Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-13, 09:14
Medlem
SparkMans avatar
Godmorgon flashbacks vassa ekonomer. Häromveckan fick jag hem brev från AMF där de vill att jag ska fylla i vilka fonder jag vill pensionsspara i. Då jag inte är helt insatt (har läst lite på ekonomi-forumet då och då) så tänkte jag rådfråga lite grann angående procentsatser och bästa valen.

Jag är snart 22 år ung. Då antar jag att det lönar sig att köra lite mer på högrisk för att sedan successivt gå mer åt lågrisk när man börjar närma sig pensionen med stormsteg. Men hur många procent ska jag köra på mkt.låg-låg-medel-hög-mkt.hög risk för att det ska bli mer ultimat?

På hög-mkt.hög risk finns det två alternativ. Antingen AMFs egna fonder eller "fler valbara fonder" (bara utlands). Där antar jag att chansen är större att få mer avkastning på utlandsfonder än mer inhemska, har jag rätt?

Om vi tittar på mycket hög risk, på flera valbara fonder, finns:
BlackRock Emerging Europe
Gartmore China Opportunities
Gartmore Emerging Markets
Gartmore Latin American
HSBC Indian Equity
JPM Russian

Vad jag förstått så har Ryssland gått väldigt starkt senaste året, men håller det på att plana ut lite nu kanske? Kina, Indien och Latinamerika håller kanske på att byggas upp mer och mer.

Som sagt, alla tips är välkomna. Är inte tillräckligt insatt själv för att kunna fatta de klokaste besluten
Citera
2010-03-13, 10:08
Medlem
im.blind.to.yous avatar
Tipset är väl isåfall att inte låta dig luras av alla pengar genom att pensionsspara...
Citera
2010-03-14, 07:51
Medlem
SparkMans avatar
Citera
2010-03-14, 09:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im.blind.to.you
Tipset är väl isåfall att inte låta dig luras av alla pengar genom att pensionsspara...

va? hur tänkte du nu??
Citera
2010-11-02, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
va? hur tänkte du nu??
Han tänkte väl på myten om att det bara är rika judar som tjänar på att man pensionssparar. Dock har jag sett en del judiska "loan sharks" i diverse filmer och spel. Så jag vet inte om det stämmer med verkligheten.
Senast redigerad av PerZerk 2010-11-02 kl. 20:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in