2010-03-16, 11:26
Medlem
Orzions avatar
Ahmed flydde från Iran för lite mer än 15 år sedan. Efter ett tag kom han till Sverige och flyttade in hos sin bror. När han gjort sig hemstad 2 veckor senare började han söka jobb och efter 1 månad fick han jobb som städare på företag som städar olika kontorslokaler och efter ytterligare 1 månad flyttade han och hans fru till en liten lägenhet i rosengård.

Idag 15 år senare jobbar Ahmed fortfarande på städbolaget. Han kan i princip ingen Svenska förutom några lätta fraser. Han ser på Iransk TV, lyssnar på Iransk musik och firar Iranska högtider. Några svenska högtider har han aldrig brytt sig om. Han har däremot förhandlat med sin arbetsgivare och denna var glad att ge han ledig för de Islamska högtiderna så jobbade han på de svenska (kristna) istället vilket chefen älskade eftersom det alltid var extremt svårt att få människor att jobba vid Jul och Påsk. Ahmed är även djupt troende muslim och ber 5 gånger om dagen. Chefen gick med på att ge Ahmed två 15 minuters raster för att be, en på förmiddagen och en på eftermiddagen om Ahmed förkortade sin lunch från 1 timme till 30 min vilket Ahmed tyckte var en bra idé.

Ahmed har aldrig brutit mot några Svenska lagar inte ens laddat ner en fil olagligt eftersom hans egna värderingar stämmer överens med de Svenska lagarna om vad som är rätt eller fel. Hans fru är hemmafru och har slöja på sig. Båda älskar varandra och frun bär slöja av helt fri vilja då hon anser att hon borde det enligt muslimsk tro.

Ahmed har aldrig tagit emot en enda krona av staten i bidrag utan skött allting själv. Han dricker inte alkohol eller röker och han har inte haft några hälsoproblem och behövt uppsöka sjukvård utom för 5 år sedan när hans blindtarm gick sönder. Han tar bussen till jobbet varje morgon och äger ingen bil hans mesta tid går åt till att jobba då han ofta jobbar dubbelt så att han kan försörja sig själv och sin fru samt sicka tillbaka pengar till sina släktingar i Iran.

Diskussionsunderlaget är då utifrån denna fiktiva historia om Ahmed.

Vad Tycker ni om Ahmed?
Är Ahmed integrerad i Svenska samhället? Om inte vad är han då?
Borde Ahmed få vara i Sverige och få bo här eller borde han sickas tillbaka till Iran?
Citera
2010-03-16, 11:27
Medlem
vilsenYnglings avatar
Du beskriver hur han absolut inte är integrerad och ställer frågan om han är integrerad. Varför? Provokativ dumhet? Jag tycker Ahmed verkar vara en jävligt egocentrisk människa som lyckats leva och arbeta femton år i ett land och inte lärt sig mer än några fraser av språket eller dess kultur. Han är dock en bra människa som sköter sitt och tar hand om det egna. Han bör skickas tillbaka eftersom han varken är svensk etniskt eller kulturellt, och borde inte ha några problem med det då han lever i sin egna lilla iranska bubbla här i Sverige.
Senast redigerad av vilsenYngling 2010-03-16 kl. 11:31.
Citera
2010-03-16, 11:30
Medlem
Per definition menas integrerad att man tar del av den svenska kulturen, språket och normerna. Ahmed har inte gjort något av detta. Därför är han inget annat än arbetskraftsinvandring.
Citera
2010-03-16, 11:36
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilsenYngling
Du beskriver hur han absolut inte är integrerad och ställer frågan om han är integrerad. Varför? Provokativ dumhet? Jag tycker Ahmed verkar vara en jävligt egocentrisk människa som lyckats leva och arbeta femton år i ett land och inte lärt sig mer än några fraser av språket eller dess kultur. Han är dock en bra människa som sköter sitt och tar hand om det egna. Han bör skickas tillbaka eftersom han varken är svensk etniskt eller kulturellt, och borde inte ha några problem med det då han lever i sin egna lilla iranska bubbla här i Sverige.

Frågan är kopplad till om han borde få stanna och skall inte ses som helt enskild. Ahmed följer alla svenska lagar han betalar skatt tar inga bidrag och är en stor ekonomisk nytta för Sverige. Min fråga är därför om detta räcker för att vara ”svensk” och få bo i Sverige? Om Ahmed lär sig Svenska är det någon skillnad då? Måste han bli Kristen och dansa små grodorna runt midsommarstången för att få vara svensk och ha rätt att stanna i Sverige?
Citera
2010-03-16, 11:36
Medlem
Grandmaster-Ms avatar
Svensk kan man aldrig bli om man inte är född här Och även då måste man ha rätt gener för att få kalla sig svensk, alltså svenska föräldrar som i sin tur hade svenska föräldrar osv. (Undantaget är förstås de svenskar som råkar befinna sig utomlands när de föder, då blir knappast ungen svartskalle, heh)
Citera
2010-03-16, 11:39
Medlem
IQzeagulls avatar
UT MED HONOM NUUUU ! Grrrrrr, Arrrrrrrghhhh !

Nävars, det finns nog väldigt många som borde skickas hem före denne Ahmed i sådana fall. Låtgå för att han inte valt att anpassa sig men han ligger i alla fall inte samhället till last.
Citera
2010-03-16, 11:39
Medlem
Tja.. Om han följer alla svenska lagar och inte påtvingar alla att följa hans värderingar, samt sköter sig själv så kan man väl säga att han är precis som mig, en svensk, fast med olika religiösa värderingar.

Jag firar inte någon högtid alls, jag är visserligen inte religiös heller. Jag kan väl det svenska språket också, vilket är en skillnad.
Citera
2010-03-16, 11:40
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster-M
Svensk kan man aldrig bli om man inte är född här Och även då måste man ha rätt gener för att få kalla sig svensk, alltså svenska föräldrar som i sin tur hade svenska föräldrar osv. (Undantaget är förstås de svenskar som råkar befinna sig utomlands när de föder, då blir knappast ungen svartskalle, heh)

Hur många generationer måste man då gå tillbaka? Går jag tillräkligt långt tillbaka på min mammas sida som kommer från Skåne blir min släkt danskar då Danmark ägde Skåne är jag fortfarande svensk?
Citera
2010-03-16, 11:45
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Tja.. Om han följer alla svenska lagar och inte påtvingar alla att följa hans värderingar, samt sköter sig själv så kan man väl säga att han är precis som mig, en svensk, fast med olika religiösa värderingar.

Jag firar inte någon högtid alls, jag är visserligen inte religiös heller. Jag kan väl det svenska språket också, vilket är en skillnad.

Anledningen till att han inte lärt sig det svenska språket är inte att han är lat eller inte vill utan det har helt enkelt inte blivit så. På jobbet pratar han nästan aldrig med någon utan jobbar på och på rasterna ber han som sagt så han träffar inte många arbetskamrater att prata med. Eftersom han jobbar hela dagarna för att kunna försörja sin familj har han heller ingen tid över till att plugga svenska han har dock lärt sig så mycket att han kan gå och handla etc Men eftersom han aldrig behövt kunna svenska till något och nästan aldrig hör någon prata svenska har han heller inte lärt sig det.
Citera
2010-03-16, 11:46
Medlem
slemmigsnigels avatar
Achmed hör inte hemma i västerlandet och definitivt inte i nordiska Sverige. Punkt slut.

Sedan kan man respektera att han gör rätt för sig ekonomiskt etc. men han är fortfarande inte svensk.
Citera
2010-03-16, 11:48
Medlem
Grandmaster-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Hur många generationer måste man då gå tillbaka? Går jag tillräkligt långt tillbaka på min mammas sida som kommer från Skåne blir min släkt danskar då Danmark ägde Skåne är jag fortfarande svensk?

7 generationer, så länge måste ens släkt ha varit bosatt i Sverige. Ursprunget är inte så viktigt, om det handlar om folk från norden, liksom Norge, Danmark osv. Till viss del västeuropa.

Jag respekterar varje hederlig vit individ, som är väl integrerad i Sverige och talar svenska bra. Dock om han har annat ursprung så är han inte svensk, även om han kom från Tyskland vid 5 års ålder.
Citera
2010-03-16, 11:48
Medlem
MoLoKs avatar
Så det enda Ahmed har gjort här är att städa.

Har han PUT? Är han medborgare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in