2010-03-13, 00:31
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppit
ja, men grejen var ju att jag tyckte hon inte skulle ligga på ett så stort underskott förstår du. Utan på ungefär 1000 minus, så slipper hon svälta och det blir lättare att behålla viktnedgången. Knappast nyttigt att leva på 3 bantningsshakes och en kiwi om dagen. Mitt råd var att ta det lite lugnare och äta rätt och motionera mycket. Bra råd. Bra fett är stort sett alla fetter utom transfetter.

Vilken jobbig liten grinig människa du var. Slutdiskuterat mellan dig och mig. Ta en juice.
Fast TS vill ju maximera fettförbränningen och bryr sig inte om muskler. Hur gör man detta då? Jo, ett stort kcalunderskott.

Klarar TS av att köra på sitt pulver så kommer ju det ge snabbare resultat än ditt tips. Men är man ute efter ett hälsosammare sätt som är skonsammare för kroppen så är ett mindre mer kontrollerat underskott att föredra. Jag har aldrig sagt något om nyttigt, för det håller jag med om att ett så stort underskott inte är.

Fast det finns även transfetter som inte är dåliga, har för mig Bengtzz nämnt CLA som exempel på det.

Som sagt, kcalunderskottets storlek står i relation till fettförlustens storlek. Sedan får man helt enkelt lägga sig på det underskott som lämpar ens mål och vilka krav man har.

Jobbig, ja. Liten, definitionssak. Grinig, nee. Människa, check. Som sagt, dricker inte juice då det innehåller alldeles för mycket socker.

Citat:
Ursprungligen postat av SysterStark
Ursäkta att jag varit frånvarande.
Blev mycket att läsa nu, och ni verkar tycka olika.
Men är glad att jag fått så många svar!
Har kommit fram till att:

Äta vitaminer varje dag.
Dricka en eller två påsar extra om dagen.
Motionera mera.

Har jag uppfattat allting rätt?
Blev ganska mycket i mitt huvud just nu.
Räkna kalorier helt enkelt, det är lättast: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Att ligga på ett så lågt intag av mat och sedan motionera mer än du redan gör är något jag personligen aldrig skulle göra för fysiskt eller psykist välmående. Men vill du gå ner raskt i fett så okej. Men tänk på det jag sagt. Ditt kcalunderskott är det som bestämmer fettförlusten, ifall du väljer att äta mindre eller motionera mera spelar ingen roll. Fördelen motion kan ha är att många finner det mättande och att du genom att äta mer och röra dig mer faktiskt är mättare en större del av dagen än ifall du skärt ner på maten.

edit: Dags att sova, återkommer runt 12 eller 13. Foppit, du inser kanske att vi pratar om två olika saker och att vi troligen håller med varandra va?
Senast redigerad av Dreas 2010-03-13 kl. 00:46.
Citera
2010-03-13, 09:25
Medlem
foppits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Fast TS vill ju maximera fettförbränningen och bryr sig inte om muskler. Hur gör man detta då? Jo, ett stort kcalunderskott.

Klarar TS av att köra på sitt pulver så kommer ju det ge snabbare resultat än ditt tips. Men är man ute efter ett hälsosammare sätt som är skonsammare för kroppen så är ett mindre mer kontrollerat underskott att föredra. Jag har aldrig sagt något om nyttigt, för det håller jag med om att ett så stort underskott inte är.

Fast det finns även transfetter som inte är dåliga, har för mig Bengtzz nämnt CLA som exempel på det.

Som sagt, kcalunderskottets storlek står i relation till fettförlustens storlek. Sedan får man helt enkelt lägga sig på det underskott som lämpar ens mål och vilka krav man har.

Jobbig, ja. Liten, definitionssak. Grinig, nee. Människa, check. Som sagt, dricker inte juice då det innehåller alldeles för mycket socker.

Räkna kalorier helt enkelt, det är lättast: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Att ligga på ett så lågt intag av mat och sedan motionera mer än du redan gör är något jag personligen aldrig skulle göra för fysiskt eller psykist välmående. Men vill du gå ner raskt i fett så okej. Men tänk på det jag sagt. Ditt kcalunderskott är det som bestämmer fettförlusten, ifall du väljer att äta mindre eller motionera mera spelar ingen roll. Fördelen motion kan ha är att många finner det mättande och att du genom att äta mer och röra dig mer faktiskt är mättare en större del av dagen än ifall du skärt ner på maten.

edit: Dags att sova, återkommer runt 12 eller 13. Foppit, du inser kanske att vi pratar om två olika saker och att vi troligen håller med varandra va?

Ja, det var jag som va trött och grinig och behövde juice. Förlåt, jag älskar dig!!!

vill bara tillägga att när man, som du och jag, tränar ofta och är van vid att deffa, bulka etc. har en tendens att tycka att det här med viktnedgång och diet är ganska lätt. Vill jag tex. förlora 5 kg fett är det ingenting för mig, det fixar jag i sömnen. Men folk som inte tränar och varit överviktiga länge har det inte så lätt, och för dom är det bättre att ändra sin diet och livsstil istället för att gå på en very low calorie diet. För att lära sig vad man kan och inte kan äta, hur ens egen kropp fungerar etc. Det tycker jag i alla fall, har en vän som jojobantat med pulver eller svält ett antal år nu, och det slutar alltid med att han går upp och förbi sin startvikt till slut. Visst fan blir han smal ett tag, men då börjar ju ätandet och slappheten igen. Och sen har jag för mig (rätta mig om jag har fel) att en vlcd ska skötas under extremt strikta former för att man ska få i sig vettigt med näringsämnen, vitaminer, mineraler etc. Tillskott är ju inte fullvärdiga direkt, det går inte att jämföra
tex. c-vitamin på tablett och c-vitamin i en frukt/grönsak. Det var därför jag rekommenderade att ta det lite lugnare, ät mer än 3 pulverdrinkar om dagen, och öka motionen istället. Det finns bara fördelar med det. Men om man bara vill bli smal till sommaren är ju 3 pulverdrinkar och en kiwi om dagen ett säkert kort. Men om man har säg 10 kg att gå ner så kan man ju lätt "träna" ner dom till sommaren också, och få en bättre hälsa/kondition och en hård stark kropp på köpet! Har själv satt igång efter ett uppehåll nu, och det är häpnadsväckande hur snabbt kroppen förändras och hittar tillbaka till en bra form. Kärlek och juice till alla!!!
Citera
2010-03-13, 12:26
Medlem
SysterStarks avatar
Det här är min plan.
Jag är kvinna, är 170cm lång. Väger 72kg.
Gick upp väldigt drastiskt under ett halvår på grund av att jag förlorade jobbet.
Mycket krångel inom kärleken osv osv.
Gick hemma och hade tråkigt och tyckte att jag kunde "unna" mig fet mat och äta ute väldigt ofta.
Så vad jag vägde innan detta var 56kg. Som jag nu vill gå ner till och hålla mig där.
Har börjar på ett nytt jobb, kärleken rullar på och allt runt omkring mig känns väldigt bra.
Det är bara ett problem, vikten.
Tänkte köra på pulver nu ett tag, bli peppad över att visaren på vågen tickar nedåt.
När jag nått min målvikt på 55-56kg tänkte jag byta ut 1-2 mål om dagen med nyttig mat.
Har ju hållit mig på samma vikt flera år tidigare, så det blir inga problem att äta nyttigt och hälsosamt, plus min starka självdisciplin.
Jag äger en sommarstuga ute vid stockholms skärgård, så det blir mycket simning och långpromenader med hunden.

Ska dock börja med vitaminer vilket ni verkar vara eniga om.
Dricka åtminstone en påse extra om dagen, fler vet jag inte om jag kan tillåta mig själv att dricka då jag verkligen vill gå ner och få en snygg sommarkropp.
Har även funderat på Aerobics då jag tycker detta verkar kul och även bra för kroppen, men har dock inte bestämt något ännu.

Hur låter detta?
Citera
2010-03-13, 13:45
Medlem
foppits avatar
Citat:
Det här är min plan.
Gick upp väldigt drastiskt under ett halvår på grund av att jag förlorade jobbet.
Gick hemma och hade tråkigt och tyckte att jag kunde "unna" mig fet mat och äta ute väldigt ofta.
Så vad jag vägde innan detta var 56kg. Som jag nu vill gå ner till och hålla mig där.
Har börjar på ett nytt jobb, kärleken rullar på och allt runt omkring mig känns väldigt bra.
Tänkte köra på pulver nu ett tag, bli peppad över att visaren på vågen tickar nedåt.
När jag nått min målvikt på 55-56kg tänkte jag byta ut 1-2 mål om dagen med nyttig mat.
Har ju hållit mig på samma vikt flera år tidigare, så det blir inga problem att äta nyttigt och hälsosamt, plus min starka självdisciplin.
Jag äger en sommarstuga ute vid stockholms skärgård, så det blir mycket simning och långpromenader med hunden.

Dricka åtminstone en påse extra om dagen, fler vet jag inte om jag kan tillåta mig själv att dricka då jag verkligen vill gå ner och få en snygg sommarkropp.
Har även funderat på Aerobics då jag tycker detta verkar kul och även bra för kroppen, men har dock inte bestämt något ännu.

Hur låter detta?

Jag tycker det låter bra, speciellt om du vill gå ner snabbt. Mitt råd (obs råd, inte absolut sanning) att ta det lugnt med motionen så länge du bara ligger på 300-400 kcal om dagen, Det räcker med promenader och simning. Och jag tycker inte du ska ligga så lågt för länge, utan försöka börja äta lite mer ganska snart. Och då också börja med hårdare motion. Du känner ju själv om du mår dåligt, yrsel, extremt trött, håret blir risigt etc. Då vet du ju att det beror på vad du äter och kan trycka i dig lite mer kcal varje dag. Ät vitaminer och lite fiskolja med. Det skadar aldrig. Om du ligger på 300-400 kcal varje dag bör du gå ner minst 1 1/2 kilo i veckan. Då har jag räknat skarvigt bara, 2000 kcal om dag energibehov= -1600 kcal varje dag= -11200 kcal i veckan = ungefär 1 1/2 kilo fett = 10-11 veckor till målvikt. Nu är det här självklart öppet för kritik och det finns en miljon människor som har hängt med bättre i forskning och nya rön än vad jag har. Men om man får i sig mindre energi än vad man förbrukar så kommer man att gå ner i vikt. Det är en absolut sanning. Lycka till. Något som kan göra dig glad med är att jag personligen tycker att om man går fort upp i vikt är det lite lättare att fort gå ner igen. Vet inte om det finns belägg för det, men det är min personliga erfarenhet i alla fall. Kroppen har liksom en "inställd" vikt som den vill nå, både positivt och negativt. Nu kommer någon (du vet vem du är) antagligen halshugga mig.
Citera
2010-03-13, 13:53
Medlem
Lewis-Blacks avatar
Citat:
Nu kommer någon (du vet vem du är) antagligen halshugga mig.
Det är väl bra att någon sätter din ignorans på plats så inte andra människor luras?
Citera
2010-03-13, 14:08
Medlem
foppits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lewis-Black
Det är väl bra att någon sätter din ignorans på plats så inte andra människor luras?

Chopp! Där flög huvudet!! Hur sätter man någons ignorans på plats? Rätt hade varit: Det är väl bra att någon sätter dig på plats så att du inte lurar fler pga. din ignorans i ämnet. http://www.youtube.com/watch?v=YQX1yzvQVns

Men du professorn; ge några goda råd istället för att sitta och wajna över vad andra skriver. Sen kan hon ju avgöra själv vad hon vill göra, eller hur? Jag kunde inte bry mig mindre. Slå på din trumma du, ingen annan lär ju göra det åt dig.
Citera
2010-03-13, 16:31
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Jag tycker det låter bra, speciellt om du vill gå ner snabbt. Mitt råd (obs råd, inte absolut sanning) att ta det lugnt med motionen så länge du bara ligger på 300-400 kcal om dagen, Det räcker med promenader och simning. Och jag tycker inte du ska ligga så lågt för länge, utan försöka börja äta lite mer ganska snart. Och då också börja med hårdare motion. Du känner ju själv om du mår dåligt, yrsel, extremt trött, håret blir risigt etc. Då vet du ju att det beror på vad du äter och kan trycka i dig lite mer kcal varje dag. Ät vitaminer och lite fiskolja med. Det skadar aldrig. Om du ligger på 300-400 kcal varje dag bör du gå ner minst 1 1/2 kilo i veckan. Då har jag räknat skarvigt bara, 2000 kcal om dag energibehov= -1600 kcal varje dag= -11200 kcal i veckan = ungefär 1 1/2 kilo fett = 10-11 veckor till målvikt. Nu är det här självklart öppet för kritik och det finns en miljon människor som har hängt med bättre i forskning och nya rön än vad jag har. Men om man får i sig mindre energi än vad man förbrukar så kommer man att gå ner i vikt. Det är en absolut sanning. Lycka till. Något som kan göra dig glad med är att jag personligen tycker att om man går fort upp i vikt är det lite lättare att fort gå ner igen. Vet inte om det finns belägg för det, men det är min personliga erfarenhet i alla fall. Kroppen har liksom en "inställd" vikt som den vill nå, både positivt och negativt. Nu kommer någon (du vet vem du är) antagligen halshugga mig.
Nejdå, jag är snäll

Som du sa tidigare, för oss som deffar och bulkar med jämna mellanrum är det inte så svårt, ens syn på kost växer med deffandet och bulkandet imo.
Citera
2010-03-13, 22:43
Medlem
brutusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryBoobs
Gå ut gå en rask promenad innan frukost (eller ja.. pulverförtäringen).
Då bränner kroppen fett som energi eftersom det är lågtempomotion.
Dessutom fortsätter kroppen bränna fett någon timme efter promenaden.
Att jogga i lungt tempo och cykla är också bra, men kör inte på någon högintensiv träning eftersom kroppen inte har så mycket kolhydrader att omvandla till glukos, energi i musklerna. Då bränner du bara protein (muskler).
(Rätta mig om jag har fel.)
Pröva!

Fast det absolut bästa är om du börjar äta riktig mat och kör högintensiv träning.
Energi in - energi ut. Enkel matematik.
Att svälta sig hjälper föga.

Jag citerar king grub och Eddie Vedder på kollo:

"Talar vi under aktivitet så nås maximal fettförbränning vid en intensitet av 75% av maxpuls. Det är inte att gå.

Och ingen träning, oavsett intensitet, ökar dygnets fettförbränning. Det du syftar på är säkert att en större procentuell andel av energiförbrukningen består av fett vid lägre intensitet. Det stämmer. Men när intensiteten ökar, ökar energiförbrukningen så mycket, att även den totala fettförbrukningen ökar mängdmässigt, även om den inte lägre är procentuellt störst (det blir kolhydrat).

Äter man en 1000 kcal fettrik middag och sedan går och sätter sig i soffan är fettförbränningen nära 100% av energiförbrukningen... men det betyder inte att det förfarandet är bra för att gå ner i (fett)vikt."

http://kolozzeum.com/forum/showthrea...08#post4054908

"För det första är du inte "tom" på morgonen, förutsatt att du inte svultit dej rejält dom senaste dagarna. Maten du äter lagras in i kroppen och muskelglykognet man använder vid träning är inte det från senaste måltiden utan från dagen/dagarna innan.
En person som exempelvis skall ge sej på ett Vasalopp lr ett marathon äter inte extremt mycket samma dag utan laddar kontinuerligt under veckan för att ha energi lagrad i kroppen. Nu menar jag ju förstås inte att du är tankad som inför ett Vasalopp på morgonen men det är en myt att man är totalt tömd.

Dock är ju insulinnivåerna mycket låga vid den tidpunkten och ja, du har betydligt mindre mat i cirkulation även om du som sagt inte är tom på all energi och alla kolhydratdepåer.

Detta genererar ju i en högre procentuell andel fett som energikälla, lågintensiv aktivitet, låga insulinnivåer och lägre mängd kolhydrater i omlopp.

Så långt har du alltså rätt, MEN:

Eftersom det du i slutändan vill uppnå (gissar jag?) är en viktnedgång och en fettförlust så är det enbart energibalansen som avgör i vilket fall. En morgonpromenad med hög andel fett som bränsle där du förbrukar 250kcal är ju självklart mindre gynnsamt i viktnedgång (=fettförlust) än om du tar en promenad åtta på kvällen och förbrukar 400kcal, detta förutsatt att ditt intag är likvärdigt. Den första promenaden förbränner mest fett men barar under en viss tidpunkt och att se på fettförbränningen över en så kort tid är oväsentligt när det som i slutändan avgör är fettförbränning kontra fettinlagring över en längre tid.

Men om du trivs med dina morgonpromenader skall du absolut fortsätta ge dej ut på dom! Du får inte tolka detta som att jag dömmer ut morgonpromenader överhuvudtaget, bara det att en promenad före frukost inte är nån skillnad jämfört med en annan tidpunkt egentligen.

Det bästa med morgonpromenader enligt mej är att dom 1.) kan vara en riktigt skön start på dagen, särskilt en fin sommarmorgon , 2.) man har redan motionerat "innan dagen börjat" om du förstår vad jag menar och alltså har man hela dagen framför sej (helt enkelt praktiskt att träna så tidigt) samt 3.) att du har många timmars vila till att eventuellt köra ett till pass senare under dagen. Löper man vid tolvtiden kan det vara svårt att ge sej ut vid fem igen, har man dock joggat en sväng vid fem på morgon är det ju nästan 12 timmars vila.

Kör det du tycker är roligast och då du presterar bäst! Den motionsformen som genererar i högst energiförbrukning är ju i regel den som lättast genererar i fettfärlust.

Lycka till!"

http://kolozzeum.com/forum/showthrea...%F6rbr%E4nning

Sammanfattningsvis:

*Motionera ofta (det spelar ingen roll när på dygnet du tränar)
*Motionera med en hög intensitet (ca. 75% av maxpuls)
*(VIKTIGASTE PUNKTEN) Energi ut > energi in.
Senast redigerad av brutusmaximus 2010-03-13 kl. 22:53.
Citera
2010-03-13, 23:11
Medlem
Citat:
Dricka åtminstone en påse extra om dagen.

Hur låter detta?

Du ska dricka 5 påsar per dag, som tillverkaren rekommenderar. Absolut INTE mindre. Ett par hundra kalorier kommer inte göra någon skillnad på så lågt energiintag. Det som dock kan hända är att du blir allvarligt sjuk. VLCD dieter är anpassade så man ska få i sig alla näringsämnen som kroppen behöver. Dricker du mindre antal påsar så får du inte i dig de nödvändiga näringsämnena.
Känner du att det inte går tillräckligt fort så kan du komplettera med lätt fysisk aktivitet som långa promenader.
Citera
2010-03-14, 01:07
Medlem
Citat:
Det här är min plan.

Hur låter detta?

Skit i pulvret!

Äta mat ist. Jag är också kvinna ca 51 kg 163 cm.

Så hära ser en dag ut för mig:

kl 6 (kommer hem från jobbet då) rågflinngegröt med minimjölk
Lunch när jag vaknar ca 13-14 omelett 2 ägg minimjölk 2 kalkon skivor som jag hackar, rödlök, svamp, lite lätt fetaost. och keso till.
tränar ca 1,5 h gym och kondition bränner ca 600-700 kcl
Middag, kyckling och grönsaker och keso och ett kokt ägg
Innan jobbet vid runt 19,30 Äpple eller nån morot
Dricker vatten och c-vitamin till maträtterna

Sen äter jag inte samma sak dag ut och dag in, utan varierar mellan kyckling, kött, fisk, viktväktarnaskorv (52 kcl per korv och jätte god). Sen 2 ätar dagar där jag byter ut ca ett mål mot vanlig mer kclrik mat.

Låg på ett för lågt kcl underskott förs och det hände inget, men när jag åt mer "dålig" mat på helgerna då gick jag ner, först upp nått kilo sen ner det plus lite till. Tränar 5-6ggr i veckan och har inga synliga muskler, men har en snygg kvinnokropp.

Testa det fungerar! Och du kan ändå äta och göra god mat
Citera
2010-03-14, 22:18
Medlem
SysterStarks avatar
När vi ändå håller på så har jag en till fråga
Är ägg bra att äta?
Jag vet att det innehåller protein men hur många kalorier innehåller dem?
Citera
2010-03-14, 22:23
Medlem
Dreass avatar
Citat:
När vi ändå håller på så har jag en till fråga
Är ägg bra att äta?
Jag vet att det innehåller protein men hur många kalorier innehåller dem?
Ja, ägg är bra.

14g protein, 13,5g fett och ca 2g kolhydrat per 100g. 180kcal för stekt ägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in