2010-03-13, 12:43
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Jag måste verkligen formatera och byta operativsystem på min dator precis nu, dock har jag ingen extern hårddisk eller något media att spara filerna jag vill ha kvar på. Datorn har bara en partition som är (C och är på 300GB, där finns ju då också operativsystemet, nu skulle jag vilja skapa en ny partition och då ta lagringsutrymme från C: till denna och då kunna lägga alla viktiga filer där och enbart behöva formatera C: under installationen. Så att jag alltså har kvar mina filer efter installationen, är detta möjligt? Att skapa en partition från en redan befintlig utan att behöva formatera den? Och isåfall hur?

Tack på förhand!
Citera
2010-03-13, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomten_på_lofte
Jag måste verkligen formatera och byta operativsystem på min dator precis nu, dock har jag ingen extern hårddisk eller något media att spara filerna jag vill ha kvar på. Datorn har bara en partition som är (C och är på 300GB, där finns ju då också operativsystemet, nu skulle jag vilja skapa en ny partition och då ta lagringsutrymme från C: till denna och då kunna lägga alla viktiga filer där och enbart behöva formatera C: under installationen. Så att jag alltså har kvar mina filer efter installationen, är detta möjligt? Att skapa en partition från en redan befintlig utan att behöva formatera den? Och isåfall hur?

Tack på förhand!

Det finns program för sånt. Partion Magic?
Citera
2010-03-13, 12:50
Medlem
hokoris avatar
Citat:

Tack på förhand!

Ja, det är möjligt men jag tror vi behöver veta vad du har för OS för att kunna hjälpa dig.

Annars så finns det massor med sidor på internet (dropbox m.m.) där du kan lagra endel filer så det är ett annat alternativ.
Citera
2010-03-13, 13:04
Medlem
tomten_på_loftes avatar
Tack för svaren! jag kör Win XP nu och ska installera Win 7, jo jag har provat lagring på internet men det tar så lång tid och det blir rörigt att hålla reda på vad man har laddat upp eftersom vissa filer inte går, men om det finns möjlighet till en extra partition så väljer jag gärna det.
Citera
2010-04-10, 18:21
Medlem
Body_mikes avatar
Citat:
Tack för svaren! jag kör Win XP nu och ska installera Win 7, jo jag har provat lagring på internet men det tar så lång tid och det blir rörigt att hålla reda på vad man har laddat upp eftersom vissa filer inte går, men om det finns möjlighet till en extra partition så väljer jag gärna det.

tänkte hjälpa, uppdatera tråden lite, för jag skulle nämligen själv vilja veta lite om detta, vill splitta min hårddisk för att kunna välja mellan operativsystem när jag startar, sysslar med musik o behöver installera windows vista då det inte funkar med vissa drivisar till win 7..
Citera
2010-04-10, 18:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Body_mike
tänkte hjälpa, uppdatera tråden lite, för jag skulle nämligen själv vilja veta lite om detta, vill splitta min hårddisk för att kunna välja mellan operativsystem när jag startar, sysslar med musik o behöver installera windows vista då det inte funkar med vissa drivisar till win 7..

Med hjälp av detta program -> http://www.partitionwizard.com/
Citera
2010-04-10, 18:35
Medlem
Body_mikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Med hjälp av detta program -> http://www.partitionwizard.com/

tackar så hjärtligt ska kika närmare på det tack!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in