• 1
  • 2
2010-03-12, 03:01
Medlem
nightWISHgbgs avatar
Jag borde gå och lägga mig men jag måste bara kolla om det finns fler somm jag. Jag har tagit Tramadol i kanske tre år och i perrioder. Ibland har det gått månader utan att jag tagit. Men jag tar bara 50 mg varje gång och är skön i nästan en hel dag. Har som mest tagit tre dagar i rad.

Bara undrar om det finns fler som håller det på denna nivå. Verkar ju som de flesta här tar så jävla mycket hela tiden. Fattar inte rikiti varför. Jag mår så jäkla bra hela dagen och känner mig så pigg och glad fast det kanske regnar och är trist som fan på jobbet eller så. Jag är inte alls någon tunnis utna väger nästa 100 kg.

Detta kanske inte var mycket till trådstart. Men så gör jag och jag hoppas att det fortsätter såhär. Vore kul att veta om någon mer här håller på som mig. Hejdå.
Citera
2010-03-12, 03:58
Medlem
EgggEs avatar
Tar du alltid samma dos, det vill säga 50mg även om du kört på det under en lång period ?(ökad tolerans)...
Citera
2010-03-12, 05:24
Medlem
Xamples avatar
Första gångerna blev jag lite skön på det, inget rus att tala om men ett moodlift som gjorde allt roligare. Du kan ju inte nodda på den mängden?
Citera
2010-03-12, 05:53
Medlem
nightWISHgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgggE
Tar du alltid samma dos, det vill säga 50mg även om du kört på det under en lång period ?(ökad tolerans)...

Japp, har aldrig provat mer än 50mg. Det som jag tycker är lite skumt är att jag alltid får såna sköna dagar även efter tre år. Men som saggt av årets 365 dagar kanske jag har tagit 80-100 gånger. Är det mycket eller lite?
Citera
2010-03-12, 05:54
Medlem
nightWISHgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xample
Första gångerna blev jag lite skön på det, inget rus att tala om men ett moodlift som gjorde allt roligare. Du kan ju inte nodda på den mängden?

Precis den känslan är jag ute efter. Faktum är att jag aldrig fattat vad nodda är? Kan du föklara?
Citera
2010-03-12, 05:55
Medlem
nightWISHgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xample

Det är just den sköna känslan jag vill åt. Jag har alldrig fattat vad nodda är. Kan du förklara.
Citera
2010-03-12, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nightWISHgbg
Jag borde gå och lägga mig men jag måste bara kolla om det finns fler somm jag. Jag har tagit Tramadol i kanske tre år och i perrioder. Ibland har det gått månader utan att jag tagit. Men jag tar bara 50 mg varje gång och är skön i nästan en hel dag. Har som mest tagit tre dagar i rad.

Bara undrar om det finns fler som håller det på denna nivå. Verkar ju som de flesta här tar så jävla mycket hela tiden. Fattar inte rikiti varför. Jag mår så jäkla bra hela dagen och känner mig så pigg och glad fast det kanske regnar och är trist som fan på jobbet eller så. Jag är inte alls någon tunnis utna väger nästa 100 kg.

Detta kanske inte var mycket till trådstart. Men så gör jag och jag hoppas att det fortsätter såhär. Vore kul att veta om någon mer här håller på som mig. Hejdå.

Alla är ju olika, vissa behöver lite för att känna något, andra behöver mycket. Många börjar också på relativt små doser men eftersom de tar ofta ökar toleransen och de måste öka dosen för att få samma effekt.

Ämnesomsättning, kroppsbyggnad, kroppens kemi, allt detta samspelar för att göra oss till individer med individuella behov och individuella reaktioner på droger och läkemedel.

Det är väl egentligen inte så konstigt?

Du har ju haft en väldig tur som kan hålla dig på en så liten dos efter flera år, det är nog väldigt ovanligt skulle jag tro. Och definitivt mer "konstigt" än att somliga behöver ta större mängder...

Nodda = "nicka till" på engelska, dåsa bort lite. Vara vaken och "halvsovande" på samma gång. Vet inte om jag beskriver det rätt, antar att det finns någon som kan förklara uttrycket "nodda" bättre än jag.
Citera
2010-03-12, 12:35
Medlem
DrDrapas avatar
Jag ligger nu på lite högre dos än du. 1-2 50mg varannan till var tredje dag. Och visst, jag känner också vilken energi och "livsglädje" denna underliga medicin kan bringa för några timmar. (mer än 4-5 timmar blir det inte för mig...)

För ett och ett halvt år sedan var doserna annorlunda. då hade jag efter några år av allvarliga ryggproblem och hemsk värk jobbat mig upp till ca 600 mg per dygn (12 kapslar). Detta skulle inte hålla vare sig ekonomiskt, fysiologiskt, eller "juridiskt" längre, insåg jag. Döm om min förvåning när det faktiskt GICK att trappa ner med förnuft, och efter ca 4 månader hade jag nollat. Jag har förut varit beroende av kodein, och var livrädd att det skulle bli ett likadant helvete med tramadolet. Jag tror att detta är skillnaden på den hyfsat moderna "designer drugen" tramadol jämfört med äldre opiater. Cold turkey, glöm det! Det blir ett helvete även på tramadol. Men med en realistisk utsättningsplan är det inte alls så blodigt som många tror.

Efter ett år på noll lyckades jag hitta en läkare som hade MODET att skriva ut 20 i månaden, och det har fungerat förvånansvärt bra i snart ett halvår. Visst märker jag att jag fortare får tolerans; tre dar på raken och jag blir skapligt "nere" påföljande dag eller två. Men det är hanterbart, och GULD värt i alla fall, för en som har kronisk och ibland handikappande värk. Det går ju liksom att på annat sätt än förut planera jobb och barn. Förut behövde jag alltid lägga in brasklappen att: -Jag vet inte, får se om ryggen vill...

Nu kan jag alltid lura kot-jävlarna att dom är hela för några timmar!!! För mig är det livskvalitet!

Men det kräver att man inser tramadols verkningssätt och förrädiskhet också. Skulle jag öka på något mer än vad jag äter nu, säg 30-40 st per månad då inser jag att effekten paradoxalt nog skulle bli sämre.
Citera
2010-03-12, 12:53
Medlem
klotys avatar
Av en 50mg Tramadol tror jag mig kunna känna något av en "moodlift" men inte mycket till rus alls...

När jag däremot äter 100mg (två stycken) så får jag däremot ett påtagligt rus som gör mig piggare, gladare, och bättre

Jag äter oftast 150-300mg när jag äter, men känner ändå av 100mg bra.

Jag tror att min tröskel för att känna något rus ligger strax under 100mg...
Citera
2010-03-12, 13:16
Medlem
visst, jag kan också känna av ett litet moodlift på 50mg. Och du är nöjd med det, bra. Om du provar en högre dos, säg 100-200mg så kommer moodliftet vara ännu starkare och skönare, och därefter kommer du aldrig vilja ta 50mg igen för att 100-200mg är så mycket skönare.

Jag rekommenderar dig att aldrig prova en högre dos, då det förmodligen kommer leda till ett starkare beroende/missbruk...
Citera
2010-03-12, 13:29
Medlem
Chupacabras avatar
Beror på. Tar jag det i självmedicinerande syfte är 50-100mg tillräckligt, men skall jag "må lite bra" blir det 200-400 mg utspritt på 1-2 timmar... Då noddar jag också en smula då och då...
Citera
2010-03-12, 14:36
Medlem
undervattenfisks avatar
redan efter en 1månad är man ju uppe på ofantliga doser, runt 1000-1500mg för att orka gå upp och laga till lunch.. tolleransökningen på tramadol är skrattretande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in