav kriminalitet, bidragsparasitism och andra invandrarrelaterade problem om inte låter samtliga ur Achmeds folkgrupp få PUT i Sverige.

Man måste rådfråga sig själv, vad är viktigast? Det svenska folkets välmående eller Achmeds?

Ty dessa intressen står otvivelaktigt på kollisionskurs.

Den ena sidan i debatten värnar om svenskens välmående medans den andra värnar om Achmeds.
Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2010-03-16 kl. 12:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in