• 1
  • 2
2010-03-12, 16:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Del av artikel GP ondagen den 29 april 1964, första sidan och sidan två.

"Ensam polisman grep mördarna i Värmland."

"En ensam svensk polisassistent, Eric Johansson i Årjäng, grep vid 20-tiden på tisdagskvällen de båda unga svenska fängelserymmarna som misstänks för mordet på 43-årige verkstadsägaren Arne Falk i Björkelangen i Norge natten till förra torsdagen. 24-årige Rolf "Boman" och 22-årige Tommy "Hallberg" fick själva sammanlänka sig med handbojorna inför polismannens dragna pistol.

Rymlingarna var uthungrade och uppgav att de inte ätit på fyra dagar. De hade natten till tisdagen stulit en personbil i Höland cirka två mil från den plats i Björkelangen där de sköt ned Arne Falk. De satte omedelbart mot Sverige och körde därvid förbi den plats där det bestialiska mordet begicks.

Klockan 04.15 på morgonen iaktogs de då de passerade gränsen vid Östervallskog, för övrigt den enda gränsstationen vid värmlandsgränsen som under natten inte varit bevakad av svensk polis. Från Östervallskog körde de sedan mot Arvika."

Har någon hört talats om detta mord förut?
Citera
2010-03-16, 17:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Del av artikel GP fredagen den 24 april 1964.

Artikeln finns på första sidan samt på sidan 24.

"Bestialiskt mord i Norge."

"Överrumplade rymmare sköt verkstadsägare."

"Två rymlingar från ett svenskt fängelse gjorde sig natten till torsdagen skyldiga till ett bestialiskt mord i Norge. Verkstadsägaren Arne Falk, Björkelangen, sköts med ett hagelskott i huvudet. Under tiden stod Falks hustru i telefonen och underrättade polisen om att de trodde sig ha inbrottstjuvar i verkstaden. Från sin plats vid telefonen hörde hon det skott som fällde hennes make och gjorde två små barn faderlösa."

Hopp i artikeln.

"De efterspanade är 24-årige Rolf Bertil "Bengtsson" och 22-årige Evert Tommy "Hansson", båda födda i Stockholm. De avvek från Långmora fångvårdsanstalt den 20 april."

Under fotot på Falk finns följande text: "Den 43-årige Arne Falk blev brutalt nedeskjuten av de överrumplade svenskarna, som brutit sig in i verkstaden."

Under bilden på den ljusfärgade Volvon finns följande text: "De efterspanade rymlingarna hade tagit bort nummerplåtarna på den stulna bilen och gömt dem i snön, dock inte bättre än att polisen snabbt fann dem."
Citera
2020-07-31, 22:32
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Artikeln finns på första sidan samt på sidan 24.

"Bestialiskt mord i Norge."

"Överrumplade rymmare sköt verkstadsägare."

"Två rymlingar från ett svenskt fängelse gjorde sig natten till torsdagen skyldiga till ett bestialiskt mord i Norge. Verkstadsägaren Arne Falk, Björkelangen, sköts med ett hagelskott i huvudet. Under tiden stod Falks hustru i telefonen och underrättade polisen om att de trodde sig ha inbrottstjuvar i verkstaden. Från sin plats vid telefonen hörde hon det skott som fällde hennes make och gjorde två små barn faderlösa."

Hopp i artikeln.

"De efterspanade är 24-årige Rolf Bertil "Bengtsson" och 22-årige Evert Tommy "Hansson", båda födda i Stockholm. De avvek från Långmora fångvårdsanstalt den 20 april."

Under fotot på Falk finns följande text: "Den 43-årige Arne Falk blev brutalt nedeskjuten av de överrumplade svenskarna, som brutit sig in i verkstaden."

Under bilden på den ljusfärgade Volvon finns följande text: "De efterspanade rymlingarna hade tagit bort nummerplåtarna på den stulna bilen och gömt dem i snön, dock inte bättre än att polisen snabbt fann dem."

har aldrig hört talas om saken innan jag, men hittade lite i en norsk tidning från den tiden

Mordet ägde rum när verkstadsägaren skulle undersöka vad som pågick, både han och hans fru hade vaknat upp av bruset när inbrottstjuvarna gick in i hans verkstad Falcks Auto. Fru Falck ringde till polisen och var i telefon när skottet föll. När damen kom ner, fann hon mannen liggande död några meter utanför verkstaden, han sköts i huvudet och dödades direkt.
Citera
2020-08-01, 18:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Arne Falk mördad i Björkelangen 1964.

Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
har aldrig hört talas om saken innan jag, men hittade lite i en norsk tidning från den tiden

Mordet ägde rum när verkstadsägaren skulle undersöka vad som pågick, både han och hans fru hade vaknat upp av bruset när inbrottstjuvarna gick in i hans verkstad Falcks Auto. Fru Falck ringde till polisen och var i telefon när skottet föll. När damen kom ner, fann hon mannen liggande död några meter utanför verkstaden, han sköts i huvudet och dödades direkt.

Kom inte ens ihåg den här tråden förrän jag nu såg den igen.

Inte så konstigt med tanke på att tråden startades för över 10 år sedan med få kommentarar.

Off-topic.

Ett annat känt fall med "grensganger" är detta nedanstående fall. Har för mig att det skulle finnas en tråd men kan inte hitta någon. Däremot vet jag att det har blivit omnämnt i en eller flera andra trådar.

Det handlar om länsmansmördarna 1926 i Vågårdsåsen utanför Hönefoss med orden "Nu har du bonjaevel faat paahelsning fraa de fredlöse" skrivet på en stugdörr. Svensken var känd under namnet "Östa-Linas pojke".

https://no.wikipedia.org/wiki/Anton_...Oscar_Svensson

https://www.google.se/maps/place/Kyr...68!4d14.184617
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-08-01 kl. 18:53.
Citera
2020-08-01, 19:09
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:

Inte så konstigt med tanke på att tråden startades för över 10 år sedan med få kommentarar.

Off-topic.

Ett annat känt fall med "grensganger" är detta nedanstående fall. Har för mig att det skulle finnas en tråd men kan inte hitta någon. Däremot vet jag att det har blivit omnämnt i en eller flera andra trådar.

Det handlar om länsmansmördarna 1926 i Vågårdsåsen utanför Hönefoss med orden "Nu har du bonjaevel faat paahelsning fraa de fredlöse" skrivet på en stugdörr. Svensken var känd under namnet "Östa-Linas pojke".

Östa-Linas pojke er kjent, minns inte var från
Citera
2020-08-01, 22:19
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:

Off-topic.

Lensmannsmordene ja, der hvar jeg leste om han ja
Citera
2020-08-01, 23:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
De båda rymlingarna från Långmora fångvårdsanstalt.

Citat:
Lensmannsmordene ja, der hvar jeg leste om han ja

Just det - Länsmansmorden.

De här två mördarna blev alltså gripna efter att de hade passerat gränsen vid Östervallskog. Kom de att skickas tillbaka till Norge och dömas där för det brutala mordet på Falk eller kom de att dömas i Sverige? De båda rymlingarna kom troligtvis att fortsätta på den inslagna vägen och lär troligtvis vara avlidna 56 år senare.
Citera
2020-08-01, 23:26
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Just det - Länsmansmorden.

De här två mördarna blev alltså gripna efter att de hade passerat gränsen vid Östervallskog. Kom de att skickas tillbaka till Norge och dömas där för det brutala mordet på Falk eller kom de att dömas i Sverige? De båda rymlingarna kom troligtvis att fortsätta på den inslagna vägen och lär troligtvis vara avlidna 56 år senare.

Den 30 april rapporterade tidningen Østlendingen att de norska myndigheterna hade bett om utlämning av båda, inte sett något om att de utlämnades ännu och frågan att båda inte var klara med soningen i Sverige.
här är länken till tidningen :
https://www.nb.no/items/6d24067dced7...=0&searchText=
men hvet ikke om den fungerer i sverige...
Citera
2020-08-02, 17:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den båda GM behöver inte ha blivit utlämnade.

Citat:
Den 30 april rapporterade tidningen Østlendingen att de norska myndigheterna hade bett om utlämning av båda, inte sett något om att de utlämnades ännu och frågan att båda inte var klara med soningen i Sverige.
här är länken till tidningen :
https://www.nb.no/items/6d24067dced7...=0&searchText=
men hvet ikke om den fungerer i sverige...

Att de båda mördarna från Stockholm kom att begäras utlämnade till Norge gjordes säkert.

Fast de kan mycket väl aldrig ha blivit utlämnade utan dömdes i Sverige för mordet på Falk. Jo det fungerar här.
Citera
2020-08-02, 17:08
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Att de båda mördarna från Stockholm kom att begäras utlämnade till Norge gjordes säkert.

Fast de kan mycket väl aldrig ha blivit utlämnade utan dömdes i Sverige för mordet på Falk. Jo det fungerar här.

Ja tittade på det lite i går kväll men hittade inte mer om fallet än att dem ansöktes utlämnade av norska myndigheterna
Bra, om du inte har testat NB tidigare har du en guldgruva där
Citera
2020-08-03, 14:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stava rätt på norska.

Citat:
Ja tittade på det lite i går kväll men hittade inte mer om fallet än att dem ansöktes utlämnade av norska myndigheterna
Bra, om du inte har testat NB tidigare har du en guldgruva där

Det troligaste är att de båda GM kom att bli dömda här.

Ja det är en guldgruva precis som KB här - framför allt då arkivet var öppet som under april och maj. Problemet för mig att söka i NB är att jag måste stava sökorden rätt på norska.
Citera
2020-08-03, 16:41
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Det troligaste är att de båda GM kom att bli dömda här.

Ja det är en guldgruva precis som KB här - framför allt då arkivet var öppet som under april och maj. Problemet för mig att söka i NB är att jag måste stava sökorden rätt på norska.

Ja, det är förmodligen det mest troliga

Ja, du kan fråga om det finns något sånnt...
før vet jag något bara var för norska ip-adresser, om du hittar något sådant bara säga från, så kan jag kopiera det till dig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in