2010-03-13, 11:12
Medlem
BobbyChengers avatar
Hej.

Jag undrar hur jag får * (allt) . domän.x att funka, alltså dirigera om alla subdomän till samma adress och har kvar subdomännamnet i fältet, alltså inte vidarefodra alls. Sköts detta genom IISen eller genom leverantören jag köper domänen av? jag kör IIS6 och den vill inte lägga till *.domän.x under identifiering. Just nu har jag endast domän.x som identifiering.

Hoppas ni förstår hur jag menar och flytta tråden om den ligger fel.
Citera
2010-03-13, 11:26
Medlem
m0gs avatar
Leverantören som fixar DNS-tjänster åt dig måste peka om *.domän.x till samma IP som domän.x och du måste konfigurera en vhost för *.domän.x i IIS.

Det sistnämnda har jag ingen aning om hur det går till då jag inte sysslar med IIS (i Apache kan man lägga till *.domän.x som alias till en befintlig vhost, kanske det kan vara något?) och det förstnämnda beror på vad för DNS-tjänst du använder.
Citera
2010-03-13, 12:12
Medlem
gadzooxs avatar
IIS stödjer inte wildcards så det blir till att köra IP-baserad vhosting, dvs låta bli att ange något hostname i host header-fältet i IIS. Nackdelen blir att man bara kan köra en site per IP-adress. Jag fattar inte varför MS inte byggt stöd för något så enkelt...

Edit: Det kanske går att bygga eller hitta något färdigt ISAPI-filter som kikar på requests och styr dem till rätt site?

Edit 2: http://forums.iis.net/t/1095760.aspx
Senast redigerad av gadzoox 2010-03-13 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in