2010-03-15, 18:59
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaResistance
Bör kanske tilläggas att min Win7-version kör 7loader, finns en partition på 100mb som används av Windows. Kanske inte spelar någon roll?

Snabba svar uppskattas då jag snart ger mig på detta utan råd från expertpanelen och jag har gjort tillräckligt med trial and errors i mina dagar.

Förutsatt att att NTFS diskarna är defragmenterade kan du krympa dem utan problem. Men har du mycket skit på dem så måste filerna flyttas, och det kan ta timmar.

Linux vill dels ha en stor partition med allt, och en partition som är lika stor som RAM och som kan användas som "växlingsfil" och för att gå ned i vilo/vänte-läge. Den stora kan vara av filsystemet EXT4 och den lilla ska vara Linux Swap.
Citera
2010-03-15, 19:04
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Bör kanske tilläggas att min Win7-version kör 7loader, finns en partition på 100mb som används av Windows. Kanske inte spelar någon roll?

Snabba svar uppskattas då jag snart ger mig på detta utan råd från expertpanelen och jag har gjort tillräckligt med trial and errors i mina dagar.

Det ska finnas ett inbyggt partioneringsverktyg i Vista och Win7 vet dock inte om det går att förminska systempartitionen med den, men att du använder en loader ska inte spela någon som helst roll, hade jag varit du hade jag kört på ubuntu egna partioneringsverktyg
Citera
2010-03-15, 19:11
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det ska finnas ett inbyggt partioneringsverktyg i Vista och Win7 vet dock inte om det går att förminska systempartitionen med den, men att du använder en loader ska inte spela någon som helst roll, hade jag varit du hade jag kört på ubuntu egna partioneringsverktyg

Jo den klarar att förminska systempartitionen, tänkte som så att om Win7 själv får leka med systemdisken och lämna ifrån sig lite utrymme så borde det inte bli gnäll sedan. Hade gärna använt Ubuntus partitioneringsverktyg men dels så är jag ny på detta med Linux och dels så borde väl eventuella filer tas om hand bättre i Win7's egna partionsverktyg?

Ingen som har erfarenhet av detta och dessutom, funkar en sådan här multibootkonfiguration klanderfritt?
Citera
2010-03-15, 22:57
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Jo den klarar att förminska systempartitionen, tänkte som så att om Win7 själv får leka med systemdisken och lämna ifrån sig lite utrymme så borde det inte bli gnäll sedan. Hade gärna använt Ubuntus partitioneringsverktyg men dels så är jag ny på detta med Linux och dels så borde väl eventuella filer tas om hand bättre i Win7's egna partionsverktyg?

Ingen som har erfarenhet av detta och dessutom, funkar en sådan här multibootkonfiguration klanderfritt?

Både Ubuntus och Windows egna partioneringsverktyg fixar biffen ungefär lika lätt, har förminskat mina windowspartioner med Ubuntus parttioneringsverktyg flera gånger i samband med installationer alltid funkat klockrent, men kör med windowsverktyget du om det känns tryggare.

och att köra dualboot fungerar klockrent
Citera
2010-03-16, 01:22
Medlem
framochtillbakas avatar
Jag skulle vilja föreslå en lite annorlunda rutt, jag tycker bäst är att köra med NTDLR för att då slipper du problem på windows sidan när du installerar något nytt, även om det ska ske väldigt sällan nuförtiden.

EasyBCD gör det väldigt enkelt att införa också om man kör Vista / Win7.

Så jag har ungefär såhär:
NTDLR laddas på windows disken, jag väljer mellan Win7 Vista och Linux. Körs linux laddas sen Grub och grub laddar i sin tur alla linux versioner.
Citera
2010-03-16, 14:11
Medlem
LaResistances avatar
Tack för era råd pågar! Mycket uppskattat.

Tog tjuren vid hornen och använde mig av Win7's partionsprogram, krympte min 500gb C: med 110gb.

Installerade Ubuntu på två partitioner taget ur dessa 110gb och allt går som en dröm. Kan fortsätta streama och skit med mitt Win7 och bekanta mig med Ubuntu utan att vara orolig att något av dem ska strula.

Drömmer om den dagen man blir Windowsfri haha. Vi får väl se vad Linux har att erbjuda och hur mycket man kan vara utan/ersätta.

Kan dock bara komma på ETT program som körs i Win7 som jag inte tror finns till Linux och det är Adobe Audition 3.0.

Fan grabbar, jag är kär
Citera
2010-03-16, 14:13
Medlem
LaResistances avatar
Kanske lite off topic men det blir kort:

Jag valde x86 då det känns mest naturligt då man är nybörjare, tänker på drivrutiner och så. Mitt Win7 är x64 så maskinen hade ju onekligen klarat Ubuntu x64 men vad tycker expertpanelen? Var det rätt val för en nybörjare eller ska jag installera x64 innan jag börjar min resa in i Linux hemliga värld?
Citera
2010-03-16, 17:14
Medlem
Pellianos avatar
Meningslös tråd, använd sökfunktionen för tusan!
Citera
2010-03-16, 21:19
Medlem
LaResistance, testa googla Audacity om du inte redan hittat det. Är som Audition fast för linux (och gratis ).
Citera
2010-03-16, 21:47
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjourne
LaResistance, testa googla Audacity om du inte redan hittat det. Är som Audition fast för linux (och gratis ).

Har redan hittat det och ersatt det som medföljde Ubuntu

Riktigt bra program, gillar EQ'n.

Tack ändå.
Citera
2010-03-16, 21:48
Medlem
LaResistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelliano
Meningslös tråd, använd sökfunktionen för tusan!

Möjligt men frågor har blivit besvarade och lösningar har blivit presenterade

Easy Peasy
Citera
2010-03-17, 11:55
Medlem
Citat:
Kanske lite off topic men det blir kort:

Jag valde x86 då det känns mest naturligt då man är nybörjare, tänker på drivrutiner och så. Mitt Win7 är x64 så maskinen hade ju onekligen klarat Ubuntu x64 men vad tycker expertpanelen? Var det rätt val för en nybörjare eller ska jag installera x64 innan jag börjar min resa in i Linux hemliga värld?

Ubuntu x64 innebär inga problem, det kör upp 32bitarsmiljö automatiskt för wine osv. Var lite värre att få igång 32bitars windowsprogram under wine i Arch64.
När du börjar känna dig hemma i Ubuntu rekommenderar jag att du provar Arch, inte så svårt att installera och efter att du börjat använda det tror jag du lär dig Linux fort och även hur man löser problem lätt. Wikin är grym och du hittar svar på de flesta frågorna i den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in