efter skummat igenom tråden ser jag en hel del som är bra saker att tänka på, som att en racer som körts på ett par år slits. Om du ska köpa begagnat så se till att kolla igenom den ordentligt, kolla nav, vevlager, vxl, fråga när kassetten, kedjan och drevet byttes senast. Dom slits relativt fort och för det mest samtídigt så att bara byta en sak blir nästan aldrig bra. Du kan testa om det är slitet genom att ta en liten sträcka och trycka på som fan när du cyklar, testa lite olika växlar och trycka på som fan, då ska den inte ge någon tendens till att kugga över (byta växel). Sen att ställa in cykeln med diverse mått är självklart väldigt skönt, men börja med sadeln, sen kan du byta ut styre och steamet.
cykelskor tycker jag du ska lägga från 1000 kr och uppåt, allt annat är så mjukt och dåliga sulor på...
Kläderna kan du hitta ganska bra priser på, om du bor i stockholms området eller göteborg så kolla in Stadium barkarby eller sergel i stockholm, i gbg sisjön. Dom släppte en soc serie på kläderna iår som är helt okej och ungefär hälften av de andra priserna på kläderna. Kläderna du bör ha är cykelbyxa, ev en vindstop byxa, regnjacka/vindjacka, en cykeltröjja. Sen kan det vara bra att vara beredd på att köpa överdrag till skorna, det är ingen höjdare att köra 30/15 mil i blöta skor om det regnar...
en hjälm är klart du ska köpa nytt! kostar från 800 till 2000 kr, bara att testa vilken som sitter bra!
låter som en väldigt spontan ide det här, tänk att som många andra säger, hela vättern ska du ha minst 100 mil i benen innan. Halva brukar vara en bra start för de flesta, på vättern runts hemsida så står det att dom som kommer imål under 5 timmar får ett extra pris, (snitt fart på 30 km/h)då vet du vad du har framför dig...
Om du vill ha tips om begagnade cyklar eller något annat så PM mig så hjälper jag dig gärna!