Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Min sambo tjänar ingenting alls och lever på sparade pengar. Hon har inga inkomster. Måste hon ta av sina sparade pengar ifall jag ska kunna få socbidrag?
Och sen, om vi nu säger att jag bara kan få 1500 från socialen men det täcker ju inte ens maten?!?!

Kan man överklaga till kammarrätten om låt säga man får så lite i bidrag att man inte ens kan äta sig mätt?
Soc kommer att begära att få se era kontoutdrag från tre månader tillbaka, både ditt konto och din sambos. Ni söker nämligen tillsammans eftersom ni är en familj. Om de upptäcker att sambon har x antal tusenlappar sparade på kontot, räknar de ut hur länge
ni ska klara er på den summan.
Ponera att hon har 48.000 sparade, och soc kommer fram till att ni ska klara er på 12.000 i månaden. Då är ni välkomna tillbaka om fyra månader (12.000 * 4 = 48.000).
Soc gör en uträkning på hyran, el, mat etc (försäkringar, läkarbesök, tandläkare, optiker, fackavgift och säkert något jag har glömt får du separat utbetalning för, beroende på hur mycket det kostar) och kommer fram till en summa. Du/ni bör kunna klara dig/er på den, tror inte det går att överklaga summan, men det vågar jag inte säga säkert.