Citat:
Ursprungligen postat av Floxxer
Jag hade tänkt mig fördela summorna
cykeln 4000-5000kr
skor 1000kr (bör väl köpa nya?)
Hjälm 500-1000kr (ny?)
Kläder 1000kr (ny)
Då har jag fortf ca 2000kr över till service av cykel, övrigt mm
Eller är de nåt jag missat?
Just nu är det rea på cykelgrejor lite överallt. För 4-5000 spänn kan du definitivt hitta en ny cykel som duger som första racer. Såg en annons på en Trek nedsatt till 4995, utrustad med pålitliga Shimano Sora. Inget hi-tech men full tillräckligt. Själva cykeln är bara en liten del i sammanhanget. Om du nu skulle falla för tjusningen med att cykla kan du ju byta upp dig om du inte är nöjd.
-Skor. Köp nytt! Här kan du också göra fynd på rea. Ta tid på dig att hitta rätt skor. De
måste sitta perfekt, annars kommer du få ett rent helvete på sadeln, med fötter som domnar och skavsår. Glöm det där med en tjock socka när du provar skorna, det ska vara en tunn cykelstrumpa. Shimano har bra cykelskor.
-Hjälm. Satsa på en ny. De ligger i prisklassen du har nämnt. Men tja... det finns ju fjäderlätta hjälmar för tre tusen också. Det viktiga är dock att de sitter bra på skallen och inte skaver. Och de ska sitta mitt på.
-Kläder. Det är sällan Rundan går i ultimat väder. Förra året var det ett litet helvete en bit på Västgötasidan. Det är svårt att komma i land med 1000 spänn på kläder. Cykelkläder är dyrt. Enbart en vind- och vattentät jacka spräcker den budgeten. Sen kommer (eventuellt) underställ, cykelbyxor, strumpor, tröja, benvärmare...etc. Ja, man kan lägga ner hur mycket som helst på kläder om man är lagd åt det hållet.
Jag skulle satsa lite mer pengar på kläder än de 1000 du satt som en slags gräns. Sen är det även nödvändigt att ha ett par glasögon. Att få ögonen fulla av knott och annat skit är inte kul. Sen kan ju även den där gula lampan på himlen lysa...
-Annan nödvändig utrustning är två extra slangar, verktyg, sadelväska och en bra pump. Pumparna är små och smidiga och fästs i ena flaskhållaren. Ett godkänt lyse är ett måste, åtminstone om man ska cykla när lyse krävs. Sen för vi inte glömma det där med att äta. Energibars är bra att ha om krutet skulle ta slut mellan depåerna. Väl i depån är det bara att fylla fickorna med bananer och flaskorna med sportdryck.
En viktig sak när det gäller träningen inför rundan. Minst 100 mil bör man ha i benen, det är riktigt. Men än viktigare är den tid man tillbringar i sadeln, att skaffa sig sadelvana. 100 mil kan man skrapa ihop bara genom att cykla till och från jobbet, om man har en bra bit dit vill säga. Alltför många resonerar att det nog räcker med den träningen. Försök att inte stirra dig blind på de där 100 milen utan bara ta det som ett riktmärke. Skulle du inte nå upp dit kan det ju gå bra ändå, eftersom du tillbringat mycket tid i sadeln. Om du nu inte har ett tidsmässigt mål du vill uppnå förstås...
Att lägga in minst ett par träningsrundor på tio-tolv mil är inte fel, men gör det i så fall inte förrän du känt dig för. En tolvmilsrunda redan fjärde turen kan vara rena döden för resten av förberedelserna. Eller så skiter du i milen och siktar in dig på en fem-sextimmarstur i lugn takt.
Ja, Rundan är full. Det blev den tidigt men det kanske finns en chans att hitta biljetter. Annars är cykling är jävligt rolig form av träning. Jag kan inte vara utan den. Själv startar jag förresten 20.32...