2010-03-13, 13:34
Medlem
Tjena,

Jag vill ändra så att en user group får rättigheter till min usb-disk.
Hittade inte disken i fstab. I vilken fil kan jag ändra rättigheterna för denna disk?
Hur ska jag gå till väga?

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdc1 1 121601 976760001 7 HPFS/NTFS

All hjälp uppskattas!

/S
Citera
2010-03-13, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spammy
Tjena,

Jag vill ändra så att en user group får rättigheter till min usb-disk.
Hittade inte disken i fstab. I vilken fil kan jag ändra rättigheterna för denna disk?
Hur ska jag gå till väga?

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sdc1 1 121601 976760001 7 HPFS/NTFS

All hjälp uppskattas!

/S

Eftersom det är ntfs som filsystem, så kan du inte använda linux vanliga filsystemsrättigheter.
mounta disken med umask=000, rw
Så kan även dina användare tokskriva på disken.
Citera
2010-03-16, 01:36
Medlem
Brutaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Eftersom det är ntfs som filsystem, så kan du inte använda linux vanliga filsystemsrättigheter.
mounta disken med umask=000, rw
Så kan även dina användare tokskriva på disken.

Jo, det skulle funka, men om han bara vill göra disken läsbar för en specifik användargrupp är det inte optimalt att mounta disken med root som ägare och sedan göra den läsbar, skrivbar och körbar för hela världen.

Jag skulle rekommendera något i still med nedanstående ntfs-3g kommando, eller motsvarande fstab entry.
ntfs-3g /dev/sdc1 /mnt/SpammyDisk -o uid=1000,gid=100,umask=117

Gör man så anses alla filer vara ägda av första vanliga användaren som lagts till, och gruppen sätts till users. Masken gör att enbart ägaren och gruppen får läsa och skriva dem, och att inga filer görs körbara. Om det mot all förmodan och god praxis måste gå att köra filer direkt från ntfs disken går det alltid att ändra masken till 007.
Citera
2010-03-16, 06:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brutax
Jo, det skulle funka, men om han bara vill göra disken läsbar för en specifik användargrupp är det inte optimalt att mounta disken med root som ägare och sedan göra den läsbar, skrivbar och körbar för hela världen.

Jag skulle rekommendera något i still med nedanstående ntfs-3g kommando, eller motsvarande fstab entry.
ntfs-3g /dev/sdc1 /mnt/SpammyDisk -o uid=1000,gid=100,umask=117

Gör man så anses alla filer vara ägda av första vanliga användaren som lagts till, och gruppen sätts till users. Masken gör att enbart ägaren och gruppen får läsa och skriva dem, och att inga filer görs körbara. Om det mot all förmodan och god praxis måste gå att köra filer direkt från ntfs disken går det alltid att ändra masken till 007.

Jo, det är en lösning också, men skillnaden är att du specar rättigheter vid mountning.
Vad jag syftar på är att du kan inte ändra rättigheter på kataloger och filer när det är monterat.
Kanske var jag otydlig när jag sa att det är inte samma som t ex ext3 whatever.

Om du som vanlig användare accessar filsystemet med t ex din mountningsförslag och kör kommandot: touch testfil && ls -l testfil && chmod 777 testfil && ls -l testfil.
Så kommer du upptäcka att rättigheterna har inte förändrats på den nyskapade filen.

Men visst har du rätt, kanske borde man vara mer restriktiv med rättigheter, men personligen så tror jag de flesta skiter i det hemma, bara dom kan skriva och läsa på samma disk-fan.
Citera
2010-03-16, 16:04
Medlem
Brutaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Om du som vanlig användare accessar filsystemet med t ex din mountningsförslag och kör kommandot: touch testfil && ls -l testfil && chmod 777 testfil && ls -l testfil.
Så kommer du upptäcka att rättigheterna har inte förändrats på den nyskapade filen.

Men visst har du rätt, kanske borde man vara mer restriktiv med rättigheter, men personligen så tror jag de flesta skiter i det hemma, bara dom kan skriva och läsa på samma disk-fan.

Ja det är klart, hela poängen med att sätta uid och masken är ju att tvinga fram godtagbara rättigheter på ett filsystem som saknar funktionaliteten. Om det gått att ändra rättigheterna med chmod hade det inte varit nödvändigt att använda några extra flaggor vid monteringen, det tål absolut att pekas ut.

Och tyvärr så har du nog rätt i att dom flesta bara vill få allt att fungera på enklast möjliga vis, vilket irriterar mig lite. Om de konfigurerar sin egen linuxbox idag sitter de kanske och konfigurerar en webserver imorgon.
Citera
2010-03-16, 18:32
Medlem
Nu kör jag iofs inte NTFS på mina externa diskar men ibland dampar rättigheterna ur ändå.
Brukar lösa det med att starta nautilus från terminalen med sudo och sedan ändra rättigheterna via permissions när man högerklickar på disken.
Har ju dock ingen aning om det funkar i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in