2011-04-07, 18:20
Medlem
frankensteins avatar
Någon som kan tipsa om någon bra cykelaffär i Malmö med omnejd?
Citera
2011-04-07, 18:25
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Någon som kan tipsa om någon bra cykelaffär i Malmö med omnejd?

ProBike är den bästa i Malmö. Trevlig och kunnig personal. De har precis flyttat till Lundavägen.
Cykelcity är den bästa i Lund.
Undvik Fridhems Cyklar. Idioter som jobbar där, okunniga och otrevliga.

Jag har aldrig varit på Höllvikens Cykel men vad jag har förstått är de bra.

Nu förutsatte jag att det är en racer du är ute efter. Ska du bara ha en vardagshoj finns det massvis av andra butiker som säkert räcker till.
Citera
2011-04-07, 19:06
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
ProBike är den bästa i Malmö. Trevlig och kunnig personal. De har precis flyttat till Lundavägen.
Cykelcity är den bästa i Lund.
Undvik Fridhems Cyklar. Idioter som jobbar där, okunniga och otrevliga.

Jag har aldrig varit på Höllvikens Cykel men vad jag har förstått är de bra.

Nu förutsatte jag att det är en racer du är ute efter. Ska du bara ha en vardagshoj finns det massvis av andra butiker som säkert räcker till.

Jo, det är en racer jag är ute efter. Tack ska du ha för tipsen!

Har ett par "idiot-frågor" till.

De här skorna som man ska ha, för att "klicka" på pedalen. Passar alla skor alla fästen?

Funkar en Crescent Valkenburg för att motionscykla 3-4 mil i veckan eller ska man satsa på något med växlar? Eller är det onödigt för en hobbymotionär?
Senast redigerad av frankenstein 2011-04-07 kl. 19:35.
Citera
2011-04-07, 22:19
Medlem
fixiefyllas avatar
Du kommer nog ledsna på valkenburgen (som dessutom väl är rätt tung och med tråkig geometri?) om det ska vara för motionerande. Har man väl tjusats av farten så är det lite tråkigt med enväxlat sen. 3-4 mil går fortare än man tror
Till vardags är det dock smidigt, inte så mycket som kan bråka på dem.

Om skor och fästen så fungerar oftast både mtb & racerpedaler med racerskor men inte racerpedaler med mtbskor - är olika hål för klossarna som hör till pedalerna. Olika märkens klossar och pedaler samsas inte. Men det där har cykelbutiken koll på. Prova cykelskor är ju att rekommendera, storlekarna är inte helt sällan lite konstiga.

Angående ProBike, http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=7795 personligen har jag ingen erfarenhet av dem.
Citera
2011-04-07, 22:32
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fixiefylla

Angående ProBike, http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=7795 personligen har jag ingen erfarenhet av dem.

De är nog inga vänner av fixietrenden. Det kan jag nog instämma i. De är lite mer old school av sig.

@Frankenstein
Affären hjälper dig med att välja skor och fixar rätt pedaler och klossar. De visar hur det fungerar om du frågar.

Är du beredd att lägga lite pengar tycker jag attt du ska göra det istället för att köra på en Valkenburg. Ju mer bättre cykel du har desto roligare kommer du att tycka att det är.
Citera
2011-04-07, 23:35
Medlem
efter skummat igenom tråden ser jag en hel del som är bra saker att tänka på, som att en racer som körts på ett par år slits. Om du ska köpa begagnat så se till att kolla igenom den ordentligt, kolla nav, vevlager, vxl, fråga när kassetten, kedjan och drevet byttes senast. Dom slits relativt fort och för det mest samtídigt så att bara byta en sak blir nästan aldrig bra. Du kan testa om det är slitet genom att ta en liten sträcka och trycka på som fan när du cyklar, testa lite olika växlar och trycka på som fan, då ska den inte ge någon tendens till att kugga över (byta växel). Sen att ställa in cykeln med diverse mått är självklart väldigt skönt, men börja med sadeln, sen kan du byta ut styre och steamet.

cykelskor tycker jag du ska lägga från 1000 kr och uppåt, allt annat är så mjukt och dåliga sulor på...

Kläderna kan du hitta ganska bra priser på, om du bor i stockholms området eller göteborg så kolla in Stadium barkarby eller sergel i stockholm, i gbg sisjön. Dom släppte en soc serie på kläderna iår som är helt okej och ungefär hälften av de andra priserna på kläderna. Kläderna du bör ha är cykelbyxa, ev en vindstop byxa, regnjacka/vindjacka, en cykeltröjja. Sen kan det vara bra att vara beredd på att köpa överdrag till skorna, det är ingen höjdare att köra 30/15 mil i blöta skor om det regnar...

en hjälm är klart du ska köpa nytt! kostar från 800 till 2000 kr, bara att testa vilken som sitter bra!

låter som en väldigt spontan ide det här, tänk att som många andra säger, hela vättern ska du ha minst 100 mil i benen innan. Halva brukar vara en bra start för de flesta, på vättern runts hemsida så står det att dom som kommer imål under 5 timmar får ett extra pris, (snitt fart på 30 km/h)då vet du vad du har framför dig...

Om du vill ha tips om begagnade cyklar eller något annat så PM mig så hjälper jag dig gärna!
Citera
2011-04-07, 23:48
Medlem
Qanders avatar
Är man ny på cykel och ska köra Vätternrundan så behöver man inte lägga ner fasansfullt mycket pengar på utrustning, en aluminium hoj för 10000 kommer man långt på. Det viktigaste är att den passar och är rätt inställd, och att all övrig utrustning passar och är inkörd.

Sen lite off topic, träna ordentligt innan, gärna 100+ mil under vintern/våren. Runt tar sig de flesta på mindre förbredelser, men då får man räkna med att det kan bli en obehalig upplevelse.
Citera
2011-04-08, 13:59
Medlem
frankensteins avatar
Okej, då hoppar jag Valkenburg. Hade tänkt lägga mellan 7000-8000. Känns som att man kan få en bra nybörjarcykel för det eller?
Citera
2011-04-08, 14:18
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragge1448

låter som en väldigt spontan ide det här, tänk att som många andra säger, hela vättern ska du ha minst 100 mil i benen innan. Halva brukar vara en bra start för de flesta, på vättern runts hemsida så står det att dom som kommer imål under 5 timmar får ett extra pris, (snitt fart på 30 km/h)då vet du vad du har framför dig...

Om du vill ha tips om begagnade cyklar eller något annat så PM mig så hjälper jag dig gärna!

Jag hoppas att det där extra priset är väl tilltaget för det har aldrig inträffat att någon har kört under fem timmar. Det skulle innebära en snitthastighet på 60km/h och den personen bör satsa på en proffskarriär, inte på att köra Vättern. Det är inte tio timmar du menar?

Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Okej, då hoppar jag Valkenburg. Hade tänkt lägga mellan 7000-8000. Känns som att man kan få en bra nybörjarcykel för det eller?

Det tycker jag. Sedan får du tänka 3000-5000 i skor, kläder, hjälm, cykeldator och andra småprylar.
Citera
2011-04-08, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag hoppas att det där extra priset är väl tilltaget för det har aldrig inträffat att någon har kört under fem timmar. Det skulle innebära en snitthastighet på 60km/h och den personen bör satsa på en proffskarriär, inte på att köra Vättern. Det är inte tio timmar du menar?

hade halv vättern i tanken där faktiskt då blir snittfarten 30 km/h. Något sånt pris tror jag dom inte har i riktiga rundan. De som kör i sub 9 klassen (hög tempo klassen) går i mål på mellan 7-9 timmar på riktiga vättern
Citera
2011-06-21, 21:06
Medlem
Tempostyren är inte tillåtna på rundan.

Jag cyklade runt på 11.21 i birkenstock , skor är ju att rekommendera men det funkar utan med. Se bara till att sulan är styv.
Citera
2011-08-01, 17:38
Medlem
Grobbelaars avatar
http://www.rutlandcycling.com/26053/...oad-Bike-.html

Ska köra Siljan Runt och Halvvättern 2012. Funderar på denna som transport. Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in