• 2
  • 3
2010-03-17, 12:12
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginux
Ubuntu x64 innebär inga problem, det kör upp 32bitarsmiljö automatiskt för wine osv. Var lite värre att få igång 32bitars windowsprogram under wine i Arch64.
När du börjar känna dig hemma i Ubuntu rekommenderar jag att du provar Arch, inte så svårt att installera och efter att du börjat använda det tror jag du lär dig Linux fort och även hur man löser problem lätt. Wikin är grym och du hittar svar på de flesta frågorna i den.

Låter underbart, ska definitivt kolla in Arch senare. Verkar vara en omtyckt distribution då jag ser dess namn ofta när det skrivs om Linux.

Tack för infon & tipset.
Citera
2010-03-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaResistance
Låter underbart, ska definitivt kolla in Arch senare. Verkar vara en omtyckt distribution då jag ser dess namn ofta när det skrivs om Linux.

Tack för infon & tipset.

Jo Arch är sweet, väldigt konfigurerbart och lättviktigt, utan att vara lika omständigt som Gentoo. (http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Gentoo ) Med Beginner's guide i arch wiki på en dator bredvid fixar de flesta att installera Arch och få igång X med valfri miljö.
Citera
2010-03-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmabygge
Jag har Ubuntu, Kubuntu, och Windows XP på min laptop (512mb ram, 1.46ghz processor, 70gb hårddisk ) och det funkade utmärkt att först installera Ubuntu, sen skapade du en partition på 20gb kanske av typen NTFS som du installerade XP på, sen inne i ubuntu så skapar du en EXT3 typ (tror jag den heter), och på den installerade jag Kubuntu
Varför inte installera kde/kubuntu-desktop i ubuntu så väljer du när du loggar in i ubuntu om du vill använda kde eller gnome, istället för att ha två likadana distar fast med olika DE installerade
Citera
2010-03-17, 19:29
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fghj.
Varför inte installera kde/kubuntu-desktop i ubuntu så väljer du när du loggar in i ubuntu om du vill använda kde eller gnome, istället för att ha två likadana distar fast med olika DE installerade

Off topic igen men va fan:

Vilken är att föredra? Gnome eller KDE? Börjar få till mitt Gnome-desktop riktigt bra nu, Cairo-Dock etc. Läckert som fan.
Citera
2010-03-17, 19:43
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:

Vilken är att föredra? Gnome eller KDE? Börjar få till mitt Gnome-desktop riktigt bra nu, Cairo-Dock etc. Läckert som fan.

Det är i stort sett bara en smaksak vilken man vill ha, båda har sina för/nack-delar men i det stora hela är det kosmetiska skillnader som är nyckelpunkterna.

Personligen kräks jag på båda två, jag kör xfce tills vidare eftersom jag inte orkar byta till fluxbox..
Jag är nämligen av åsikten att en wm/de ska ta upp så lite plats som möjligt, man ska knappt tänka på att den är där.
Citera
2010-03-17, 21:12
Medlem
Snelhest1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av organis
Hittar ingen tråd som beskrivlingen visar hur man gör

jag skulle villja ha windows, linux OCH unix installerat och vid uppstart så ska man få välja villket os man ska använda sig av. Jag antar att jag får formatera och göra om från början för just nu har jag bara två partitioner men det kanske går att lägga flera os på samma partition?

Om någon kan berätta hur man gör alternativt länka till någon bra guid så tackar jag.

Kollat på Vmware Player?

Smidig desktop virtualisering, du kör flera operativsystem från t.ex. Windows.
Citera
2010-03-30, 21:33
Medlem
pipecrawlers avatar
Citat:

Hej!
självklart ska du välja Gnome, Kde är så fyrkantigt och Gnome 3 kommer snart, finns redan som prevju i Fedora 12, Gnome 3 ser ut att kunna bli riktigt bra, ganska så annorlunda. sen tycker jag att du kan testa lite fler distar när du ändå håller på, det finns ju livestickor till de flesta,
Och jag föreslår ju då förstås Fedora, Det finns en riktigt stor community, det kommer uppdateringar i stort sett varje dag,den är enkel att konfigurera, slår ubuntu i en hel del tester, plus att man slipper den där bruna färgen :-) sen är det ju klart om du vill bli en riktig nörd så ska du ju installera Slackware och helst ett minimalt wm/ som du hörde nyss så jobbar man ju helst i terminalen med skript kommandon och spar utrymme på driven igenom att ha ett minimalt x,,,,,jag bara skojas men jag väntade mig den kommentaren när som helst. jag bara inte visste vem det var på det här stället :-) klart man kan köra med minimala wm/ men vad ska man då göra med burken en söndagsförmiddag, räkna ut fraktaler, eller surfa runt i söndagstidningarna. Jag tror att det är dags för pionjärerna att inse att Linux snart är i var mans hus. ja vad du än väljer så är du välkommen in i gemenskapen.
Senast redigerad av pipecrawler 2010-03-30 kl. 21:52.
Citera
2010-03-30, 21:45
Medlem
pipecrawlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snelhest1234
Kollat på Vmware Player?

Smidig desktop virtualisering, du kör flera operativsystem från t.ex. Windows.

Nej du ska inte köra vmware från windows , inte om jag förstår din uppställning rätt. vmware kan man ha o leka med senare, det blir ju lite labbmiljö av det. Jag menar absolut inte att dissa den som gav förslaget om vmware, men det är ju inte som att ha en fristående maskin.

Men du skriver Unix? menar du freebsd då eller? Det går att använda bootloadern från Windows om du vill det eller den från Linuxdisten, freebsd vet jag inte men förmodligen. Det finns andra lösningar också. tillvägagångs sättet är i princip att partioner upp hårddisken och sen installera i tur och ordning,
Man bör väl ta reda på att de olika operativen lirar med hårdvarorna, det skulle va kul att få veta din tanke bakom dessa tre olika operativ dvs, vilket syfte att ha dessa tre. skicka gärna ett pm
Senast redigerad av pipecrawler 2010-03-30 kl. 22:09.
Citera
2010-03-30, 22:52
Medlem
pipecrawlers avatar
Ankan har koll på hur man gör! med olika filsystem på en disk och gub booatloader
Senast redigerad av pipecrawler 2010-03-30 kl. 23:51.
Citera
2010-03-31, 07:26
Medlem
Firebrands avatar
1 Ubuntu kan man installera i från windows med wubi.
2 Unix och gnu/linux är inte samma sak .
3 Riktiga linuxnördar använder slackware.
4 Ubuntu satanic edition funkar jätte bra att köra i virtulbox i win7 som dessutom är unix kompatibelt.

frågor på det?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in