Har problem med mitt xfx 4870 grafikkort eller snarare fläkten. fläkten låter som den håller på att skära ihop när man startar datorn men sen när man väll kommit in på skrivbordet så låter den som den ska. har varit så i ca en månad nu, har blåst rent det ifrån damm men det hjälpte inte.
har inga tempratur problem eller problem när jag spelar spel så ska jag bara låta det vara som det är eller bör det fixsas?
Senast redigerad av pyrox89 2010-03-13 kl. 12:44.
Inget jag rekommenderar men att "banka" lite på fläkten kan lösa problemet. Det kan vara så att den har kommit lite i obalans bara och lite våld brukar fixa det.
Kolla så att det inte sitter någon sladd i vägen som skär ihop med fläkten. Jag har haft samma problem för att mitt chassi tryckte in en sladd i fläkten och när jag öppnade chassit så åkte sladden ut igen. Hittade problemet när jag såg att en närliggande sladd var lite skadad.
Annars skruva loss fläkten och rengör, skruva på igen, det brukar funka.
Jag har haft samma problem med både grafikkortsfläktar och chassifläktar som låtit illa vid hög belastning/uppstart. Slutade i dessa fall med att jag helt enkelt bytte ut fläktarna då de förmodligen kommit i obalans.
Att byta en grafikfläkt är oftast inte så svårt, du borde till och med kunna koppla en cpu-fläkt till moderkortet och skruva på grafikkortets kylflänsar vilket jag gjorde på ett gammalt geforcekort för ett antal år sedan, med 20 grader svalare kort som resultat.
Om det bara låter som ett helvete under uppstart(dvs innan operativsystemet har laddat in drivrutinen till kortet) så är det väl egentligen skitsamma? Jag hade iaf inte oroat mig. Kör tills den stoppar
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!