Citat:
Ursprungligen postat av
McCarthy01
De äldre verkar successivt försvinna från forumet till förmån för en massa yngre förmågor. Nej jag är ingen "åldersrasist", men eftersom FB är ett forum som innan varit känt som ett tillhåll för allehanda outsiders och desillusionerade, halvkriminella människor så saknar man dessa äldre som har lite livserfarenhet och något att tillföra. Många gamla trådar bumpas inte längre för att de unga inte kan associera till det som trådarna handlar om.
Jag har alltid sett FB som ett undergroundforum men nu verkar det ha översvämmats av den yngre generationen som associerar på sitt eget sätt och som inte har de referensramar som krävs för att kunna föra en vettig diskussion kring olika företeelser.
Någon mer som upplever samma sak?
Ja.
Jag har varit med Flashback sedan 1995, då i tidningsform.
Mina forna arbetsgivare anställer hellre äldre personer än generation-Z. Den tiden är snart förbi.
Internetbaserad kunskap står inte högt i kurs.
Diskussionerna på Flashback har förändrats i takt med att de äldre faller ifrån och nya yngre förmågor tar vid. Det är inget fel i det men debattklimatet har förändrats och det som jag vant mig med från början finns inte kvar idag.
Det som stör mig och förmodligen genomgående för min ålderskategori är att man diskuterar utifrån vad andra tycker på internet. Jag känner ett antal yngre personer som har sin kunskapsbas på X - i stort sett enbart.
Vilken idiot som helst som kan spåra urkällor förstår hur illa detta är. För övrigt är det bara en liten fraktion av användare som vet hur man spårar urkällor, hur man gör en "forensic" djupdykning i en bild för att avgöra validiteten, osv. Vi gamla gubbar är användare av internet, generation-Z är konsumenter.
Jag har inga problem med generation-Z. Z tvingar mig att stå på tå. Men, vi är olika - väldigt olika.