• 1
  • 2
2010-03-15, 16:03
Medlem
Tja.
Har tänkt starta ett internet shop med att beställa kläder ifrån Kina och sedan sälja i Sverige, dock kommer det stå att kläderna är falska.

Är detta lagligt?, jag menar... Det är helt lagligt att beställa hem kläder från den sidan och är ju helt lagligt och sälja kläder i sverige fast dom är falska men då måste det stå att det är fake?

MVH
Jonas
Citera
2010-03-15, 16:07
Medlem
Carlozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejongbg
Tja.
Har tänkt starta ett internet shop med att beställa kläder ifrån Kina och sedan sälja i Sverige, dock kommer det stå att kläderna är falska.

Är detta lagligt?, jag menar... Det är helt lagligt att beställa hem kläder från den sidan och är ju helt lagligt och sälja kläder i sverige fast dom är falska men då måste det stå att det är fake?

MVH
Jonas

Nej, det är enligt svensk lag förbjudet att sälja piratkopior i Sverige.
Citera
2010-03-15, 16:10
Medlem
Skumt, för det är en affär i Göteborg som säljer kläder ifrån kina?
Citera
2010-03-15, 16:12
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Tja.

MVH
Jonas

Att sälja kläder från Kina med kinesiska märken är inte olagligt, bara du betalar tull vid importen. Att sälja piratkopior är däremot olagligt.
Citera
2010-03-15, 16:13
Medlem
Derstrutss avatar
Jag tror att varumärkesintrång är lika olagligt oavsett om folk är medvetna om det.
Enligt den logik du ställer upp skulle man kunna sno till exempel kunna sno en cykel och klara sig undan straff bara för att man lämnar ett meddelande på platsen som säger att man snott cykeln.
Det är nog inte dina kunder som kommer att bli surast över att ha köpt falska kläder utan företagen som äger de märken du kopierat.
Citera
2010-03-15, 16:20
Medlem
Inte jag som kopierar, har en partner i Kina som säljer kläder ifrån Kina till sverige och har sammarbete med honom att köpa kläder från han.
Först beställer kunderna från mig, sedan beställer jag utav honom i Kina och levererar till kunden.

Dock så är detta ju skumt.
Som i9 (Fake iphone) är det lagligt att sälja i Sverige?, är ju massa som säljer sånna ifrån kina och säljer i sverige ett exempel?
Citera
2010-03-15, 16:38
Medlem
Derstrutss avatar
Citat:
Inte jag som kopierar, har en partner i Kina som säljer kläder ifrån Kina till sverige och har sammarbete med honom att köpa kläder från han.
Först beställer kunderna från mig, sedan beställer jag utav honom i Kina och levererar till kunden.

Dock så är detta ju skumt.
Som i9 (Fake iphone) är det lagligt att sälja i Sverige?, är ju massa som säljer sånna ifrån kina och säljer i sverige ett exempel?

Allt är ju "lagligt" innan du åkt fast, frågan är bara hur nära dina falska kläder kommer att ligga originalet, i9 är ju en snarlik telefon men det står inte Apple iPhone på telefonerna.
Är kläderna du kommer att sälja försedda med en logotyp för ett företag som inte har haft någonting med tillverkningen att göra begår du varumärkesintrång oavsett om du understryker att kläderna är falska.
Citera
2010-03-15, 17:04
Medlem
fittas avatar
yesstyle.com?
Citera
2010-04-23, 20:31
Medlem
Det är visst lagligt att sälja kina kopior , om du är smart och har sidan på en kinesiskt server. och dropshippar det från kina, så kan du aldrig åka fast. har själv haft tanken på det
Citera
2010-04-23, 20:42
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Skumt, för det är en affär i Göteborg som säljer kläder ifrån kina?

Mycket kläder görs i Kina. Att sälja kläder från Kina är inte olagligt. Att sälja piratkopior är det definitivt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tugge
Det är visst lagligt att sälja kina kopior , om du är smart och har sidan på en kinesiskt server. och dropshippar det från kina, så kan du aldrig åka fast. har själv haft tanken på det

Piratkopior är olagligt även i Kina....

För att inte tala om att tullen oavsett vart du har din server kommer beslagta kläderna och bränna dom.
Senast redigerad av Lommi 2010-04-23 kl. 20:48.
Citera
2010-06-01, 01:55
Bannlyst
Har en liknande fråga. Tänkte beställa hem ca. 10 klädesplagg av ngt slag, drf undrar jag vad som säljs bäst? Kepsar eller?
Citera
2010-06-01, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ringaktare
Har en liknande fråga. Tänkte beställa hem ca. 10 klädesplagg av ngt slag, drf undrar jag vad som säljs bäst? Kepsar eller?

Mja, kepsar har jag testat. det gav vinst på runt 100-150%, tröjor som jag säljer just nu har en vinst på typ minst 200%. Om du väljer rätt märken

Du kan kolla min blogg i minsignatur för resultat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in