Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-12, 21:27
Medlem
hishultas avatar
Gokväll folket!

Det är så att jag tröttnat å¨att behöva lyssna på musik hela tiden i mitt headset och ha skype där samtidigt. Kan man inte ha skype i headsetet och tex winmap/spotify i högtalarna?

Jag har utag till högtalare både fram och bak på datorn.
http://www.ciao.se/Acer_Aspire_M5201_Phenom_X4_9550__745621

Har kollat i winmap efter "output sorces" eller liknande utan resultat, måste jag ha två st ljudkort för att kunna göra detta eller?
Citera
2010-03-12, 21:29
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Övriga dator- och IT-diskussioner då det inte utdelas någon spec om OS.

//Mod
Citera
2010-03-12, 21:58
Medlem
felafels avatar
Blir väldigt svårt då du bara har en stereoutgång fysiskt med H/W. Har inte hört att det skulle fungera att separera utgångarna på moderkortet i mjukvaran.

Vad har du för headset? Vad jag förstår finns det vissa USB headset som fungerar som separat "ljudkort" med dedikerade drivrutiner.

Då kan det ju fungera - kolla upp något sånt.

En annan grej är väl kanske att skaffa nån digital patchbay, typ: VAC.

http://software.muzychenko.net/eng/vac.html

Har inte testat (och kört Mac ett bra tag). Men med två utgångar (stereo) så skulle du ju få köra t.ex. Skype i höger kanal och Spotify/Winamp i vänster, he he...

Inte så soft. Om du inte mergar utgångarna till mono (kul! )

Nä, ett till ljudkort (men nog bättre att skaffa ett USB-kort med 4 ut, eller ett sånt USB headset är mitt tips).

Blir nog svårt annars.
Citera
2010-03-12, 22:14
Medlem
felafels avatar
Ok, har fan inget att göra...

Men såg att du har surroundljud på burken... Vad har du för utgångar? Har inte sån lyx själv men det borde ju innebära att du har en del kanaler att mixa med?

Vad är de fysiska utgångarna? Kopplingar etc? RCA? (Sådana standard som brukar va vita/röda/gula eller)

Har du 3,5 mm teleplugg (verkar konstig isf)?
Citera
2010-03-12, 22:38
Medlem
hishultas avatar
på framsidan har jag en grön och en rosa (mick och högtalare?)

DÄr bak har jag grön,rosa,grå(samma "symbol" på den som på den gröna),svart(samma symbol där), och blå och gul och även samma symbol där
Citera
2010-03-12, 22:54
Medlem
felafels avatar
Låter ju för fan som en godispåse eller konstiga danspiller (rektalt). Fattar nada.

Tror du får kolla upp det där USB headsettet...
Senast redigerad av felafel 2010-03-12 kl. 22:57.
Citera
2010-03-12, 23:16
Medlem
hishultas avatar
Vi kan säga såhär, det är 6st "utgångar" där bak och alla verkar vara till högtalare och ingen till mick:P
Citera
2010-03-12, 23:26
Medlem
felafels avatar
Ok, vad har du för "mixer" som mjukvara? Kan du få olika program att skicka ljud till olika kanaler? Hmm, verkade inte som det? Skulle det fungera med det där Virtual Audio Cable månne?

Fattade det som att gratisversionen hade 3 st kopplingsbara "utgångar". Alltså 2, till musiken och en till Skype om det hade fungerat...

Så om du fick Skype att skicka till en kanal (en utgång där bak) och sen Winamp till två andra (där bak). Men tror det kan vara för mycket begärt av din burk kanske?

Du måste nog hur som helst kunna få välja vad som ska skickas vart i programmet. Annars fungerar det inte. Tyvärr...

Men lycka till.... Börjar bli dragen här...
Citera
2010-03-12, 23:40
Medlem
KillerMonkeys avatar
Inte riktigt orkat läsa allting men svaret är väldigt enkelt om jag förstår allting rätt.

Om du har kopplat högtalarna till en ljudutgång på datorn och headsetet till en annan utgång så borde båda finnas separat inne i windows. Gå in under kontrollpanelen -> ljud (någonting mer, beror på vilken version av windows) -> Ljud. Där inne kan du kolla vilka enheter som är anslutna och vad de heter.

Gå sedan in i skype och välj verktyg -> inställningar -> ljudinställningar. Välj där headsetet som högtalare.

Sedan går det också göra så att du kan ha ljudet på i båda eller bara i ena och när någon ringer på skype så dras ljudet på musiken ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in