2025-05-11, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Själv tycker jag mig inte se någon jättestor skillnad.

/VV
Det var lite just detta jag tänkte på när jag skrev. Nu kan ju förvisso du haft långa uppehåll då du inte loggat in här, det vet jag inte.
Men för mig som varit totalt utloggad i så många år blir kontrasten från senast väldigt tydlig!

Sen har jag såklart ströläst här under "mellanåren" med, men då har det varit en lång tråd om någon specifik samhällshändelse i taget. Det blir en annan upplevelse.
Citera
2025-05-11, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
De äldre verkar successivt försvinna från forumet till förmån för en massa yngre förmågor. Nej jag är ingen "åldersrasist", men eftersom FB är ett forum som innan varit känt som ett tillhåll för allehanda outsiders och desillusionerade, halvkriminella människor så saknar man dessa äldre som har lite livserfarenhet och något att tillföra. Många gamla trådar bumpas inte längre för att de unga inte kan associera till det som trådarna handlar om.

Jag har alltid sett FB som ett undergroundforum men nu verkar det ha översvämmats av den yngre generationen som associerar på sitt eget sätt och som inte har de referensramar som krävs för att kunna föra en vettig diskussion kring olika företeelser.

Någon mer som upplever samma sak?
Ja.
Jag har varit med Flashback sedan 1995, då i tidningsform.
Mina forna arbetsgivare anställer hellre äldre personer än generation-Z. Den tiden är snart förbi.
Internetbaserad kunskap står inte högt i kurs.
Diskussionerna på Flashback har förändrats i takt med att de äldre faller ifrån och nya yngre förmågor tar vid. Det är inget fel i det men debattklimatet har förändrats och det som jag vant mig med från början finns inte kvar idag.

Det som stör mig och förmodligen genomgående för min ålderskategori är att man diskuterar utifrån vad andra tycker på internet. Jag känner ett antal yngre personer som har sin kunskapsbas på X - i stort sett enbart.

Vilken idiot som helst som kan spåra urkällor förstår hur illa detta är. För övrigt är det bara en liten fraktion av användare som vet hur man spårar urkällor, hur man gör en "forensic" djupdykning i en bild för att avgöra validiteten, osv. Vi gamla gubbar är användare av internet, generation-Z är konsumenter.

Jag har inga problem med generation-Z. Z tvingar mig att stå på tå. Men, vi är olika - väldigt olika.
Citera
2025-05-27, 11:03
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Ja.
Jag har varit med Flashback sedan 1995, då i tidningsform.
Mina forna arbetsgivare anställer hellre äldre personer än generation-Z. Den tiden är snart förbi.
Internetbaserad kunskap står inte högt i kurs.
Diskussionerna på Flashback har förändrats i takt med att de äldre faller ifrån och nya yngre förmågor tar vid. Det är inget fel i det men debattklimatet har förändrats och det som jag vant mig med från början finns inte kvar idag.

Det som stör mig och förmodligen genomgående för min ålderskategori är att man diskuterar utifrån vad andra tycker på internet. Jag känner ett antal yngre personer som har sin kunskapsbas på X - i stort sett enbart.

Vilken idiot som helst som kan spåra urkällor förstår hur illa detta är. För övrigt är det bara en liten fraktion av användare som vet hur man spårar urkällor, hur man gör en "forensic" djupdykning i en bild för att avgöra validiteten, osv. Vi gamla gubbar är användare av internet, generation-Z är konsumenter.

Jag har inga problem med generation-Z. Z tvingar mig att stå på tå. Men, vi är olika - väldigt olika.

Japp, skillnaden på att använda internet och att vara en konsument av internet är fundamental för att förstå hur Sverige förlorade en generation.

Jag tror inte Flashback går att utveckla om inte användarbasen utvecklas, men de bildningsidealen förlorade Sverige för många år sen.

Vi får se om sajten har någon framtid efter 17 september, den har alltid rört sig i en gråzon juridiskt och den frihet det innebär är inte direkt välkommet i den framtid som håller på att skapas.
Citera
2025-07-20, 16:45
Medlem
sparsamhets avatar
Medelåldern har ökat, tyvärr har mängden mindre begåvade användare också ökat. Andelen användare som har intressant kunskap att delge forumet har tyvärr minskat. Har haft olika användare på Flashback sedan hösten 2004.
Citera
2025-07-20, 16:55
Medlem
Galejans avatar
Jag skulle faktiskt säga tvärtom från vad TS föreslår. Flashback var en gång ett edgy undergroundforum där man diskuterade knark och brott (från brottslingens perspektiv) men har med åren förvandlats till ett boomerforum där medelålders etniskt svenska män gnäller över invandring och kriminalitet (från offrens perspektiv).

Vanliga trådar för tjugofem år sedan kunde handla om hur bäng man blev på psykadelika och hur tajta fjortistjejerna var just den här våren när vinterjackorna kom av. Idag handlar trådarna om hur man firar semester med familjen utan att träffa invandrare, hur onyttigt det är att äta svensk insjöfisk och att alla som ens tittar efter en kvinna under fyrtio är pedofil och bör fänglsas.

Då var övervakningssamhället något som öppet protesterades mot och ”Big Brother” var något negativt. Idag vill man ha fler kameror, fler poliser, slumpmässiga visiteringar på stan och ”den som har rent mjöl i påsen…”.

Hur har det blivit såhär? Är det samma folk som har hängt kvar genom åren och blivit gamla med allvarsamma jobb och ansvar? Eller har forumet vuxit och användarbasen skiftat från individualistisk ungdom till kollektivistiska boomers? Eller lite av varje? Hursomhelst så är Flashback (liksom hela internet i allmänhet) tråkigare idag än 2002.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in