• 1
  • 2
2010-03-12, 16:51
Medlem
Långt inlägg, ber om ursäkt för det.

Jag har en hårddisk som behöver lämnas iväg för att om möjligt rädda data från den, och har lite undringar kring vilka ställen som ”ger mest för pengarna” så att säga. Beskriver längre ner mitt problem med disken för såna som är intresserade av det.

Jag har hittills kontaktat IBAS, Soondata och Svensk Dataräddning, men vet ju att det finns flera företag som recovery.se, ahlbergdata, aurora osv.

Av de kontaktade så har hittills Soondata och Ibas svarat. Soondata var helt klart snabbast på att svara, även om båda svarade inom 6 timmar, vilket känns mer än okej. Bägge svarade på ett trevligt vis.

Soondata: 0:- analys, sen timpris, något slutpris kunde inte ges (vilket är självklart då de ännu inte har disken) men rörde det sig om mekaniska fel så uppgav de att priset kunde ligga mellan 2-4kkr. Reservdelar som de har inne och som passar kan ”lånas” under tiden som dataräddningen pågår. Vid dataräddning kan de också erbjuda en 1TB usb hårdisk för 495:- för att föra över räddad data till. Vilket känns som ett ganska bra pris för en hårddisk. Efter analysen får man en prisuppgift och en lista på filer som går att rädda. Oavsett om man väljer att fortsätta så är kostanden för analysen 0:-

Ibis tar 1290:- för analysen (economy service, vilket är tillräckligt för mig) I mailet så skriver de ”Totalkostnaden inkl analys, frakt, rekonstruktion, och ev ny disk kan landa på 5000:- - 10000:-” Värt att notera är ordet ”kan”, för de likväl som Soondata kan ju inte skriva ut ett slutpris utan att analysera disken. Väljer man det största alternativet på leveransmedia (1TB för 2500:- ) så kan priset bli högre Man kan om man vill skicka med en egen returdisk, totalkostnaden blir då säkerligen något lägre då man kan hitta diskar till lägre kostnad än att köpa via dem.

Utan att veta slutpriset så känns det som om priset hos Soondata kan bli lägre än hos Ibas. Sen så har ju Ibas lång erfarenhet av dataräddning. Men är det värt de (eventuellt) extra pengarna att istället välja Ibas? Får de generellt fram mer data än Soondata eller är skillnaden på vad de klarar av marginell? Hur ser det ut om disken skulle vara lite mer skadad?

Hur viktig är datan för mig? Ca 25-35Gb av datan på disken är vad jag skulle kalla viktig. Resten av datan (ca 700-800Gb) är inte alls lika viktig, men skulle något därifrån kunna räddas så är det en klar bonus. Men delar av det finns sparat på annat håll och/eller är ersättnigsbar.

Nu till lite ”problembeskrivning” som någon kunnig här kanske kan använda sig av för att ”guida mig rätt” eller iaf ge tips/idéer.

Patienten: Seagate Barracuda 7200.11 på 1 TB ( modell: ST31000333AS) satt i en Lacielåda. Monterades ur för att se vad det var för hårddisk. Disken är uppdelad i 4 partitioner (NTFS eventuellt en FAT) där jag i första hand är intresserad att återskapa materialet från en av partitionerna. Storleken på den är ca 100gb men endast ca 25-35% var upptaget. Går det att rädda ytterligare material så är det en klar bonus.

Symptom: Vid uppstart så hördes bland annat klickljud och det lät som om den försökte spinna upp för att sedan spinna ner. Den startade helt enkelt inte och kunde inte hittas av Windows 7 eller partioneringsprogram, ej heller genom ubuntu. Efter det så har den inte varit inkopplad. Har innan det inte haft några problem med disken. Startade upp datorn den var kopplad till bara ett par timmar tidigare och använde mig av den aktuella hårddisken då utan protest eller missljud.

Bedömning: I mina fullkomligt lekmannamässiga ögon så är det något strul med läshuvudet, om
det orsakat skada på själva mediet vet jag inte. Det finns en ljudfil på ljudet som ovan beskrev då jag av en annan anledning än att fånga upp hårddiskkrach hade en mikrofon på i rummet. Dock är ljudet inte av bästa kvalité. Men kan laddas upp på någon sida om någon här vill lyssna på det av någon anledning.

Hur kan man vara så j-a dum att man inte har andra backuper på dessa saker?

Delar av de viktigast 25-35Gb finns på andra backuper, och en del har jag lyckats återskapa från en disk där de tidigare har funnits. En disk som nyligen formaterats om. Visst material finns även sparat på cd/dvd och visst material kan även finnas på två andra diskar som jag ska gå igenom i helgen, dock inte allt. En annan del av backuperna blev stulna i samband med ett tidigare inbrott.

Jag är ändå mycket intresserad av att göra ett försök för att om möjligt återställa en så stor del av materialet som möjligt och allt över 50-60% skulle kännas bra, speciellt om lite av de mindre viktiga filerna också kan återställas. Men då delar av materialet finns och kan finnas på andra diskar så har jag inte så otroligt bråttom med det utan är mera intresserad av ett så lågt pris som möjligt, eller som jag inledningsvis skrev, det som ger mest för pengarna. Kostar det ett par tusenlappar extra men samtidigt ger ett bättre resultat så är ju det trevligare än att spara några tusenlappar. Men man har ju ingen större lust att slänga på ett gäng tusen i onödan om slutresultatet ändå är lika bra/dåligt.
Citera
2010-03-12, 17:15
Medlem
boostankans avatar
Låter inte som disken är speciellt misshandlad. Tror företagen får det ganska enkelt att plocka fram datat från disken, låter inte som deras svåraste uppgift precis...

Jag skulle nog välja Soondata då, som jag sa, disken verkar vara i bra skick och datat lättåtkomligt. Är nästan helt säker på att företaget speglar disken innan de börjar meka, så misslyckas räddningen och du inte är nöjd kan du ju skicka "samma" disk till ibas.
Citera
2010-03-12, 17:30
Medlem
Trasigt kretskort kanske. Antagligen därför de gav ett så lågt pris.

Om man vill byta själv måste man skaffa ett från en likadan hårddisk. Nästan duger INTE. Måste vara samma version av kretsen (firmware?). Men inte ens då är det säkert.
Citera
2010-03-12, 18:45
Medlem
Enydrions avatar
Jag har bytt kretskort en gång, tyvärr hjälpte det inte eftersom den inte spann upp alls - den hade 'click of death' tja hade - det har den fortfarande...

Det är nog deras dyraste reparation , de måste väl flytta över plattorna till en annan identisk disk...
Citera
2010-03-12, 18:50
Medlem
boostankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boostankan
Låter inte som disken är speciellt misshandlad. Tror företagen får det ganska enkelt att plocka fram datat från disken, låter inte som deras svåraste uppgift precis...

Jag skulle nog välja Soondata då, som jag sa, disken verkar vara i bra skick och datat lättåtkomligt. Är nästan helt säker på att företaget speglar disken innan de börjar meka, så misslyckas räddningen och du inte är nöjd kan du ju skicka "samma" disk till ibas.
Edit: Nu blev jag väldigt osäker... Går det ens att spegla en disk som är trasig?

Känner mig dum.
Citera
2010-03-12, 18:51
Medlem
Citat:

Nej, det är ingen fallskada, brand/vatten, eller strömtapp eller något som inträffade så det finns garanterat mer misshandlade diskar än den här som både Soondata och Ibas har hanterat och räddat en hög andel data ifrån. Har hört betydligt värre ljud från en disk än från den här. Men det är ju inte endast ljudet man ska gå på, skadan kan ju vara värre ändå.

De speglar disken innan de börjar och man får för 150:- kr tillbaka disken om man inte skulle acceptera deras prisförslag. Men om man inte är nöjd med deras räddning/prisidé och vill testa hos Ibas istället så kan det kanske bli knivigt, då det i Ibas economy avtal står "Garantisigillet får inte vara brutet" Det är ju kanske förhandlingsbart om det skett på en professionell firma med renrum än om den är öppnad hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Trasigt kretskort kanske. Antagligen därför de gav ett så lågt pris.

Om man vill byta själv måste man skaffa ett från en likadan hårddisk. Nästan duger INTE. Måste vara samma version av kretsen (firmware?). Men inte ens då är det säkert.

Du menar Soondatas pris på 2-4kkr? Det var ett generellt pris för mekaniska fel, de har inte undersökt disken än så priset kan se mycket annorlunda ut efter analysen, men mycket möjligt att de misstänker ett sådant fel.

Jag har bytt kretskort på en annan hd förut, funkade fint då det vara samma version osv. Men den här vill jag inte ens försöka ta mig en egen titt på.

Har sett på Seagates hemsida att de har haft problem med firmwaren bland annat på den här hårddiskmodellen, där datan blivit onårbar, dock främst med diskar med andra tillverkningsdatum än den här. Nu är garantin tyvärr slut på den här disken, annars (om det skulle visa sig bero på firmware fel) så erbjöd de tydligen gratis data recovery. Vet heller inte om den här disken har den strulande firmware versionen.
Senast redigerad av Inhyrd 2010-03-12 kl. 18:55.
Citera
2010-03-12, 18:53
Medlem
Citat:
Edit: Nu blev jag väldigt osäker... Går det ens att spegla en disk som är trasig?

Känner mig dum.

Citerar från deras hemsida "Vi skapar alltid en exakt klon av er hårddisk innan vi börjar med att läsa ut data för att utesluta risken att er hårddisk skadas i samband med återkapandet av data."
Citera
2010-03-13, 12:14
Medlem
Låter som om de först tillfälligt lagar disken.
Tex Flytta plattorna till en tillfälligt grej i renrum.
(Annars vore det omöjligt göra exakt klon)

Sedan använder de olika Recovery Program.

Läsa ur data och mecka är INTE samma sak.
Min teori bara.
Citera
2010-03-13, 14:55
Medlem
Ganymedes avatar
Korkade frågor antagligen, men..
Har du testat disken I en dator (det framgår inte riktigt av din iofs mycket utförliga beskrivning) ?
Är du säker på att strömförsörjningen till Lacielådan är fullt fungerande ?
Senast redigerad av Ganymede 2010-03-13 kl. 15:03.
Citera
2010-03-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Låter som om de först tillfälligt lagar disken.
Tex Flytta plattorna till en tillfälligt grej i renrum.
(Annars vore det omöjligt göra exakt klon)

Sedan använder de olika Recovery Program.

Läsa ur data och mecka är INTE samma sak.
Min teori bara.

Precis, de skriver såhär på hemsidan, vilket är så som du säger "I de fall er hårddisk har drabbat av fysisk skada så använder vi oss av donator delar från andra hårddiskar för att i första hand reparera er hårddisk och förlänga livslängden så pass länge att vi kan skapa en klon av hårddisken."

Citat:
Ursprungligen postat av Ganymede
Korkade frågor antagligen, men..
Har du testat disken I en dator (det framgår inte riktigt av din iofs mycket utförliga beskrivning) ?
Är du säker på att strömförsörjningen till Lacielådan är fullt fungerande ?

Inga frågor är korkade

Jepp, jag testade att ta ur den ur Lacielådan och testade via en vanlig sata kabel, samma resultat. Testade även en oviktig tom disk i Lacielådan också och inga strul där.
Citera
2010-03-15, 21:49
Medlem
Hej, jag såg ditt bekymmer med din hårddisk och det första jag har att säga är att: STARTA DEN INTE IGEN UNDER NÅGRA OMSTÄNDIGHETER!!!!!

Jag har också en seagate som lät som f-n där typ hela mitt liv ligger på och jag har inga back-up, korkat jag vet. Jag undersökte också en massa företag och jag har i skrivande stund min hårddisk hos Technilab. Jag vet ännu inte hur mycket dem kommer kunna rädda. Jag fick denna offert i slutet på förra veckan:
Hårddisk som internt består av 4 st skivor med 8 st läs- och skrivhuvuden. Vid vår analys kan vi konstatera att hårddisken är mycket allvarligt skadad med defekta läs- och skrivhuvuden och mediaskador, skador på skivornas magnetiska ytskikt. Styrkortets skriv/läskanal är utan skador. En ytterligare kompletterande undersökning krävs för att fastställa hela skadans omfattning. I denna och det fortsatta arbetet ingår bl a byte av läs- och skrivhuvuden samt alla andra nödvändiga åtgärder för en slutlig återskapning av förlorade data.

Om du veta vilken prisuppgift så skicka ett pm så kan du få det. Det är verkligen en jungel med sådana företag, men jag kände ändå när jag letade att jag vill ha ett företag som har ett eget renrum eftersom jag misstänkte att dem kanske kommer behöva öppna den och gärna någon som har hållit på länge vilket jag hoppas är bra nog för att det ska gå att rädda min data.

Är det något du undrar så hör av dig. Lycka till!
Citera
2010-03-15, 23:25
Medlem
Enydrions avatar
en angränsande fråga: Är det någon som vet om klick of death, kan innebära att huvudena skrapar i skivorna Är det så att huvudena är parkerade sedan börjar plattorna snurra, när de snurrar så kan huvudena föras in på skivorna och åker då på en luftkudde...

Om då skivorna inte snurrar så vet inte huvudena det utan skrapar sönder skivorna?

I mitt fall är inte innehållet på skivorna så viktigt, och det är bara intressant om filerna blir felfritt återskapade, blir det 'hack' i datat så är det värdelöst för mig.

Min disk pajade för att matningskontakten hamnat extremt mycket på sniskan.. jag har provat byta kretskortet ( då jag köpte 4 identiska diskar samtidigt) och det funkade på disken jag lånat det ifrån när jag satte tillbaka det.

Det är väl så att det för mig kan vara värt ett antal tusenlappar för att få tillbaka innehållet.

numera har jag klonat de flesta diskarna...
Senast redigerad av Enydrion 2010-03-15 kl. 23:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in