Jag ligger nu på lite högre dos än du. 1-2 50mg varannan till var tredje dag. Och visst, jag känner också vilken energi och "livsglädje" denna underliga medicin kan bringa för några timmar. (mer än 4-5 timmar blir det inte för mig...)
För ett och ett halvt år sedan var doserna annorlunda. då hade jag efter några år av allvarliga ryggproblem och hemsk värk jobbat mig upp till ca 600 mg per dygn (12 kapslar). Detta skulle inte hålla vare sig ekonomiskt, fysiologiskt, eller "juridiskt" längre, insåg jag. Döm om min förvåning när det faktiskt GICK att trappa ner med förnuft, och efter ca 4 månader hade jag nollat. Jag har förut varit beroende av kodein, och var livrädd att det skulle bli ett likadant helvete med tramadolet. Jag tror att detta är skillnaden på den hyfsat moderna "designer drugen" tramadol jämfört med äldre opiater. Cold turkey, glöm det!

Det blir ett helvete även på tramadol. Men med en realistisk utsättningsplan är det inte alls så blodigt som många tror.
Efter ett år på noll lyckades jag hitta en läkare som hade MODET att skriva ut 20 i månaden, och det har fungerat förvånansvärt bra i snart ett halvår. Visst märker jag att jag fortare får tolerans; tre dar på raken och jag blir skapligt "nere" påföljande dag eller två. Men det är hanterbart, och GULD värt i alla fall, för en som har kronisk och ibland handikappande värk. Det går ju liksom att på annat sätt än förut planera jobb och barn. Förut behövde jag alltid lägga in brasklappen att: -Jag vet inte, får se om ryggen vill...
Nu kan jag alltid lura kot-jävlarna

att dom är hela för några timmar!!! För mig är det livskvalitet!
Men det kräver att man inser tramadols verkningssätt och förrädiskhet också. Skulle jag öka på något mer än vad jag äter nu, säg 30-40 st per månad då inser jag att effekten paradoxalt nog skulle bli sämre.