Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-13, 16:22
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag har säkert uppåt hälften av mina trådar i papperskorgen och då har jag ändå varit seriöst intresserad av diskussionen, till skillnad från trollen som bara söker tillfälligt lajbans.

Det som du ser som seriöst, kanske ses som trolleri och tillfällig lajbans av andra.

Själv tycker jag mig inte se någon jättestor skillnad.
FlashBack innehåller allt mellan superseriöst till en massa skräp.
Allt från gubbar och gummor, ned till prepubertala ungdomar (i alla fall som de skriver).

Själv gillar jag folk, män som kvinnor, som skriver bra.
Ämnet är ofta inte det viktigaste, utan hur inläggen är formulerade.
Men trots att jag tillhör det äldre gardet så är det inte alltid ur detta som de bra skrivna inläggen finns.

/VV
Citera
2025-03-13, 16:40
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Det som du ser som seriöst, kanske ses som trolleri och tillfällig lajbans av andra.

Själv tycker jag mig inte se någon jättestor skillnad.
FlashBack innehåller allt mellan superseriöst till en massa skräp.
Allt från gubbar och gummor, ned till prepubertala ungdomar (i alla fall som de skriver).

Själv gillar jag folk, män som kvinnor, som skriver bra.
Ämnet är ofta inte det viktigaste, utan hur inläggen är formulerade.
Men trots att jag tillhör det äldre gardet så är det inte alltid ur detta som de bra skrivna inläggen finns.

/VV

Vem som skriver bra är en bedömningsfråga och delvis en smaksak. Jag har haft diskussionen tidigare

(FB) Klagomål på att min tråd Nobelpriset går till 1.07 låstes (nu i papperskorgen)

Det var innan jag insåg vad som räknas som spam.

Ingen annan kan bestämma över någons syfte med att posta någonting. Däremot kan en moderator avgöra vad som inte passar.

Jag har aldrig startat en icke konstnärlig tråd utan syfte att få ut en diskussionen ur den. Däremot har man ju rätt att dra sig ur diskussionen om den inte ger en någonting längre.
Senast redigerad av ConvoPost 2025-03-13 kl. 16:50.
Citera
2025-03-13, 18:10
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Jag har samma fråga till dig. Nu när det gått femton år sedan trådstart: Hur ser du på Flashback idag?

Det är mer blandat nu, även om många som hänger här är äldre till skillnad från då. Yngre har andra plattformar de hänger på, som TikTok, Snapchat m.m.
Citera
2025-03-13, 18:11
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Du var här igår. Hur ser du på saker nu, femton år senare? Är gubben ännu grinigare eller glad igen, så att säga?
Oj. Hemskt gammalt inlägg från mig där.
Men de åsikter jag hade där står sig gott än idag.

Vad gäller kvalitén på forumet tycker jag att guldkornen blir färre och färre.

Men även det är väl förmodligen en naturlig utveckling skulle jag tro. Demografin på forumet följer förmodligen samhällets dito med allt vad det innebär.

Numera kikar jag in på forumet då och då i någon form av ledsam nostalgi. Det är svårt att klippa någonting man hållit på med i så många år.
Citera
2025-03-13, 18:28
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Det är mer blandat nu, även om många som hänger här är äldre till skillnad från då. Yngre har andra plattformar de hänger på, som TikTok, Snapchat m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Oj. Hemskt gammalt inlägg från mig där.
Men de åsikter jag hade där står sig gott än idag.

Vad gäller kvalitén på forumet tycker jag att guldkornen blir färre och färre.

Men även det är väl förmodligen en naturlig utveckling skulle jag tro. Demografin på forumet följer förmodligen samhällets dito med allt vad det innebär.

Numera kikar jag in på forumet då och då i någon form av ledsam nostalgi. Det är svårt att klippa någonting man hållit på med i så många år.

Stort tack för svaren. Att ha 15+ år på forumet ger lite tyngd till vad man säger.
Citera
2025-03-14, 22:11
Medlem
Jo åldrandet har gjort folk yngre.. hehe. Här på flashback alltså. Hängde med några grabbar och de finns inte kvar.

Vad kan ha gjort flashback användare yngre???
Citera
2025-03-22, 08:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Det illustreras väl bäst i inställningen "Jag är på Flashback för att skratta lite, loll" och "Jag är på flasback för att diskutera och utvecklas". Det finns en tendens att den förra ligger hos de yngsta och den senare hos de äldre. Det är inte ungdomen i sig utan inställningen som är problemet.

Det gäller säkert inte alla delforum, men det hände ju något i och med "Flashback forever"-podden. Trolltrådarna ökade lavinartat, och alla hade de ungefär samma ton. Man kan nästan höra "Flashback forever"-tjejerna läsa upp inläggen, för de är liksom skrivna för det. Och jag tror det är yngre människor som roar sig med det.

Sedan märker man att sociala medier-logiken letat sig in på Flashback. Man startar "clickbaitiga" trådar för uppmärksamheten, inte för att man vill ha ett svar. Och så sitter man där och räknar visningar och svar, och det blir en "flex" att ha startat en jättetråd. Jag har ju svårt att se att det är femtioåringar som jag som gör sånt.

Sedan märker man på den politiska inställningen hos användarna, att det skett ett generationsskifte. De yngre pojkarna och flickorna är - oavsett om de står till höger eller vänster - totalt marinerade i jämlikhetsidéer, och helt löjliga idéer om rättvisa. Kommer allt oftare på mig själv med att behöva skriva "livet är inte rättvist", och få "ok boomer"-svar.

På den positiva sidan, så verkar diskussionerna av typen "Varför får man inte säga negerboll?" och "Hen betyder höna!" ha avtagit lite. De användarna har nog gått över till spela minigolf och rasta barnbarnen.
Citera
2025-03-22, 12:04
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det gäller säkert inte alla delforum, men det hände ju något i och med "Flashback forever"-podden. Trolltrådarna ökade lavinartat, och alla hade de ungefär samma ton. Man kan nästan höra "Flashback forever"-tjejerna läsa upp inläggen, för de är liksom skrivna för det. Och jag tror det är yngre människor som roar sig med det.

Sedan märker man att sociala medier-logiken letat sig in på Flashback. Man startar "clickbaitiga" trådar för uppmärksamheten, inte för att man vill ha ett svar. Och så sitter man där och räknar visningar och svar, och det blir en "flex" att ha startat en jättetråd. Jag har ju svårt att se att det är femtioåringar som jag som gör sånt.

Sedan märker man på den politiska inställningen hos användarna, att det skett ett generationsskifte. De yngre pojkarna och flickorna är - oavsett om de står till höger eller vänster - totalt marinerade i jämlikhetsidéer, och helt löjliga idéer om rättvisa. Kommer allt oftare på mig själv med att behöva skriva "livet är inte rättvist", och få "ok boomer"-svar.

På den positiva sidan, så verkar diskussionerna av typen "Varför får man inte säga negerboll?" och "Hen betyder höna!" ha avtagit lite. De användarna har nog gått över till spela minigolf och rasta barnbarnen.

Intressant att ordet "boomer" numer används allmänt om människor som anses ha "utdaterade" uppfattningar, åsikter och synsätt. Har flera gånger sett äldre skriva "boomer" till folk som faktiskt är yngre, bara pga att deras sätt att skriva påminner om en äldres. Ett skällsord för alla, oavsett ålder, som inte "hänger med sin tid", tydligen.
Citera
2025-03-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Intressant att ordet "boomer" numer används allmänt om människor som anses ha "utdaterade" uppfattningar, åsikter och synsätt. Har flera gånger sett äldre skriva "boomer" till folk som faktiskt är yngre, bara pga att deras sätt att skriva påminner om en äldres. Ett skällsord för alla, oavsett ålder, som inte "hänger med sin tid", tydligen.
Japp, och det kan användas som föärsvar för nästan vilka dumheter som helst. Jag kommenterade på Youtube för några år sedan om Belle Delphine, en influencer, porraktris och Youtube-kändis, som bl a sålde flaskor med sitt eget använda badvatten (!) - japp, med rester av parfym, skum och svett - till sina fans. Min sarkastiska kommentar till att folk ville betala för detta fick snabbt repliken "Okay Boomer!"
Citera
2025-03-22, 20:03
Medlem
Mad monks avatar
Det är främst ett forum för idioter och kloakråttor vilken ålder dessa har bryr jag mig inte om.
Citera
2025-03-22, 20:07
De enda som hänger här är 25-60 åringar. Inga 15 åringar vill komma i närheten av flashback, sidan har dåligt rykte. Dom använder snäpchäät och jodel.
Citera
2025-05-11, 07:50
Medlem
Den här tråden startades 2010 och det måste, på en höft, varit ungefär vid den tiden jag senast loggade ut "för gott" härifrån. Då hade jag också känslan av att det blivit ett ungdomsforum.
Det som slagit mig nu när jag åter är här igen är hur mycket äldre användarna generellt är om man ser till genomsnittet! Vimlar av 30- till 60-åringar tycks det.

Givetvis beror mitt intryck på flera saker. Jag är betydligt äldre och rör mig därmed i helt andra delforum än senast. Tik-tok - inte Flashback - lockar de yngre idag, det gjorde det inte 2010. Sen ser jag säkerligen andra saker än jag gjorde för ca femton år sedan i ock med att jag lever ett helt annat liv än då.

Det som dock är en konstant är den lilla - men ack så högljudda - klicken incels. Även om de har, för mig, nya nick idag än då. På den tiden minns jag att de retade gallfeber på mig. Idag tycker jag bara synd om dem.

Tycker kontrasten jag upplever är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in