• 1
  • 2
2010-03-15, 23:05
Medlem
Floxxers avatar
Jag funderar på att börja cykla och cykla Vätternrundan i år.

Jag har ingen större kunskap om cykling och långlopp.
Därav vill jag inte lägga ner allt för mcket pengar på utrustningen, eftersom jag inte riktigt vet om cykling är min grej.
Jag hade tänkt ha en budget på ca 10.000kr. Är de möjligt eller rimligt?

Men vad behöver jag mer än själva cykeln? Jag gissar att de är bra att ha hjälm, skor och byxor? Hur skall jag tänka och fördela kostnader på div utrustning.
För närvarande tittar jag på blocket och letar efter en begagnad cykel, men är de nåt speciellt jag bör tänka på?
Citera
2010-03-15, 23:22
Medlem
Du vet inte om cykel är din grej, men funderar på en cykel för tio lax och en vätternrunda i år??
Nja....känns som ett desperat koncept. Har du mycket tid över??? 100 mil är minimum vad du behöver i benen för att klara av vättern.
10000 känns som en knappt rimlig budget, även om det går att spendera betydligt mer än så.
Skor och pedaler är ett måste, likaså schyssta cykelbyxor och hjälm.

Annars så...lycka till!!!
Citera
2010-03-15, 23:37
Medlem
lundagrens avatar
är inte vättern fullbokad?
Citera
2010-03-15, 23:38
Medlem
hampens avatar
börjar man cykla tidigt så borde det inte vara något problem att ta sig i mål med lite vilja och en lätt cykel. vet folk som köpt gamla tävlings cyklar billigt som klarat det.
Citera
2010-03-16, 10:39
Medlem
Floxxers avatar
Jag hade tänkt mig fördela summorna

cykeln 4000-5000kr
skor 1000kr (bör väl köpa nya?)
Hjälm 500-1000kr (ny?)
Kläder 1000kr (ny)
Då har jag fortf ca 2000kr över till service av cykel, övrigt mm

Eller är de nåt jag missat?
Citera
2010-03-16, 21:51
Medlem
Gick i nästan samma tankar som dig i höstas (ska köra triathlon i sommar, visserligen 18 mil, men typ som vättern och satsar på att göra det på en ok tid).

Tänkte först lägga runt 5000 på cykeln, men fick rådet att gå upp lite i pris (ca 10 000), eftersom man då får en bra mycket bättre cykel, vilket kan vara trevligt då du ska köra ganska långt (antar att det blir några träningstimmar).

Du kan ju antingen köpa en begagnad, lägger du 10 000 lär du få en riktigt bra hoj som för 1-3 år sedan kostade minst det dubbla. Det går ju också att köpa en ny för runt 10 000 (vilket jag gjorde).

Så du får nog bestämma vilken ambitionsnivå du har och köpa därefter, men om du inte vill lägga så mkt får du troligen en bättre hoj om du köper begagnat.

Tror du fick med det mesta i listan, skulle vilja lägga till ett tempostyre, kostar kanske 1000+, (tror man får ha det på vättern) och ev hållare till energigel/bars för kanske 200.

Lycka till!
Citera
2010-03-17, 08:40
Medlem
Spanish_Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floxxer

cykeln 4000-5000kr
Hjälm 500-1000kr (ny?)
Kläder 1000kr (ny)

En vettig racer får du inte för 4-5000 om du ska köpa nytt i alla fall. Alternativen är begagnad eller lägga på minst 3000 så hittar du några instegsmodeller.
Vätternrundan är som sagt fullbokad, men på halvvättern finns det platser kvar och det kunde ju kanske vara en bra introduktion till nästa år. 30 mil utan ett antal träningsmil i benen (och röven) kan nog vara en ganska grym upplevelse.
Citera
2010-03-17, 09:09
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
är inte vättern fullbokad?

Jo, chansen är att hitta en startplats på Blocket men startplatserna gick åt väldigt snabbt i år.
Citera
2010-03-17, 22:40
Medlem
Floxxers avatar
Citat:
Vätternrundan är som sagt fullbokad
Där ser man, får kanske försöka hitta nåt annat lopp då som kan motivera en att börja träna med cykel. Visst 30 mil är långt, men de är de som lockar, de skall inte vara lätt! 15mil cyklar man ju enkelt med farmors 3 växlade cykel och massor av vilja

Citat:
En vettig racer får du inte för 4-5000 om du ska köpa nytt i alla fall.
Jag hade tänkt mig en begagnad cykel. Är de inte viktigare att man har bra däck? eller är en ny cykel verkligen så mycket bättre än en 5-10 årig gammal cykel?
Citera
2010-03-20, 21:32
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Jag funderar på att börja cykla och cykla Vätternrundan i år.

Jag har ingen större kunskap om cykling och långlopp.
Därav vill jag inte lägga ner allt för mcket pengar på utrustningen, eftersom jag inte riktigt vet om cykling är min grej.

Men vad behöver jag mer än själva cykeln? Jag gissar att de är bra att ha hjälm, skor och byxor? Hur skall jag tänka och fördela kostnader på div utrustning.
För närvarande tittar jag på blocket och letar efter en begagnad cykel, men är de nåt speciellt jag bör tänka på?

För det första skulle jag inte köpa en begagnad cykel, det är alldeles för många saker som kan vara fel som man inte tänker på som nybörjare. Utöver det bör cykeln ställas in av en erfaren person så att du får rätt höjd, längd till styret etc.

För det andra får du nog stretcha din budget lite, 10000 kr kommer inte att räcka. Sj tog mig runt med en Columbus Pinta förra året, enligt många den racer där du får mest för pengarna, den perfekta nybörjarcykeln. Förra året kostade årets modell 12000 kr och jag skulle tro att det kommer att vara lika mycket i år. Utöver det behöver du skor, hjälp och fordrade cykelbyxor. Jag hamnade på ca 14000. Det är en del pengar men att köpa en begagnad racer är en chansning som sagt.

Om du ska köra Vättern så köp gärna cykeln snarart möjligt så att du hinner få många mil i benen, 100 mil minst som någon nämnde behövs, dels för att få in någon typ av teknik, men även för att vänja de vitala kroppsdelarna, 30 mil är långt! Kör gärna långpass på helgerna så att kroppen vänjer sig vid att ligga i fettförbränning i långa tidsintervall.

Det är väl lite grundtips, lycka till!
Citera
2010-03-21, 14:29
Medlem
rotherys avatar
Citat:
Mer möjligt än rimligt skulle jag väl säga Beror lite på vad det ska räcka till. 10.000 för det allra nödvändigaste skulle jag inte säga är några problem, men sen är det ju en hel del annat som du i princip kommer behöva förr eller senare..

Det går såklart att tjäna en hel del på att hitta en begagnad cykel. Långtifrån allt som säljs på t.ex Blocket är fallfärdigt, det finns välvårdade cyklar, men det gäller att du känner någon som kan lite mer om cyklar som kan hjälpa dig med köpet, som vet vad man ska titta efter, som vet vad som är prisvärt osv., så du inte köper grisen i säcken.

Jag själv hade nog inte lagt endast 5 ggr så mycket på cykel som på hjälm, om du inte hittar en cykel med ett brutalt underpris. Kanske 4-500 på hjälm, 1000 på cykelbyxor+cykeltröja med fickor, 700 på cykelskor (typ Shimano R075), 400 på pedaler om de inte följer med cykeln, några hundra på cykelhandskar, och sen lägga så mycket som möjligt på en så prisvärd cykel som möjligt i rätt storlek, låt säga runt 6000. För 6000 kan du få en hyfsad och välvårdad cykel som ny kostade uppåt 10k för några år sedan. Minst 500 på nya däck är alltid bra om de inte nyligen är bytta.

Sen skenar det lätt iväg som redan sagts; verktyg om du inte har det, mera kläder såsom arm- och benvärmare, skoöverdrag, vindjacka, cykelpump, extraslangar, cykeldator, osv osv

Mycket hänger på vad du hittar för cykel, ofta får man ju med cykeldator, pump, flaskställ, sadelväska, och ibland även skor och hjälm som passar om man har en j-vla röta..
Citera
2010-03-27, 22:03
Medlem
loomiss avatar
Citat:

cykeln 4000-5000kr
Hjälm 500-1000kr (ny?)
Kläder 1000kr (ny)

Just nu är det rea på cykelgrejor lite överallt. För 4-5000 spänn kan du definitivt hitta en ny cykel som duger som första racer. Såg en annons på en Trek nedsatt till 4995, utrustad med pålitliga Shimano Sora. Inget hi-tech men full tillräckligt. Själva cykeln är bara en liten del i sammanhanget. Om du nu skulle falla för tjusningen med att cykla kan du ju byta upp dig om du inte är nöjd.

-Skor. Köp nytt! Här kan du också göra fynd på rea. Ta tid på dig att hitta rätt skor. De måste sitta perfekt, annars kommer du få ett rent helvete på sadeln, med fötter som domnar och skavsår. Glöm det där med en tjock socka när du provar skorna, det ska vara en tunn cykelstrumpa. Shimano har bra cykelskor.

-Hjälm. Satsa på en ny. De ligger i prisklassen du har nämnt. Men tja... det finns ju fjäderlätta hjälmar för tre tusen också. Det viktiga är dock att de sitter bra på skallen och inte skaver. Och de ska sitta mitt på.

-Kläder. Det är sällan Rundan går i ultimat väder. Förra året var det ett litet helvete en bit på Västgötasidan. Det är svårt att komma i land med 1000 spänn på kläder. Cykelkläder är dyrt. Enbart en vind- och vattentät jacka spräcker den budgeten. Sen kommer (eventuellt) underställ, cykelbyxor, strumpor, tröja, benvärmare...etc. Ja, man kan lägga ner hur mycket som helst på kläder om man är lagd åt det hållet.
Jag skulle satsa lite mer pengar på kläder än de 1000 du satt som en slags gräns. Sen är det även nödvändigt att ha ett par glasögon. Att få ögonen fulla av knott och annat skit är inte kul. Sen kan ju även den där gula lampan på himlen lysa...

-Annan nödvändig utrustning är två extra slangar, verktyg, sadelväska och en bra pump. Pumparna är små och smidiga och fästs i ena flaskhållaren. Ett godkänt lyse är ett måste, åtminstone om man ska cykla när lyse krävs. Sen för vi inte glömma det där med att äta. Energibars är bra att ha om krutet skulle ta slut mellan depåerna. Väl i depån är det bara att fylla fickorna med bananer och flaskorna med sportdryck.

En viktig sak när det gäller träningen inför rundan. Minst 100 mil bör man ha i benen, det är riktigt. Men än viktigare är den tid man tillbringar i sadeln, att skaffa sig sadelvana. 100 mil kan man skrapa ihop bara genom att cykla till och från jobbet, om man har en bra bit dit vill säga. Alltför många resonerar att det nog räcker med den träningen. Försök att inte stirra dig blind på de där 100 milen utan bara ta det som ett riktmärke. Skulle du inte nå upp dit kan det ju gå bra ändå, eftersom du tillbringat mycket tid i sadeln. Om du nu inte har ett tidsmässigt mål du vill uppnå förstås...
Att lägga in minst ett par träningsrundor på tio-tolv mil är inte fel, men gör det i så fall inte förrän du känt dig för. En tolvmilsrunda redan fjärde turen kan vara rena döden för resten av förberedelserna. Eller så skiter du i milen och siktar in dig på en fem-sextimmarstur i lugn takt.

Ja, Rundan är full. Det blev den tidigt men det kanske finns en chans att hitta biljetter. Annars är cykling är jävligt rolig form av träning. Jag kan inte vara utan den. Själv startar jag förresten 20.32...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in