2010-03-15, 11:37
Medlem
Känns som det inte borde vara allt för svårt att ta reda på vem den här tomten är. 33åring bosatt på studentboende i Gamlestan, antagligen boende hos SGS då... 33åringar i studentboenden känns ju inte som sådär jättevanligt.
Citera
2010-03-15, 11:37
Avstängd
Ingenting om att de hittat nåt vapen i hans studentlya eller om han är med i en skytteklubb? Är det bekräftat var han pluggar någonstans?
Som redan skrivet så kan han medvetet ha försökt att förvilla för att sedan idag kliva in på Chalmers och sprida förödelse.

Sen det där med skämt tror jag inte riktigt på. Man ska vara bra efterbliven för att inte fatta att polisen kommer vara mycket intresserade när man skriver ett så pass konkret hot på internet efter allt som varit.
Senast redigerad av BWisser 2010-03-15 kl. 11:40.
Citera
2010-03-15, 11:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Enligt polisen är han misstänkt för "Olaga hot mot grupp", är det då under paragraf 5, 4 kap i BrB?
https://lagen.nu/1962:700#K4P5S1

Det är Olaga hot, grovt brott.

Men det kommer troligtvis ändras till Falskt larm, grovt brott senare i framtiden.
Citera
2010-03-15, 11:40
Medlem
AddeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Jag tycker det är bra gjort av snuten. Dom har förmodligen jobbat (resurser man kunde lagt på bättre om det inte vore för ett jävla e-troll) hårt för att visa att dom klarar av honom.

Absolut, kudos till farbror blå för en gångs skull. Men framförallt är det viktigt att de tar såna här hot på allvar, för en vacker dag kommer det röra sig om en urflippad stolle som ämnar utföra vad hen [sic] lovar. Synd bara att det ska sitta kortsynta muppar och 'skämta' om sånt här på öppna forum, som om de satt i fikarummet på Volvo, och inbilla sig att det inte får följder.
Citera
2010-03-15, 11:44
Medlem
AddeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Sen det där med skämt tror jag inte riktigt på. Man ska vara bra efterbliven för att inte fatta att polisen kommer vara mycket intresserade när man skriver ett så pass konkret hot på internet efter allt som varit.

Ditto, vi fick lära oss på mellanstadiet att "skoj = alla har roligt!"

PS: Du måste ha photoshoppat din avatar, det skall icke vara en kapitalistflagga bakom Ledaren
Citera
2010-03-15, 11:45
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AddeH
Absolut, kudos till farbror blå för en gångs skull. Men framförallt är det viktigt att de tar såna här hot på allvar, för en vacker dag kommer det röra sig om en urflippad stolle som ämnar utföra vad hen [sic] lovar. Synd bara att det ska sitta kortsynta muppar och 'skämta' om sånt här på öppna forum, som om de satt i fikarummet på Volvo, och inbilla sig att det inte får följder.
Det är bra att det får så mycket mediautrymme och att polisen tar honom före det planerade dådet. Nu kanske folk begriper att man inte kan skämta hur som helst ens på internet. Det fattas bara att vi statuerar exempel och sätter dit honom riktigt hårt.
Citera
2010-03-15, 11:48
Medlem
Kan ingen go göteborgare hosta upp några namn på folk som stämmer överens med infon som finns?

Vi måste ju ge idiot-priset till någon denna vecka
Citera
2010-03-15, 11:50
Bannlyst
Jag tror absolut inte att det var ett skämt när han skrev det. Sedan om han skulle vågat när det väl kom till kritan är en annan sak, men skämt tror jag inte. Alltså ett hot innebär ju inte att något säkerligen kommer ske, det allvarliga ligger i att det är, just ett hot. Hotet i sig räcker.
Han slösar med polisens resurser. Men det kan vara något slags rop på hjälp, hoppas han får det. Det finns ju andra som gjort desperata saker för att få uppmärksamhet. "Olaga hot mot grupp", jag tycker verkligen att det borde finnas något annat, en massaker tycker jag är närmast ett terrordåd.
Senast redigerad av missagatha 2010-03-15 kl. 11:53.
Citera
2010-03-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ingenting om att de hittat nåt vapen i hans studentlya eller om han är med i en skytteklubb? Är det bekräftat var han pluggar någonstans?
Som redan skrivet så kan han medvetet ha försökt att förvilla för att sedan idag kliva in på Chalmers och sprida förödelse.

Herregud, om han verkligen hade velat wasta en massa snubbar hade väl det lättaste sättet att förvilla vara att ligga lågt och bara slå till.
Citera
2010-03-15, 11:57
Medlem
TurboBoosts avatar
Vad lätt det verkade vara att spåra killen, trodde 4chan var mer anonymt än så. Varför sätter dom inte dit lite pedofiler när dom ändå är i farten?
Citera
2010-03-15, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av missagatha
Jag tror absolut inte att det var ett skämt när han skrev det. Sedan om han skulle vågat när det väl kom till kritan är en annan sak, men skämt tror jag inte. Alltså ett hot innebär ju inte att något säkerligen kommer ske, det allvarliga ligger i att det är, just ett hot. Hotet i sig räcker.
Han slösar med polisens resurser. Men det kan vara något slags rop på hjälp, hoppas han får det. Det finns ju andra som gjort desperata saker för att få uppmärksamhet. "Olaga hot mot grupp", jag tycker verkligen att det borde finnas något annat, en massaker tycker jag är närmast ett terrordåd.

Det funkar inte så riktigt.

Det är inte ett hot om personen inte har en avsikt att utföra det. Om han nekar till att han skulle göra det eller om de finner medel för att utföra det kommer det vara ett hot. Men om de varken finner pistol eller någonting kommer det inte anses som ett hot.
Citera
2010-03-15, 11:59
Medlem
AddeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xml
Herregud, om han verkligen hade velat wasta en massa snubbar hade väl det lättaste sättet att förvilla vara att ligga lågt och bara slå till.

Nja, om du ser på föregående skolskjutningar har de inte sällan postat hot online innan planerna satts i verket. Uppmärksamheten, fantasier om samhällets reaktioner och tanken på att bli ihågkomna efter döden är vad som driver dessa individer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in