2010-03-12, 16:30
Medlem
Tjena!
Ska hjlpa en kompis att rensa hans dator.
Det r en Acer Aspire T130-H96U AMD ATHLON 64 3000 + PROCESSOR 512 MB

Gr det omformatera/rensa den genom en knapp som det gr med alla moderna datorer eller mste man ha ngon skiva eller hur gr man fr att rensa denna dator.

Sen nr sjlva rensningen r gjord vad r det som r viktigt att uppdatera egentligen i windows update. Kompisen har nu windows xp service pack 1. r det s jttenoga att man ska ha service pack 2? Knns som att, ju mer man laddar ner och uppdaterar datorn ju segare blir den nr den r s gammal som den r. Det r bara en tanke som jag har.

Jag frskte kontakta acer men eftersom det r min kompisdator s har jag ju sklart inte serienumret s d gick det inte s ltt att frga dem nr man var tvungen att skriva serienumret i frgefomulret.

Hoppas att ngon vnlig sjl kan hjlpa mig, annars fr jag vl knata hem till kompisen och ta reda p det dra serienumret, men det r rtt bkigt nr han bor ngra mil lngre bort.
Citera
2010-03-12, 16:45
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyrbil
Tjena!
Ska hjlpa en kompis att rensa hans dator.
Det r en Acer Aspire T130-H96U AMD ATHLON 64 3000 + PROCESSOR 512 MB

Gr det omformatera/rensa den genom en knapp som det gr med alla moderna datorer eller mste man ha ngon skiva eller hur gr man fr att rensa denna dator.

Sen nr sjlva rensningen r gjord vad r det som r viktigt att uppdatera egentligen i windows update. Kompisen har nu windows xp service pack 1. r det s jttenoga att man ska ha service pack 2? Knns som att, ju mer man laddar ner och uppdaterar datorn ju segare blir den nr den r s gammal som den r. Det r bara en tanke som jag har.

Jag frskte kontakta acer men eftersom det r min kompisdator s har jag ju sklart inte serienumret s d gick det inte s ltt att frga dem nr man var tvungen att skriva serienumret i frgefomulret.

Hoppas att ngon vnlig sjl kan hjlpa mig, annars fr jag vl knata hem till kompisen och ta reda p det dra serienumret, men det r rtt bkigt nr han bor ngra mil lngre bort.
Nr denna Acerdator sldes tror jag att Acer levererade recovery-cd:n med datorn. Frga din kompis om h*n har dem. Det ska finnas flera stycken, en master-skiva och ngra till med olika sprkversioner, och du ska anvnda den svenska naturligtvis. Brja med master-skivan och boota frn den. Sedan matar du in sprkskivan nr datorn begr det. Jag tror att du kommer in i bootmenyn genom att trycka f12 vid uppstart, om jag inte minns alldeles galet.

Sedan r det Service Pack 3 som gller fr XP nufrtiden.
Citera
2010-03-12, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Nr denna Acerdator sldes tror jag att Acer levererade recovery-cd:n med datorn. Frga din kompis om h*n har dem. Det ska finnas flera stycken, en master-skiva och ngra till med olika sprkversioner, och du ska anvnda den svenska naturligtvis. Brja med master-skivan och boota frn den. Sedan matar du in sprkskivan nr datorn begr det. Jag tror att du kommer in i bootmenyn genom att trycka f12 vid uppstart, om jag inte minns alldeles galet.

Sedan r det Service Pack 3 som gller fr XP nufrtiden.

okej, det r ju jag ju med 100% skerhet att han har slarvat bort med tanke p hur mycket koll han har om datorer :P

Men r det ngon ide att installera service pack 3 d med en s gammal dator, lste i ngot inlgg fre hr att man mste ha mer 500 mb i ram minne?
Citera
2010-03-12, 17:12
Medlem
Citat:
okej, det r ju jag ju med 100% skerhet att han har slarvat bort med tanke p hur mycket koll han har om datorer :P

Men r det ngon ide att installera service pack 3 d med en s gammal dator, lste i ngot inlgg fre hr att man mste ha mer 500 mb i ram minne?
Hur du n ser det r ett SP vrt att installera, d det r en bunt skerhetsfixar osv ihopbakade till ett paket. r datorn seg br man istllet se ver vad som startas med operativsystemet, tex via msconfig. Alternativt g igenom processerna via aktivitetshanteraren. Valet av skerhetsprogram spelar ox stor roll speciellt p en dator med s lite minne som den dr. Lgger du tid p den gr den skert fixa, annars r det enkelt med en ominstallation.

I vrigt r det inte skert att ni behver recovery-skivor. Acer har p de jag suttit vid en Recovery-partition man kan terstlla datorn frn, till hur den var vid leveransen. Tog 12min p den jag sist terstllde. Kanske inte p alla modeller dock, vet ej. Fast vrt att du kollar upp. Kan tex vara en f-tangent man trycker vid uppstart eller via deras applikation i Windows. Leta upp manualen till datorn i frga eller googla lite. *tips*
Senast redigerad av pc4life 2010-03-12 kl. 17:18.
Citera
2010-03-12, 17:43
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:

Om skivorna r borta s r enda mjligheten till en laglig installation att du anvnder nyckeln p klisterlappen p datorn, men d mste du ha tillgng till CD:n med den version som datorn haft, och som antagligen r XP Home OEM. Alternativet, r en XP-CD med rtta OEM-filer som du hittar hr:

http://forums.mydigitallife.info/thr...EMBIOS-Archive

P samma forum finns instruktioner p hur du hanterar dessa.

Har du inget av ovanstende finns det som du skert knner till en uppsj av mer eller mindre lagliga metoder att f in XP.

Oavsett installationsmetod s ska du ocks hmta hem drivrutinerna till datorn och installera dem. Finns hos Acer:

http://www.acercomputer.se/acer/serv...CRC=2255161515

Om SP:s pverkar prestandan s inte gr de det negativt, snarare positivt. S in med SP3! Du br dock ha mer n 500mb i en XP-burk oavsett SP-niv.
Citera
2010-03-12, 18:10
Medlem
R.Rs avatar
Klart du ska installera alla SP's. Trots att du fr burken att lta som ngot frn stenldern s har jag en gammal trotjnare stende med XP + alla uppdateringar och det r ngot i stil med en 1,5 ghz + 256 RAM. Den r inget du stter p att konvertera video men den flyter helt okej.
Citera
2010-03-13, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Klart du ska installera alla SP's. Trots att du fr burken att lta som ngot frn stenldern s har jag en gammal trotjnare stende med XP + alla uppdateringar och det r ngot i stil med en 1,5 ghz + 256 RAM. Den r inget du stter p att konvertera video men den flyter helt okej.

okej, d ska jag ladda ner service pack 3 d. r det ngot mer som r viktigt o ladda ner.. Eller kan det bli s att de bara segar ner datorn genom att ladda ner fr mycket uppdateringar till olika saker?

Fast de dr om omformatering s fr de nog bli en resa extra till kompisen och ta reda p serienummer p datorn och skicka ett par mail till acer istllet.
Citera
2010-03-13, 04:18
Medlem
hasenfrasens avatar
Om skivorna r borta och du bara har en fulkopia tillgngligt kommer det ocks att funka med lite enkel handplggning - efter att du har krt "VLK AND OEMBIOS CHANGER" @ http://forums.mydigitallife.info/thr...EMBIOS-changer r din fulkopia 100% laglig enligt WGA/WAT eftersom din dators BIOS innehller SLP som sger t Windows att "jag r en fabriksmaskin med XP frinstallerat".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in