2010-03-13, 22:41
Medlem
jordglobens avatar
Funderade på, hur smakar pingvin. Är det som struts? Finns det att få tag på? Är det ngn som överhuvudtaget har provat det?
Citera
2010-03-13, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jordgloben
Funderade på, hur smakar pingvin. Är det som struts? Finns det att få tag på? Är det ngn som överhuvudtaget har provat det?
Någon har säkert smakat det. Kan inte tänka mig att det någon höjdare.
Citera
2010-03-13, 22:56
Medlem
zepofans avatar
Nja, skulle kunna tänka mig att det smakar fet sill. Inte så gott alltså. Eller va fan, stekt salt pingvin med löksås kanske skulle gå hem? Men det är ju lite pyssligt att åka och jaga pingvin.
Citera
2010-03-13, 23:03
Medlem
HerrBormanns avatar
Har ett bra recept.

Ingredienser:
1 pingvin
4 charlottenlökar
4 dl grädde
2 snackspaprikor
2 krm cayennepeppar
2 klyftor vitlök
soya
salt
svartpeppar

Fräs vitlök och charlottenlök. Häll på grädde. Krydda med cayenne, soya, peppar och salt. Stek pingvinen på medelhög värma tills den har fått stekyta på alla sidor. Lägg alltihop i en form i ugnen på 175 grader i 1 timme och 15 minuter. Lägg i paprikan när det är ungefär 15 minuter kvar.
Citera
2010-03-13, 23:51
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
Har ett bra recept.
Tack. Detta ska jag prova.

Man kan även lägga in pingvin i portvin.
Citera
2010-03-14, 08:52
Medlem
dePauls avatar
Såg ett program på TV där man åt pingvin. Enligt testpersonen så smakade köttet härsken fisktran.

~Paul~
Citera
2010-03-14, 09:30
Medlem
erlgs avatar
Jag bjöds på skarv på Island för något år sedan, och det gav nog en försmak av hur pingvin skall smaka - Tran! Fettet binder transmaken mest, och en pingvin har ett rejält lager av den varan skulle jag tro.
Citera
2010-03-14, 10:05
Medlem
spoilers avatar
Här finns några recept för den intresserade:

http://www.museums.norfolk.gov.uk/po...ic_recipes.htm

Kanske lite problem med tillgången, Skansen har väl inga längre... Kolmården kanske...
Citera
2010-03-14, 10:34
Medlem
Borde man inte kunna göra som man gör med skarv och skrak, lägga pingvinen i mjölk, för att "dra ur" transmaken?
Citera
2010-03-14, 12:30
Medlem
Hardstekts avatar
Kan man generalisera och säga att alla fåglar vars huvudföda är fisk smakar helvete?
Citera
2010-03-14, 12:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Kan man generalisera och säga att alla fåglar vars huvudföda är fisk smakar helvete?
I princip - ja. Man åt ju t ex mås när det tröt på mellankrigstiden. Ingen höjdare.

~Paul~
Citera
2010-03-14, 12:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Jag tror nog att det är så. Det kan ju till och med räcka att det är fiskmjöl i kycklingfoder för att det ska smaka fisk om kycklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in