2019-04-27, 08:16
Medlem
thaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen
Tar du 350 spänn i timmen får du 280 kr kvar efter moms. Pröjsa massös 100-150 svart av det.
Låt oss säga 130 som ger 150 spänn kvar för enkelhet. Med tio kunder/dag är det 1500/dag och per månad 45000.
Dra sedan av hyra, kostnaderna för renovering/uppfräschning de gjorde när de flyttade in, inköpskostnad, omkostnader för tvätt, förbrukningsartiklar, service etc. och du har ingen direkt dräglig lön kvar. Få salonger har 10 besökare per dag.
Sociala kostnader plus skatt glömde du
Citera
2019-04-27, 09:40
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nackrosen
Tar du 350 spänn i timmen får du 280 kr kvar efter moms. Pröjsa massös 100-150 svart av det.
Låt oss säga 130 som ger 150 spänn kvar för enkelhet. Med tio kunder/dag är det 1500/dag och per månad 45000.
Dra sedan av hyra, kostnaderna för renovering/uppfräschning de gjorde när de flyttade in, inköpskostnad, omkostnader för tvätt, förbrukningsartiklar, service etc. och du har ingen direkt dräglig lön kvar. Få salonger har 10 besökare per dag.
Utan tvekan inte lätt att dra runt en verksamhet med den uträkningen. Jag tror väl ändå att få stämplar in allt i kassan och att massöserna inte får något av den summan utan i många fall, och i bästa fall, får nöja sig med intäkterna från extratjänsterna.
Citera
2019-04-27, 09:42
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Sociala kostnader plus skatt glömde du
Jag antar att de flesta kör med F-skattsedel.
Fördel för salongsägaren som inte behöver tänka på just de omkostnaderna, men nackdel eftersom tjejerna drar direkt om inte intäkterna räcker.
Citera
2019-04-27, 11:20
Medlem
thaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Jag antar att de flesta kör med F-skattsedel.
Fördel för salongsägaren som inte behöver tänka på just de omkostnaderna, men nackdel eftersom tjejerna drar direkt om inte intäkterna räcker.
Jo det är rätt, men skatt kommer de ju inte ifrån, så deras " thaikalkyler" är gjorda i det blå.
Status i hemlandet går före allt.
Citera
2019-04-27, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Utan tvekan inte lätt att dra runt en verksamhet med den uträkningen. Jag tror väl ändå att få stämplar in allt i kassan och att massöserna inte får något av den summan utan i många fall, och i bästa fall, får nöja sig med intäkterna från extratjänsterna.

Alla jag känner till får andel av massagen. Även det exakt efter hur det funkar i Thailand. Bara att konvertera bath till kronor. Oftast svart.
Men efter en del nedslag efterfrågar fler salonger efter tjejer med F-skatt. Men det finns långt från så många som hajjar F-skatt och enskild firma som efterfrågan på brudar som kan knulla i salongerna. Andelen turistvisabrudar är fortfarande hög och där finns definitivt ingen F-skatt.

Och som Thaimannen säkert vet utgår inga sociala avgifter eller skatt på svarta stålar. Momsen räknades in i exemplet.
Nu var det en ganska grov överslagsräkning för att ge en grovhuggen bild av hur lukrativ en salong egentligen är och det finns såklart fler poster att räkna in.
Citera
2019-04-27, 15:17
Medlem
thaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Alla jag känner till får andel av massagen. Även det exakt efter hur det funkar i Thailand. Bara att konvertera bath till kronor. Oftast svart.
Men efter en del nedslag efterfrågar fler salonger efter tjejer med F-skatt. Men det finns långt från så många som hajjar F-skatt och enskild firma som efterfrågan på brudar som kan knulla i salongerna. Andelen turistvisabrudar är fortfarande hög och där finns definitivt ingen F-skatt.

Och som Thaimannen säkert vet utgår inga sociala avgifter eller skatt på svarta stålar. Momsen räknades in i exemplet.
Nu var det en ganska grov överslagsräkning för att ge en grovhuggen bild av hur lukrativ en salong egentligen är och det finns såklart fler poster att räkna in.

Jag pratar självklart om det som slås in i kassan.
De e fan inte " mycke den fattiga fittan får" lika med mama SAN
Citera
2019-04-27, 18:32
Medlem
Citat:
Jag pratar självklart om det som slås in i kassan.
De e fan inte " mycke den fattiga fittan får" lika med mama SAN

Som är momsbelagt. Som drogs av i exemplet. Väldigt sällan man inte erbjuds kvitto numer. De vet att antalet kunder kan stämmas av mot kassaregistret.
Sociala avgifter är för anställda. De jobbar svart eller med F-skatt. Således inga sociala avgifter.
Såvida inte ägaren tar en andel av extrapengarna blir de inte feta av verksamheten. Hur det upplägget ser ut vet jag faktiskt inte.
Citera
2019-04-27, 19:54
Medlem
men om man räknar med att dom får 3-5 FS plus ett par HJ i veckan x priset så har dom en normal svensk månadslön efter skatt, o vet i FN om inte en högre lön en damen i kassan på ICA
fast dom har det svart rakt ner i fickan,
Citera
2019-04-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBudda
men om man räknar med att dom får 3-5 FS plus ett par HJ i veckan x priset så har dom en normal svensk månadslön efter skatt, o vet i FN om inte en högre lön en damen i kassan på ICA

Som massös kan du tjäna riktigt bra på extratjänsterna. Fast nu handlar diskussionen om att äga och driva salonger.
Det förstnämnda är en anledning till att många ägarinnor fortfarande "masserar" för att få ihop det, trots att det är mycket högre status att inte göra det och bara vara "big boss". Men om du vill ha en dyr väska och senaste mobilen och inte har en, eller fler, gubbar som betalar får man tumma lite på statusen.
Citera
2019-04-28, 08:15
Medlem
thaimans avatar
Citat:
Och total otrygghet i framtiden i form av ATP osv.om de vill köpa något på avbetalning så låter inte detta göras då de redovisar för liten inkomst.
För att inte tala om de thaikärringar som lånar ut pengar till dom mot ockerräntor.
Ingen blir rik på detta, möjligen en här i Stockholm så länge det håller.
Citera
2019-04-28, 10:45
Medlem
Citat:
Och total otrygghet i framtiden i form av ATP osv.om de vill köpa något på avbetalning så låter inte detta göras då de redovisar för liten inkomst.
För att inte tala om de thaikärringar som lånar ut pengar till dom mot ockerräntor.
Ingen blir rik på detta, möjligen en här i Stockholm så länge det håller.

"Och total otrygghet i framtiden i form av ATP osv.om"

tror inte dom bryr sig om sånt tyvärr,
Citera
2019-04-28, 11:01
Medlem
thaimans avatar
Citat:
"Och total otrygghet i framtiden i form av ATP osv.om"

tror inte dom bryr sig om sånt tyvärr,
De tror inte jag heller, dom är för dumma för att förstå att det finns en vardag i morgon också.
De som är här här på tremånaders visa förstår jag, men de som rotat sig här? Dessa behöver råd och rön från erfarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in