• 1
  • 2
2010-03-15, 16:50
Bannlyst
Hej

Jag har studieskulder på ~100 tkr och går nu på Komvux. Tyvärr ser det inte ut som nåt jobb är i sikte eftersom alla företag redan fyllt sina kvoter. Än kan jag leva på hoppet, men inte så länge till. Jag började plugga på Komvux i.o.m. att min a-kassa hade slutat och att därefter mitt aktivitetsstöd var på vippen att gå ut. Jag har alltså inga sociala trygghetsförsäkringar att falla tillbaka på längre. Just nu är CSN-stödet min enda inkomst. Men det går alltså ut i början av juni.

Jag har hamstrat CSN-medel eftersom jag vet att det är hårda tider, jag har levt snålt och så vidare. Än så länge är det inte akut. Men jag tänker långsiktigt. Dessutom kan jag inte få CSN-stöd för mer än max en termin p.g.a. tidigare akademiska studier. Snart har jag både levnadskostnader att betala och dessutom amortera på CSN-lånen. Vore det kanske bäst att (om jag inte får jobb inom säg 6 månader) jag helt enkelt gjorde en enda stor klumpamortering till CSN och betade av så mycket skulder jag bara kan? För annars står jag ju hos socialen och har bränt alla pengarna, men har fortfarande kvar skulderna.

Min kompis blev uppsagd idag från sitt jobb, känns ju inte som att jag kommer klara mig bättre som ny och grön på arbetsmarknaden, så att få ett jobb för mig är väl mest en utopi. Därför behöver jag handfasta råd från er andra hur jag bäst hanterar den situation jag nu är i.

Och ja, självklart kommer jag försöka få ett jobb, det är bara det att nu blir det inte så bara för att jag söker och kommentarer om att jag ska "ta tag i mitt liv" är säkert välmenade men de hjälper inte mig här och nu.

Ska jag amortera av CSN-lånen eller ska jag låta bli?
Senast redigerad av Kivan 2010-03-15 kl. 17:15. Anledning: spoiler
Citera
2010-03-15, 20:45
Medlem
Enydrions avatar
jag läste om nån som gick till socialen och då hade för dyr bil, han sålde denna och betalade den han lånat pengarna till bilen av, socialen sa att han skulle ha behållit pengarna så det var att vänta med att komma tillbaka till soc tills pengarna teoretiskt skulle tagit slut.

så jag vet inte hur de gör i ditt fall? de vill väl ha kontoutdrag från banken 3 månader tillbaka? tror jag läst det här nånstans sök med sökfunktionen
Citera
2010-03-15, 22:01
Medlem
Om du lever ensam så räknar soc att du ska klara dig på cirka 7000 i månaden. Och du får visa kontoutrag för dem 3 senaste månaderna så för vaje 7000 kr dem ser ska du ha klarat dig en månad. Ser dem 70 000 på ditt konto så i teorin så ska du klara dig i 10 månader. I TEORIN!

Så det är inte så lämpligt att betala allt du kan o sen räkna med soc, isf får du betala det du kan och vänta 3 månader sen söka soc
Citera
2010-03-15, 22:11
Bannlyst
Ok men jag bor inte ensam utan med min tjej. Blir det annorlunda då?

Ang. detta med tre månader; jag tänkte göra de här amorteringarna i god tid innan jag ens går till soc. Än så länge finns det mat på bordet, men man ska ju tänka långsiktigt.
Citera
2010-03-15, 22:57
Medlem
Zijns avatar
Att ha CSN lån suger, som de flesta svenskar vet. DOCK så är det en sjukt bra ränta på det lånet så om man skall kolla på lån i ren allmänhet så är CSN lån det bästa lånet att ha..
Du blir inte återbetalningsskylding till CSN förns 6 mån efter du avslutade dina studier, om jag kommer ihåg rätt, men soc ser alltså 3 månader tillbaka så betala av skulderna INNAN de 3 månaderna.

Har du en sambo måste du tänka på en annan sak: hur mycket tjänar hon? Det kan vara så illa att om hon tjänar tillräckligt för er båda så får inte du något soc bidrag för sambosar är försörjningskyldiga gentemot sina partners..

Det går att komma runt det dock: säg att ni är inneboende. Ni delar alltså lght men har inget som helst förhållande utan bor ihop för att det funkar för er ekonomiskt.
Citera
2010-03-15, 23:46
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zijn
Att ha CSN lån suger, som de flesta svenskar vet. DOCK så är det en sjukt bra ränta på det lånet så om man skall kolla på lån i ren allmänhet så är CSN lån det bästa lånet att ha..
Du blir inte återbetalningsskylding till CSN förns 6 mån efter du avslutade dina studier, om jag kommer ihåg rätt, men soc ser alltså 3 månader tillbaka så betala av skulderna INNAN de 3 månaderna.

CSN lånet har inte en sjukt bra ränta.... Idag har du bättre ränta på ditt bostadslån. Men lånet är fördelaktigt ur andra synpunkter. Dessutom så är dagens låga räntor nog inte så långvariga.

Citat:
Det går att komma runt det dock: säg att ni är inneboende. Ni delar alltså lght men har inget som helst förhållande utan bor ihop för att det funkar för er ekonomiskt.

Det är nog många som försöker med det och säkert inte helt lätt att lyckas med. Skulle man lyckas kommer de kräva ett kontrakt där det står hur mycket den inneboende betalar i hyra. Sen räknas hälften av el och säkert andra saker också som gör att beloppet sänks ytterliggare.
Citera
2010-03-16, 11:53
Medlem
Zijns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
CSN lånet har inte en sjukt bra ränta.... Idag har du bättre ränta på ditt bostadslån. Men lånet är fördelaktigt ur andra synpunkter. Dessutom så är dagens låga räntor nog inte så långvariga.

Många löser ju ut andra lån för att klara av små andra, det var i denna syn som jag anser att ska man välja mellan dessa är ju CSN lånet att föredra. Skaffa ett bostadslån är ju en annan femma

Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det är nog många som försöker med det och säkert inte helt lätt att lyckas med. Skulle man lyckas kommer de kräva ett kontrakt där det står hur mycket den inneboende betalar i hyra. Sen räknas hälften av el och säkert andra saker också som gör att beloppet sänks ytterliggare.

Det är faktiskt inte så många som vet om detta, utan går ifrån socialförvaltningen frustrerade för att de just fått veta att deras sambo måste betala för dem. Det sagt så är det ju klart att det finns många som försöker fuska.
Det är ju en liten skillnad mellan inneboende och att dela lght också, jag skulle nog ha varit lite klarare på den punkten. Om du är inneboende hos någon får du ungefär 1500 SEK som skall räcka till hyra och alla andra räkningar som ett boende drar med sig. Denna siffra har inte stigit de senaste åren så det är en ganska orättvis summa, men så är den.
Tänker du säga att du delar en lght med en 'kompis' måste ni båda stå på kontraktet och måste alltså fejka det tillräckligt bra för att de skall tro på dig. Om man delar lght får man halva hyran samt halva el och andra boende räkningar 'inom en skälig nivå' - soc kan alltså bestämma vad dom anser en elräkning skall ligga på per månad och betala halva det.

Det är inte lätt, men det ska det väl inte vara heller. Soc är som sagt sista utvägen..
Citera
2010-03-16, 15:36
Bannlyst
Citat:
Har du en sambo måste du tänka på en annan sak: hur mycket tjänar hon? Det kan vara så illa att om hon tjänar tillräckligt för er båda så får inte du något soc bidrag för sambosar är försörjningskyldiga gentemot sina partners.
Min sambo tjänar ingenting alls och lever på sparade pengar. Hon har inga inkomster. Måste hon ta av sina sparade pengar ifall jag ska kunna få socbidrag?

Och sen, om vi nu säger att jag bara kan få 1500 från socialen men det täcker ju inte ens maten?!?! Kan man överklaga till kammarrätten om låt säga man får så lite i bidrag att man inte ens kan äta sig mätt?
Senast redigerad av leosundberg 2010-03-16 kl. 15:38. Anledning: tillägg
Citera
2010-03-16, 16:49
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Min sambo tjänar ingenting alls och lever på sparade pengar. Hon har inga inkomster. Måste hon ta av sina sparade pengar ifall jag ska kunna få socbidrag?

Och sen, om vi nu säger att jag bara kan få 1500 från socialen men det täcker ju inte ens maten?!?! Kan man överklaga till kammarrätten om låt säga man får så lite i bidrag att man inte ens kan äta sig mätt?

Soc kommer att begära att få se era kontoutdrag från tre månader tillbaka, både ditt konto och din sambos. Ni söker nämligen tillsammans eftersom ni är en familj. Om de upptäcker att sambon har x antal tusenlappar sparade på kontot, räknar de ut hur länge ni ska klara er på den summan.

Ponera att hon har 48.000 sparade, och soc kommer fram till att ni ska klara er på 12.000 i månaden. Då är ni välkomna tillbaka om fyra månader (12.000 * 4 = 48.000).

Soc gör en uträkning på hyran, el, mat etc (försäkringar, läkarbesök, tandläkare, optiker, fackavgift och säkert något jag har glömt får du separat utbetalning för, beroende på hur mycket det kostar) och kommer fram till en summa. Du/ni bör kunna klara dig/er på den, tror inte det går att överklaga summan, men det vågar jag inte säga säkert.
Citera
2010-03-16, 16:51
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Om du är inneboende hos någon får du ungefär 1500 SEK som skall räcka till hyra och alla andra räkningar som ett boende drar med sig. Denna siffra har inte stigit de senaste åren så det är en ganska orättvis summa, men så är den.

Jag säger inte att jag inte tror på dig, men 1.500 låter otroligt lite för att vara inneboende. Sin del av hyran + mat + el = 1.500 känns oerhört lite.
Citera
2010-03-16, 19:15
Medlem
SparkMans avatar
Det går ju alltid att tjäna svarta pengar genom att ladda ner filmer, bränna ut DVDs, skriva ut omslag både till fodral och skiva, sedan sälja till lite lägre priser på blocket. Du var piratpartist eller hur var det?
Citera
2010-03-16, 19:24
Medlem
Zijns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burfogel
Jag säger inte att jag inte tror på dig, men 1.500 låter otroligt lite för att vara inneboende. Sin del av hyran + mat + el = 1.500 känns oerhört lite.

Usch jag ber om ursäkt - 1500 SEK är för boende kostnaderna. Sen om du delar ett boende (inte sambosar alltså) så får du runt 3.300 för allt annat.

Men det är som de säger: har din sambo sparade pengar skall de räcka till er båda... krasst men så är det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in