Citat:
Ursprungligen postat av
Seburo C-X
Det illustreras väl bäst i inställningen "Jag är på Flashback för att skratta lite, loll" och "Jag är på flasback för att diskutera och utvecklas". Det finns en tendens att den förra ligger hos de yngsta och den senare hos de äldre. Det är inte ungdomen i sig utan inställningen som är problemet.
Det gäller säkert inte alla delforum, men det hände ju något i och med "Flashback forever"-podden. Trolltrådarna ökade lavinartat, och alla hade de ungefär samma ton. Man kan nästan höra "Flashback forever"-tjejerna läsa upp inläggen, för de är liksom skrivna för det. Och jag tror det är yngre människor som roar sig med det.
Sedan märker man att sociala medier-logiken letat sig in på Flashback. Man startar "clickbaitiga" trådar för uppmärksamheten, inte för att man vill ha ett svar. Och så sitter man där och räknar visningar och svar, och det blir en "flex" att ha startat en jättetråd. Jag har ju svårt att se att det är femtioåringar som jag som gör sånt.
Sedan märker man på den politiska inställningen hos användarna, att det skett ett generationsskifte. De yngre pojkarna och flickorna är - oavsett om de står till höger eller vänster - totalt marinerade i jämlikhetsidéer, och helt löjliga idéer om rättvisa. Kommer allt oftare på mig själv med att behöva skriva "livet är inte rättvist", och få "ok boomer"-svar.
På den positiva sidan, så verkar diskussionerna av typen "Varför får man inte säga negerboll?" och "Hen betyder höna!" ha avtagit lite. De användarna har nog gått över till spela minigolf och rasta barnbarnen.