2010-03-12, 16:30
Medlem
Tjena!
Ska hjälpa en kompis att rensa hans dator.
Det är en Acer Aspire T130-H96U AMD ATHLON 64 3000 + PROCESSOR 512 MB

Går det omformatera/rensa den genom en knapp som det går med alla moderna datorer eller måste man ha någon skiva eller hur gör man för att rensa denna dator.

Sen när själva rensningen är gjord vad är det som är viktigt att uppdatera egentligen i windows update. Kompisen har nu windows xp service pack 1. Är det så jättenoga att man ska ha service pack 2? Känns som att, ju mer man laddar ner och uppdaterar datorn ju segare blir den när den är så gammal som den är. Det är bara en tanke som jag har.

Jag försökte kontakta acer men eftersom det är min kompisdator så har jag ju såklart inte serienumret så då gick det inte så lätt att fråga dem när man var tvungen att skriva serienumret i frågefomuläret.

Hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig, annars får jag väl knata hem till kompisen och ta reda på det dära serienumret, men det är rätt bökigt när han bor några mil längre bort.
Citera
2010-03-12, 16:45
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyrbil
Tjena!
Ska hjälpa en kompis att rensa hans dator.
Det är en Acer Aspire T130-H96U AMD ATHLON 64 3000 + PROCESSOR 512 MB

Går det omformatera/rensa den genom en knapp som det går med alla moderna datorer eller måste man ha någon skiva eller hur gör man för att rensa denna dator.

Sen när själva rensningen är gjord vad är det som är viktigt att uppdatera egentligen i windows update. Kompisen har nu windows xp service pack 1. Är det så jättenoga att man ska ha service pack 2? Känns som att, ju mer man laddar ner och uppdaterar datorn ju segare blir den när den är så gammal som den är. Det är bara en tanke som jag har.

Jag försökte kontakta acer men eftersom det är min kompisdator så har jag ju såklart inte serienumret så då gick det inte så lätt att fråga dem när man var tvungen att skriva serienumret i frågefomuläret.

Hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig, annars får jag väl knata hem till kompisen och ta reda på det dära serienumret, men det är rätt bökigt när han bor några mil längre bort.
När denna Acerdator såldes tror jag att Acer levererade recovery-cd:n med datorn. Fråga din kompis om h*n har dem. Det ska finnas flera stycken, en master-skiva och några till med olika språkversioner, och du ska använda den svenska naturligtvis. Börja med master-skivan och boota från den. Sedan matar du in språkskivan när datorn begär det. Jag tror att du kommer in i bootmenyn genom att trycka f12 vid uppstart, om jag inte minns alldeles galet.

Sedan är det Service Pack 3 som gäller för XP nuförtiden.
Citera
2010-03-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
När denna Acerdator såldes tror jag att Acer levererade recovery-cd:n med datorn. Fråga din kompis om h*n har dem. Det ska finnas flera stycken, en master-skiva och några till med olika språkversioner, och du ska använda den svenska naturligtvis. Börja med master-skivan och boota från den. Sedan matar du in språkskivan när datorn begär det. Jag tror att du kommer in i bootmenyn genom att trycka f12 vid uppstart, om jag inte minns alldeles galet.

Sedan är det Service Pack 3 som gäller för XP nuförtiden.

okej, det är ju jag ju med 100% säkerhet att han har slarvat bort med tanke på hur mycket koll han har om datorer :P

Men är det någon ide att installera service pack 3 då med en så gammal dator, läste i något inlägg före här att man måste ha mer 500 mb i ram minne?
Citera
2010-03-12, 17:12
Medlem
Citat:
okej, det är ju jag ju med 100% säkerhet att han har slarvat bort med tanke på hur mycket koll han har om datorer :P

Men är det någon ide att installera service pack 3 då med en så gammal dator, läste i något inlägg före här att man måste ha mer 500 mb i ram minne?
Hur du än ser det är ett SP värt att installera, då det är en bunt säkerhetsfixar osv ihopbakade till ett paket. Är datorn seg bör man istället se över vad som startas med operativsystemet, tex via msconfig. Alternativt gå igenom processerna via aktivitetshanteraren. Valet av säkerhetsprogram spelar oxå stor roll speciellt på en dator med så lite minne som den där. Lägger du tid på den går den säkert fixa, annars är det enkelt med en ominstallation.

I övrigt är det inte säkert att ni behöver recovery-skivor. Acer har på de jag suttit vid en Recovery-partition man kan återställa datorn från, till hur den var vid leveransen. Tog 12min på den jag sist återställde. Kanske inte på alla modeller dock, vet ej. Fast värt att du kollar upp. Kan tex vara en f-tangent man trycker vid uppstart eller via deras applikation i Windows. Leta upp manualen till datorn i fråga eller googla lite. *tips*
Senast redigerad av pc4life 2010-03-12 kl. 17:18.
Citera
2010-03-12, 17:43
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:

Om skivorna är borta så är enda möjligheten till en laglig installation att du använder nyckeln på klisterlappen på datorn, men då måste du ha tillgång till CD:n med den version som datorn haft, och som antagligen är XP Home OEM. Alternativet, är en XP-CD med rätta OEM-filer som du hittar här:

http://forums.mydigitallife.info/thr...EMBIOS-Archive

På samma forum finns instruktioner på hur du hanterar dessa.

Har du inget av ovanstående finns det som du säkert känner till en uppsjö av mer eller mindre lagliga metoder att få in XP.

Oavsett installationsmetod så ska du också hämta hem drivrutinerna till datorn och installera dem. Finns hos Acer:

http://www.acercomputer.se/acer/serv...CRC=2255161515

Om SP:s påverkar prestandan så inte gör de det negativt, snarare positivt. Så in med SP3! Du bör dock ha mer än 500mb i en XP-burk oavsett SP-nivå.
Citera
2010-03-12, 18:10
Medlem
R.Rs avatar
Klart du ska installera alla SP's. Trots att du får burken att låta som något från stenåldern så har jag en gammal trotjänare stående med XP + alla uppdateringar och det är något i stil med en 1,5 ghz + 256 RAM. Den är inget du sätter på att konvertera video men den flyter helt okej.
Citera
2010-03-13, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Klart du ska installera alla SP's. Trots att du får burken att låta som något från stenåldern så har jag en gammal trotjänare stående med XP + alla uppdateringar och det är något i stil med en 1,5 ghz + 256 RAM. Den är inget du sätter på att konvertera video men den flyter helt okej.

okej, då ska jag ladda ner service pack 3 då. Är det något mer som är viktigt o ladda ner.. Eller kan det bli så att de bara segar ner datorn genom att ladda ner för mycket uppdateringar till olika saker?

Fast de där om omformatering så får de nog bli en resa extra till kompisen och ta reda på serienummer på datorn och skicka ett par mail till acer istället.
Citera
2010-03-13, 04:18
Medlem
hasenfrasens avatar
Om skivorna är borta och du bara har en fulkopia tillgängligt kommer det också att funka med lite enkel handpåläggning - efter att du har kört "VLK AND OEMBIOS CHANGER" @ http://forums.mydigitallife.info/thr...EMBIOS-changer är din fulkopia 100% laglig enligt WGA/WAT eftersom din dators BIOS innehåller SLP som säger åt Windows att "jag är en fabriksmaskin med XP förinstallerat".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in