2010-03-15, 13:51
Medlem
RobinsonKruses avatar
Svårt att förklara men här är en bild:
http://pici.se/pictures/wSOHEUIZz.png

Storage 2 är en hårddisk men som fått nummer efter sig, det började med ett och sen har den plötsligt fått ett till nummer efter ett tag. Nu är mapp 1- 5 tomma och endast "Storage 2 6" innehåller innehållet, skitskumt.

Det ser dock helt normalt ut Finder:
http://pici.se/pictures/SzIAzZJUE.png

Båda diskarna är externa och kopplade med eSATA i en Macbook Pro, hade samma problem när dom kördes genom USB..

Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2010-03-15, 15:20
Medlem
tzjs avatar
Jag skulle tippa på att du behöver namnge diskarna. Eller formatera om dem?

Typ: Robinson Kruses film och Robinson Kruses musik.

Prova att döpa om dem i findern. Det borde gå.
Citera
2010-03-15, 15:59
Medlem
RobinsonKruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Jag skulle tippa på att du behöver namnge diskarna. Eller formatera om dem?

Typ: Robinson Kruses film och Robinson Kruses musik.

Prova att döpa om dem i findern. Det borde gå.

Jag namngav dom till Storage och Storage 2 när jag formaterade dom för första gången, provade att byta namn i Finder nu. Hjälpte inte utan det som hände var att ännu en ny mapp skapades, mapparna med nummer är kvar.

Formatera igen kan jag inte göra, har inte tillräckligt med plats
Citera
2010-03-16, 00:16
Bannlyst
Vad är det för program du ska öppna i, första bilden alltså?

Och hur ser det ut om du går till /Volumes/ ? (Gå>Gå till mapp.. i Finder)
Där ska det nämligen ligga ett Alias för varje volym som är monterad, och det är ju den mappen du visar i första bilden. Min gissning är att det skapas ett nytt Alias varje gång du kopplar i disken, av någon anledning.
Har du ett ExpressCard för eSATA? (Har inget med din fråga och göra, bara nyfiken )
Citera
2010-03-16, 10:35
Medlem
RobinsonKruses avatar
Det är i PS3 Media Server, men siffrorna kan även dyka upp i lite olika program t ex Transmission som laddar ner till den disken.

I mappen Volumes ser det ut såhär, jag kan inte gå in i mapparna för den behörigheten har jag inte (?) men kan ta bort dem, men vet inte om jag vågar göra det då "Storage 2" är tom medans "Storage 2 5" innehåller allt, så då är jag iaf tillbaks på ruta ett.

Du kan nog ha rätt i att den skapar nya alias, fast inte varje gång jag kopplar in diskarna det har jag gjort för många gånger.

Japp, har ett ExpressCard med två eSATA-anslutningar kopplat in i MacBooken
Senast redigerad av RobinsonKruse 2010-03-16 kl. 10:46.
Citera
2010-03-16, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RobinsonKruse
Det är i PS3 Media Server, men siffrorna kan även dyka upp i lite olika program t ex Transmission som laddar ner till den disken.

I mappen Volumes ser det ut såhär, jag kan inte gå in i mapparna för den behörigheten har jag inte (?) men kan ta bort dem, men vet inte om jag vågar göra det då "Storage 2" är tom medans "Storage 2 5" innehåller allt, så då är jag iaf tillbaks på ruta ett.

Du kan nog ha rätt i att den skapar nya alias, fast inte varje gång jag kopplar in diskarna det har jag gjort för många gånger.

Japp, har ett ExpressCard med två eSATA-anslutningar kopplat in i MacBooken
Då skulle det ju kunna vara ett program som skapar aliasen. Men verkar rätt otroligt. Som man ser på bilden så har du inte rättighet att läsa fyra av mapparna. Och det borde inte ens vara mappar.
Om du högerklickar på någon av mapparna med stopptecknet och väljer "Visa Info". Längst ner finns det en flik som heter "Delning och Behörigheter". Vem äger mappen?
Eftersom du är administratör så kan du "hacka ur" låset och ändra behörigheterna och på så vis läsa innehållet, och ta bort dom.
Citera
2010-03-16, 13:22
Medlem
RobinsonKruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Då skulle det ju kunna vara ett program som skapar aliasen. Men verkar rätt otroligt. Som man ser på bilden så har du inte rättighet att läsa fyra av mapparna. Och det borde inte ens vara mappar.
Om du högerklickar på någon av mapparna med stopptecknet och väljer "Visa Info". Längst ner finns det en flik som heter "Delning och Behörigheter". Vem äger mappen?
Eftersom du är administratör så kan du "hacka ur" låset och ändra behörigheterna och på så vis läsa innehållet, och ta bort dom.

I behörigheterna kan jag ändra så att everyone kan "läsa och skriva" men när jag ändrar på admin så ändrar den tillbaks till "ingen åtkomst" innan jag hinner blinka.

Ta bort mapparna kunde jag göra även fast jag inte kunde läsa dem, men kommer det hjälpa att ta bort mapparna? Disken heter ju fortfarande "Storage 2 5" och det är där allt ligger, och den kan jag inte byta namn på.
Citera
2010-03-17, 13:49
Medlem
enochannans avatar
Exakt sådär har Azureus gjort för mig en gång i tiden, alltså skapat egna mappar, med nya disknamn (med tillägg 2, 3 etc i namnet, ända upp till 16 kommer jag ihåg) i min Mac vilka lagt sig i /Volumes, precis som för dig. edit: Nästan varje gång jag startade programmet så blev det nytt nummer.

En del filer började då laddas om på nytt, när jag startade Azureus och inte hade min externa inkopplad - och tog alltså upp dubbelt utrymme i min Mac (det utrymmet som egentligen skulle vara på den externa disken). Detta var i Panther eller Tiger, kommer inte ihåg för det var ganska länge sen.

Jag tror att detta beror på programmet tyvärr (det ser inte ut som att det är ett 'genuint' Mac-program, så att säga. Dvs det har inte det typiska Mac-utseendet, ser ganska platt ut, så de som gjort programmet kanske inte är Mac-utvecklare...(? Min gissning bara)

Jag kommer ju tyvärr inte ihåg hur jag gjorde men ett par saker du kan testa är att:

 Allra först, gör detta: Starta Skivverktyg och Reparera skivbehörigheter (på din interna disk alltså). Detta kan fixa en hel del problem som kan uppstå med program som krånglar.

sedan testa att

 Välj Visa Info på de låsta mapparna och klicka på Plustecknet. Lägg till dig själv och ge dig själv alla behörigheter. Välj sedan "Använd för inkluderade objekt..." för att se om det kanske funkar (här är en bild på det http://i39.tinypic.com/aomio9.png). Detta bör fungera.

 Du kan också, i värsta nödfall, logga in som root. Men då måste du ha rootlösenord och det kan du skaffa ett genom att starta på installations-DVD:n och välja ett. Sedan starta om datorn och logga in som användare: root och sedan lösenord. Som root bör du kunna se innehållet i dessa mappar.

När du gjort detta så kan du kolla vad som finns och jämföra de olika mapparna, se om det stämmer överens med vad som ska finnas på din externa. De gamla bör du kunna slänga (men som sagt, jag kommer inte ihåg hur jag gjorde - jag slängde nog bara det som blivit dubbelt i min interna disk, tror jag)

OBS! Logga helst inte in med root annars, det behövs inte egentligen och det finns helt säkert ett bättre sätt, som jag inte kan utantill, att kolla genom Terminal-programmet. Jag ska googla lite.

PS. Azureus valde alltid att antingen använda den senaste (alltså kanske nummer 16) eller skapa ny mapp när jag hade den externa inkopplad igen. Det är alltså alltid samma hårddisk, men programmet valde att döpa om dem lite titt som tätt (helknäppt, men det var i början på Azureus 'karriär' också). Det tokiga var att Azureus fyllde på med de filerna i min interna disk, de ggr jag inte hade den externa inkopplad.

edit2: Min gissning är alltså att det inte ska vara ett problem, bara en liten bugg i programmet (PS3 Media Server) som inte egentligen har någon större betydelse då du förmodligen inte använder det programmet när du inte har den externa inkopplad. Det var inget problem för mig med Azureus (förutom då jag startade programmet utan den externa).
Alltså, ingen fara på taket är min gissning.
Senast redigerad av enochannan 2010-03-17 kl. 14:18.
Citera
2010-03-17, 14:52
Medlem
enochannans avatar
För att skippa/slippa processen med att logga in som root så kan du kolla i Terminal vad som finns i de mapparna.

Det finns ett litet nätt och gratis program där du bl.a. kan välja att visa dolda filer. Det heter TinkerTool http://www.bresink.com/osx/TinkerTool.html
(jag hoppas jag fick länka till det här (får man det?) jag gör inte reklam - bara tipsar för att underlätta)

När du gjort det och startat om Finder så kan du öppna Terminal och skriva:

sudo ls (och här sedan dra mappen till fönstret)

och sedan Enter

Den kommer då att be dig om ditt vanliga lösenord men du kommer inte se att du skriver.

ls står för list och den listar då vad som finns i mappen

Jag gjorde en test på mappen .Spotlight-V100 (som ju också är en root-mapp)

I den mappen ligger en annan mapp. Det kommer då att synas i terminalfönstret som text.
Så här:

sudo ls /.Spotlight-V100
Password:
Store-V1

Sedan kollade jag vad som fanns i mappen Store-V1, så här:

sudo ls /.Spotlight-V100/Store-V1

och fick då fram att dessa filer ligger där:
Exclusions.plist Stores och VolumeConfig.plist

(Stores är en mapp btw, som innehåller en mapp, som innehåller hundratals filer)

Själv föredrar jag i och för sig GUI och skulle nog logga in som root i alla fall, hehe (lättare och mer överskådligt, tycker jag själv)

edit: Man kan ju förstås skippa TinkerTool och skriva ett terminalkommando, om man hellre vill det, för att visa dolda filer:

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE

och sedan

killall Finder (för att starta om Finder)

När man vill återgå så använder man

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles FALSE

killall Finder

Man kan även skippa helt att visa dolda filer men då måste man krångla med backslash före varje mellanslag i filnamnen (i detta fall; volymnamnen) så jag själv föredrar dra och släpp-varianten.

edit2: De mapparna som visas i din /Volumes när du ej har den externa inkopplad, de bör du kunna slänga (eftersom de ju ligger på din interna) men som sagt, jag kommer inte ihåg. Jag slängde nog mina, eller iaf vet jag 100% att jag blev tvungen att slänga innehållet i de mapparna, eftersom jag inte hade plats för det på min interna hårddisk.
Senast redigerad av enochannan 2010-03-17 kl. 15:22.
Citera
2010-03-17, 19:46
Medlem
RobinsonKruses avatar
Oj jäklar tack för svaret, kan nog vara så att PS3 Media Server sätter dit dom irriterande sifforna så får väl prova lite alltmöjligt och se om det löser sig.

Tack igen!
Citera
2010-03-19, 13:35
Medlem
enochannans avatar
Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig. Skriv gärna hur det gått sen och vad du gjorde.

Du kan ju också påpeka detta för de som gör programmet så att de kanske kan fixa den buggen, eller vad det nu är (göra skärmdumpar till dem är nog enklast då, eftersom det är lite svårt att förklara vad man menar, hehe. Jag visste ju precis men det var ju för att exakt samma sak hade hänt mig med Azureus).
Citera
2010-03-26, 19:22
Medlem
RobinsonKruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enochannan
Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig. Skriv gärna hur det gått sen och vad du gjorde.

Du kan ju också påpeka detta för de som gör programmet så att de kanske kan fixa den buggen, eller vad det nu är (göra skärmdumpar till dem är nog enklast då, eftersom det är lite svårt att förklara vad man menar, hehe. Jag visste ju precis men det var ju för att exakt samma sak hade hänt mig med Azureus).

Sorry för sent svar, har haft lite annat för mig men tack återigen för det fina svaret.

Jag gjorde som du beskrev. Jag gav "everyone" behörighet till ett par mappar och till en del lade jag till mig själv och sen valde "läsa och skriva". Det gav samma effekt, dvs att det gick att kolla i dem och slänga dem. Jag kopplade ur hårddiskarna, (den ena hette då "Storage 2 5") och sen slängde jag alla mappar som låg kvar. Loggade ut, satte på hårddiskarna och loggade in igen och då hade numret försvunnit!

Det lär ha varit PS3 Media Server som orsakade det, det är ett program som är utvecklat till Windows i första hand. Har inte läst någonstans att Transmission kan orsaka detta, för det är egentligen där som jag får problem. Om jag råkar starta Transmission utan att hårddisken är på får jag "Permission denied" vid varje torrent och det enda som hjälper är att slänga programmet och installera det igen. Lite jobbigt!

Men nu vet jag iallafall hur man får bort numrena, tack igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in